Zobacz więcej w galerii WGK
WAGONY O TYPIE 113A









Wagony o typie 113A są najstarszym typem wagonów gastronomicznych eksploatowanych obecnie na sieci PKP. Jego prototyp powstał w zakładach HCP w 1972 roku. Seryjną produkcję realizowano w latach 1974- 1976. Łącznie wyprodukowano i dostarczono na PKP 230 sztuk. Wagony 113A pierwotnie były wagonami pasażerskimi z przedziałem barowym, podobnie jak dziś 155A. W wyniku kilku wersji przebudowy powstały wagony typowo barowe, barowo- restauracyjne oraz restauracyjne. W 1996 roku zaprezentowano pierwszy zmodernizowany wagon barowy (Nowy Sącz), któremu nadano nowy typ 113Alux (z jedną parą drzwi od strony kuchni, na drugim przedsionku zamontowana była bodajże otwarta umywalka). Kolejne wagony modernizowano w roku 1998 przez Nowy Sącz oraz ZNTK Opole. Wagonom zmieniano wózki na typ 25AN. Co ciekawe, jeden wagon otrzymał wózki 25ANa z tłumikiem wężykowania co pozwoliło uzyskać prędkość 200 km/h. Wagon ten w roku 2008-2009 kursował na pociągu "Jan Kiepura" potem jeździł na "EC Wawel". Obecnie wagonowi prawdopodobnie zniesiono prędkość do 160 km/h. 4 wagony, które istnieją do dziś przejdą niedługo naprawę rewizyjną w bydgoskiej Pesie, co z kolei wróży ich dalszą przyszłość w ruchu planowym.

Na początku roku 2009 w spółce Intercity S.A. było 129 wagonów typu 113A. Pozostała część była przypisana do Przewozów Regionalnych (ponad 10 sztuk). Obecnie powstał nowy typ wagonów 113Aa (opisany poniżej), który niewiele ma wspólnego z typowym wagonem 113A. Ze względu na ogólne kłopoty z flotą wagonów w spółce, z którymi borykają się Przewozy Regionalne kompletnie zaniechano stworzenie dobrej podstawy z ofertą gastronomiczną w pociągach RE (później IR, które definitywnie zostały zliwidowane w 2015). Jedynym ratunkiem okazała się modernizacja dwóch wagonów do standardu 113Aa (CafeRegio), które kursowały pierwotnie na dwóch pociągach IR. Obecnie ze względu na rosnące problemy taborowe oraz umowę na świadecznie przewozów w województwie wielkopolskim, wagony można spotkać na linii Poznań- Wrocław.


DODATKOWY OPIS, ROZPOZNANIE WAGONU ORAZ CECHY CHARAKTERYSTYCZNE

Wagony barowe w czasach swoich świetności dało się spostrzec po ich charakterystycznym malowaniu. Ich pomylenie z pozostałą flotą "igreków" była rzeczą niemożliwą. Istniały również wagony 113A w malowaniu tzw. papuga, zwane również tęczówka. Obecnie wagony eksploatowane są w małej ilości jedynie przez spółkę PKP Intercity w obowiązującym malowaniu przewoźnika. W maju 2016 w ruchu pozostał tylko jeden wagon 113A z numerem 50 51 88-78 004-1.

WAGONY O TYPIE 113Aa

Wagony barowe o typie 113Aa powstały w wyniku modernizacji wagonów osobowych dla dwóch spółek. Pierwszymi wagonami 113Aa były wagony, które pojawiły się w spółce PKP Intercity S.A. W 2013 roku Pesa Bydgoszcz S.A. przeprowadziła modernizację 10 wagonów o typie 112A w ramach projektu modernizacji 68 wagonów, które zostały przeznaczone do obsługi trasy Szczecin- Przemyśl. Drugi przetarg (pula 150 wagonów) zakładał modernizację 20 wagonów.

W 2012 roku spółka Przewozy Regionalne ogłosiła przetarg, który zakładał modernizację dwóch wagonów osobowych. W ramach modernizacji zostać miała wykonana przebudowa wnętrza wagonów na bezprzedziałową część pasażerską oraz część gastronomiczną. Modernizacją również zajęła się bydgoska Pesa. Do zakładu skierowano dwa wagony 112Ar o numerach 50 51 19-08 099-0 oraz 50 51 19-08 098-2. Wagony trafiły na tory w drugiej połowie 2013 roku. Połowa wagonu (tak jak zakładał przetarg) posiada część pasażerską z siedzieniami typu lotnicznego (część bezprzedziałowa) z kolei część gastronomiczna zawiera bar, cztery małe, okrągłe stoliczki z ośmioma siedzeniami. Jak wcześniej wspomniano dwa wagony "CafeRegio" można spotkać tylko na linii Poznań- Wrocław. Jest to związane z umową na świadczenie przewozów w województwie wielkopolskim.







ZDJĘCIA


Wagon 113A z oznaczeniem serii WRo (50 51 88-00 005-1) na stacji Warszawa Wschodnia, 19.03.2011 r. Photo by Piotr Kilanowski.


Wagon 113A z oznaczeniem serii WRbd (50 51 88-70 048-6) na stacji Gdynia Leszczynki, 7.09.2009 r. Photo by Piotr Kilanowski.


Wagon 113A z oznaczeniem serii WRo (50 51 88-70 050-2) na stacji Warszawa Wschodnia, 24.06.2012 r. Photo by Piotr Kilanowski.


Wagon 113Aa z oznaczeniem serii BR3nopuz (75 51 85-71 004-2) na stacji Warszawa Praga, 11.01.2014 r. Photo by Adam Kilian.


Wagon 113Aa z oznaczeniem serii WRnouz (50 51 88-70 224-3) na stacji Bydgoszcz Główna, 28.03.2015 r. Photo by Adam Kilian.


Wagon 113Aa z oznaczeniem serii WRnouz (50 51 88-70 203-7) na stacji Bydgoszcz Główna, 14.03.2015 r. Photo by Adam Kilian.


Wagon 113Aa z oznaczeniem serii WRnouz (50 51 88-70 202-9) podczas TRAKO 2013 w Gdańsku, 24.09.2013 r. Photo by G0KU (SSC).


Wagon 113Aa z oznaczeniem serii WRnouz (50 51 88-70 202-9) podczas TRAKO 2013 w Gdańsku, 24.09.2013 r. Photo by G0KU (SSC).


Wagon 113Aa z oznaczeniem serii WRnouz (50 51 88-70 202-9) podczas TRAKO 2013 w Gdańsku, 24.09.2013 r. Photo by G0KU (SSC).


Wagon 113Aa z oznaczeniem serii WRnouz (50 51 88-70 202-9) podczas TRAKO 2013 w Gdańsku, 24.09.2013 r. Photo by G0KU (SSC).


Wagon 113Aa z oznaczeniem serii WRnouz (50 51 88-70 202-9) podczas TRAKO 2013 w Gdańsku, 24.09.2013 r. Photo by G0KU (SSC).

PARAMETRY WAGONU

Oznaczenie: BJwxz, WRbd, WRo, WRou WRouz
Producent: HCP
Lata produkcji: 1974-1976
Długość całkowita: 24,500mm
Szerokość wagonu: 2,883mm
Wysokość wagonu: 4,050mm
Masa służbowa: 40 t
Prędkość maksymalna: 160 km/h
Liczba miejsc siedzących: 32
Wyprodukowane wagony: 230
Właściciel: PKP Intercity S.A., Przewozy Regionalne

Typ wózków: 4ANc
Hamulce: systemu Oerlikona
Drzwi: obrotowo-składane,
Drzwi bagażowe: dwuskrzydłowe rozsuwane
Drzwi czołowe: dwuskrzydłowe rozsuwane
Ogrzewanie: ogrzewanie elektryczno- parowe
Zasilanie wagonu: przetwornica statyczna typu PW 114b
Organizacja wnętrza: przedziałowy, 4+ jadalnia











PARAMETRY WAGONU 113Aa (zmodernizowany)

Oznaczenie: BR3nopuz, WRnouz
Producent: Pesa Bydgoszcz S.A.
Lata produkcji: od 2009
Długość całkowita: 24,500mm
Szerokość wagonu: 2,883mm
Wysokość wagonu: 4,050mm
Masa służbowa: 44 t
Prędkość maksymalna: 160 km/h
Liczba miejsc siedzących:
PR: 38
IC: 26

Wyprodukowane wagony:
PR: 2 sztuki
IC: 30 sztuk

Właściciel: Przewozy Regionalne, PKP Intercity S.A.

Typ wózków: 4ANcS
Hamulce: klockowe
Drzwi: odskokowo- przesuwne
Drzwi czołowe: napęd pneumatyczny
Ogrzewanie: klimatyzacja jednokanałowa (ogrzewanie, chłodzenie, wentylacja)
Zasilanie wagonu: przetwornica statyczna
Organizacja wnętrza: bezprzedziałowy



Copyright © bazawagonow.pl 2013- 2017 | Wszystkie prawa zastrzeżone | All right reserved
aleksander.w.majewski@gmail.com