Zobacz więcej w galerii WGK
WAGONY O TYPIE 134Aa









W 1988 roku zakłady Cegielskiego w Poznaniu dostarczyły dwa pierwsze wagony klasy 2 z miejscami do leżenia w standardzie Z2 typu 134Aa ( zalążek dalszej produkcji wagonów w kraju w standardzie Z2 oraz w późniejszym czasie Z1). Wagony mogły być używane w komunikacji krajowej oraz międzynarodowej, ale tylko do krajów demokracji ludowej. Wnętrze wagonu było podzielone na część pasażerską oraz służbową. W wagonie było 10 przedziałów klasy 2 oczywiście z miejscami do leżenia.

Pudło wagonu stanowiła konstrukcja całkowicie spawana. Pasażer miał do dyspozycji: kanapy, lustra, wieszaki, lampki, gniazdko do maszynki do golenia czy popielniczka. Część służbową wagonu stanowiła część służbowa oraz gospodarcza. W części służbowej znajdowały się szafki, fotele, zlewozmywak, lodówka czy kuchenka gazowa. W pomieszczeniu gospodarczym przechowywano np. pościele czy skrzynki z napojami. Stacjonowały na stacji postojowej Warszawa Grochów.

W latach 1989-1990 CNTK prowadził próby eksploatacyjne z udziałem dwóch wagonów. Podczas prób ocena wagonów wypadła negatywnie. Stwierdzono częste usterki instalacji elektrycznej ( co wiązało się z częstymi wyłączeniami z eksploatacji wagonów ) oraz niski komfort podróżowania. W połowie pierwszej dekady XXI wagony zostały wyłączone z eksploatacji i zostały odstawione na stacji Warszawa Grochów. Obecnie jeden wagon został zmodernizowany przez NEWAG do prędkości 200 km/h jako typ 134Ac.


DODATKOWY OPIS, ROZPOZNANIE WAGONU ORAZ CECHY CHARAKTERYSTYCZNE

Początkowo wagon był pomalowany w barwy niebieskie z drzwiami oraz pasem podokiennym w kolorze kremowym. Dach wagonu był szary. Po roku 1995 wagony przemalowano. Wagony były pomalowane w jednolity kolor ( niebieski ) z kremowym cienkim pasem podokiennym. Zastosowania które zostały użyte w produkcji wagonów 134A były wykorzystywane w późniejszym czasie do seryjnej produkcji wagonów Z2 dostarczanych dla PKP ( 134Ab, 136A czy 139A ). Dla prototypowych wagonów typu 134Aa zakładano zabudowę wózków typu 4ANhd i 4ANhd/2, które konstrukcyjnie były zbliżone do 4ANc, ale wyposażonych w blok hamulcowy z hamulcem tarczowym. Nie zostały one nigdy zatwierdzone do produkcji. Niemożliwe było także uruchomienie dostaw testowanych wcześniej na PKP wózków typu 11AN i 19AN ( BKW200 ). Do seryjnej produkcji zakładano zatem wózki GP200, które pochodziły z NRD. Myśl o seryjnej produkcji wagonów 134Aa upadła, a krotka seria wagonów 134Ab ( która była rozwinięciem wagonów 134Aa ) posiadała zupełnie inne wózki. Wagony ze względu na przestarzałą konstrukcję wózka, nie spełniały europejskich norm i nie mogły kursować w zachodniej Europie.


WAGONY O TYPIE 134Ab

W 1991 roku zakłady HCP wyprodukowały 6 prototypów wagonów standardu Z2 ( po dwa każdego ): 134Ab, 136A, 139A. Zapoczątkowały one dostawy wagonów standardu Z2, a później Z1 dla PKP. Wagony o typie 136Ab były pierwszą seryjną produkcją wagonów dla PKP w krajowym przemyśle kolejowym, których łącznie wyprodukowano 12 sztuk. Były to wagony klasy 2 z miejscami do leżenia jednak po złożeniu kanap służyły one jako wagon z miejscami do siedzenia. W założeniach miały zastępować wagony 110A ( w ilości ponad 300 sztuk ), które były eksploatowane na połączeniach międzynarodowych ( po torze 1435mm ).

Po kłopotach z wózkami typu 4ANc, które były montowane w dwóch wagonach 134Aa początkowo przewidywano zastosowanie wózka typu GP-200. HCP otrzymał jednak dostęp do najnowszej technologii przodujących firm w Europie Zachodniej. Co za tym idzie zdecydowano się zakupić 73 sztuk wózków typu Minden-Deutz MD 523 ( Henschel ). Zastosowanie takiego wózka, który posiadał zestawy kołowe monoblokowe z hamulcami tarczowymi Oerlikona typu O-PR-D umożliwiało poruszenie się wagonu z prędkością do 160 km/h. W późniejszym czasie wózki przebudowywano wprowadzając hamulec szynowy. Wagony przydzielono do stacji postojowej Warszawa Grochów.


DODATKOWY OPIS, ROZPOZNANIE WAGONU ORAZ CECHY CHARAKTERYSTYCZNE

Wnętrze wagonu nie różniło się zbytnio od wagonów 134Aa. Wagon składał się z 10 przedziałów pasażerskich klasy 2. Zwiększono izolację akustyczną co pozwoliło bardziej wyciszyć wagon z poziomu podróżnych. Zastosowano nowe okna o typie 127 ( większy prześwit, zaokrąglone narożniki ) Wszystkie wagony 134Ab otrzymały obowiązujące już wtedy malowanie, które było stosowane w wagonach z miejscami do leżenia: pudło było w kolorze niebieskim, dach był szary- ryflowany, drzwi były malowane w kolor kremowy, podobnie jak cienki pasek, który był umieszczony pod oknami. Od 2003 roku spółka Intercity S.A. zaczęła wprowadzać swoje nowe malowanie wagonów. Kuszetki otrzymały nowe barwy z charakterystycznym pomarańczowym pasem na burcie wagonu. Na załączonych zdjęciach poniżej widoczne są wagony typu 134Ab. Pierwsze zdjęcie prezentuje wagon, który jeszcze nie doczekał się naprawy głównej połączonej z modernizacją. Otrzyma ją przy okazji rozstrzygnięcia przetargu w ramach etapu III.


ZDJĘCIA

WAGONY O TYPIE 134Aa


Wagon 134Aa z oznaczeniem serii Bcdmnu (57 51 51-40 000-0) na stacji Warszawa Grochów, 8.11.2008 r. Photo by Piotr Kilanowski.


Wagon 134Aa z oznaczeniem serii Bcdmnu (57 51 51-40 000-0) na stacji Warszawa Grochów, 28.06.2010 r. Photo by Piotr Kilanowski.

WAGONY O TYPIE 145Ab


Wagon 134Ab z oznaczeniem serii Bcdmnu (51 51 50-70 004-2) na stacji Warszawa Grochów, 28.06.2010 r. Photo by Piotr Kilanowski.


Wagon 134Ab z oznaczeniem serii Bc11mnouz (61 51 50-70 005-7) na stacji Warszawa Zachodnia, 7.04.2012 r. Photo by Piotr Kilanowski.


Wagon 134Ac z oznaczeniem serii Bc10mnouz (61 51 50-90 001-2) na stacji Warszawa Grochów, 16.06.2014 r. Photo by Adam Kilian.
PARAMETRY WAGONU 134Aa

Oznaczenie: Bcdn, Bcdnu, Bcdnu-x, Bcdmnu
Producent: HCP
Lata produkcji: 1988
Długość całkowita: 26,400mm
Szerokość wagonu: 2,824mm
Wysokość wagonu: 4,050mm
Masa służbowa: 41,5 t
Prędkość maksymalna: 160 km/h później prędkość zmiejszona do 140 km/h
Liczba miejsc siedzących: 80 ( 60 miejsc do leżenia )
Wyprodukowane wagony: 2
Właściciel: PKP Intercity S.A.

Typ wózków: 4ANc (bez prądnicy), 4ANc/9 (z prądnicą)
Hamulce: klockowy systemu Oerlikon O-R z zaworem rozrządczym Est4f/REL1/EV30
Drzwi: obrotowo-składane,
Drzwi czołowe: dwuczęściowe przesuwane wyposażone w teleskopowo- sprężynowe samozamykacze
Ogrzewanie: nawiewne dwukanałowe, parowe i elektryczne wielonapięciowe
Zasilanie wagonu: prądnica prądu przemiennego umieszczona na wózku
Organizacja wnętrza: przedziałowy



PARAMETRY WAGONU 134Ab

Oznaczenie: Bcdmnu-x, Bc-x, Bcdmnu, Bcmnouz, B10cmnouz, Bc10mnouz, B11cmnouz
Producent: HCP
Lata produkcji: 1991-1992
Długość całkowita: 26,400mm
Szerokość wagonu: 2,824mm
Wysokość wagonu: 4,050mm
Masa służbowa: 41 t
Prędkość maksymalna: 160 km/h
Liczba miejsc siedzących: 60
Wyprodukowane wagony: 12
Właściciel: PKP Intercity S.A.

Typ wózków: MD 523
Hamulce: tarczowy Oerlikon typu O-PR-D (w późniejszym czasie zamontowano hamulec szynowy)
Drzwi: odskokowo- przesuwne
Drzwi czołowe: dwuczęściowe przesuwane elektropneumatyczne
Ogrzewanie: nawiewne dwukanałowe, parowe i elektryczne wielonapięciowe
Zasilanie wagonu: początkowo (2 wagony) prądnice prądu przemiennego, później montowano tylko przetwornice statyczną wielonapięciową wg UIC 550
Organizacja wnętrza: przedziałowy



Copyright © bazawagonow.pl 2013- 2017 | Wszystkie prawa zastrzeżone | All right reserved
aleksander.w.majewski@gmail.com