Zobacz więcej w galerii WGK
WAGON O TYPIE 120A









Wagony o typie 120A ( zwanymi potocznie "bonanzą" ) rozpoczęły swój żywot we wrocławskim Pafawagu. Konstrukcja wagonu powstała w 1972 roku, seryjna produkcja ruszyła 1976 roku. Była to bezprzedziałowa odmiana produkowanych już od paru lat w kraju wagonów standardu "Y" rodziny 104A. Do najbardziej widocznych różnic względem przedziałowych wersji należy układ drzwi bocznych, rozwiązanie drzwi czołowych, rozmieszczenie toalet czy układ wywiewek. Wagony 120A projektowano jako ostateczne zastępstwo dla starzejących się wagonów pochodzących sprzed 1945 roku, a tworzących w latach 70` znaczną część użytkowanej w ruchu lokalnym floty. Zastosowanie wózków typu 4Anc pozwoliło pierwotnie wagonom 120A na obsługę z prędkością 140 czy 160km/h, ograniczoną później z racji niewielkiego zastosowania w ruchu lokalnym do 120 km/h. Wraz z wycofaniem ostatnich wagonów przedwojennego pochodzenia, wagony 120A wspólnie z nieco starszymi 43A, 101A czy 102A stały się podstawowym taborem spotykanym w pociągach osobowych na liniach lokalnych. Po roku 2002 wspólnie z piętrowymi wagonami serii "Bhp" stały się jedynymi planowo użytkowanymi wagonami wyposażonymi w sprawne urządzenia ogrzewania parowego. Do dziś zachowało się niewiele czynnych wagonów biorąc pod uwagę ich łączą liczbę wyprodukowanych egzemplarzy, która przekraczała 700 sztuk. Na miesiąc kwiecień 2015r. w Polsce mamy czynne jedynie 4 egzemplarze!


DODATKOWY OPIS, ROZPOZNANIE WAGONU ORAZ CECHY CHARAKTERYSTYCZNE

Wagony o typie 120A można bardzo łatwo zauważyć i odróżnić od innych wagonów eksploatowanych na sieci PLK. 120A jest to wagon klasy 2 w malaturze odpowiadającej obowiązującemu schematowi malowania wagonów klasy 2 ( zielono-kremowy ). Wagon posiada po dwie pary drzwi na każdą burtę wagonu, które umiejscowione są w 1/3 i 2/3 długości składu. Okna są dzielone gdzie górna połowa jest opuszczana. Układ okien (patrząc prostopadle do burty wagonu) wygląda następująco: 4-5-4. Wnętrze wagonu dzielone jest na dwa przedziały, dla pasażera przewidziano miękkie kanapy pokryte skajem ze wspólnym oparciem i przejściem pomiędzy nimi. Toalety zamontowano na każdym końcu wagonu w systemie otwartym. Dach wagonu jest gładki, nieryflowany. Pierwotnie wagony były oznaczone serią "Bwixt" jednak po 1985 roku zaczęto zmieniać oznaczenie na serię "Bh", a po 2009 roku na serię "Bp" lub "B11p". Po latach eksploatacji pojawił się problem z ogrzewaniem. Wagony mają ogrzewanie elektryczne oraz parowe, które ze względu na brak możliwości używania tego ostatniego w większości pozostało niesprawne lub po prostu okazało się zbędne i zostało zdemontowane. Zimą pojawił się problem, ponieważ 120A zostały wykorzystywane do jako wagony doczepne do szynobusów serii SA106, które nie mają możliwości ogrzewania wagonu. W "bonanzach" zamontowano zatem własne ogrzewanie typu "Webasto".

ZDJĘCIA


Wagon 120A z oznaczeniem serii Bp (50 51 21-18 057-2) na stacji Poznań Główny, 1.05.2010 r. Photo by Piotr Kilanowski.


Wagon 120A z oznaczeniem serii B11p (50 51 21-18 249-5) na stacji Warszawa Zachodnia, 15.01.2011 r. Photo by Piotr Kilanowski

PARAMETRY WAGONU

Oznaczenie: Bp, B11p
Producent: Pafawag
Lata produkcji: 1972- 1984
Długość całkowita: 24,500mm
Szerokość wagonu: 2,883mm
Wysokość wagonu: 4,050mm
Masa służbowa: ok. 40 t
Prędkość maksymalna: 140/160 km/h
Liczba miejsc siedzących: 82
Wyprodukowane wagony: 700+
Właściciel: Przewozy Regionalne

Typ wózków: 4Anc / 4Anc/2
Hamulce: systemu Oerlikona, typu Est4d/REL1/ML1, 2 cylindry
Drzwi: obrotowo-składane, typu UIC
Drzwi czołowe: suwane jednoczęściowe z aluminium
Ogrzewanie: elektryczne i parowe, konwekcyjne, jednonapięciowe, 3000 V, regulacja temperatury za pomocą termostatów.
Zasilanie wagonu: prądnica prądu stałego 4,5 kW, napęd kardanowy
Organizacja wnętrza: przedziałowy



Copyright © bazawagonow.pl 2013- 2017 | Wszystkie prawa zastrzeżone | All right reserved
aleksander.w.majewski@gmail.com