Zobacz więcej w galerii WGK
WAGONY O TYPIE 141A









Wagony osobowe typu 141A stanowią nieznacznie zmodyfikowaną wersję rozwojową wagonów 2 klasy typu 111A. Zostały wyprodukowane w latach 1990-1992 w liczbie 200 sztuk. Większość wagonów 141A do dziś pozostaje w eksploatacji w spółce PKP Intercity (Przewozy Regionalne posiadały wagony 141A do momentu wycofania obsługi pociągów pośpiesznych i przekazania ich w całości do PKP IC). Konstrukcja wagonu 141A stanowi kopię swojego pierwowzoru- typu 111A. Bez zmian pozostały wszystkie najważniejsze podzespoły, różnice ujawniają się dopiero w szczegółach i elementach wyposażenia. Są to wagony przedziałowe 2 klasy. Posiadają niezmieniony w stosunku do 111A układ wnętrza, na który składa się 10 przedziałów pasażerskich, korytarz boczny oraz 2 przedsionki z przedziałami WC. Przedziały pasażerskie posiadają po 6 lub 8 miejsc siedzących. Zmianą w stosunku do wagonów 111A był rodzaj zastosowanych okien. W wagonach typu 141A zamontowano nieco nowocześniejsze okna, charakteryzujące się zwiększoną szczelnością i wyciszeniem hałasu. Wagony typu 141A wyposażono w drzwi skrzydłowe łamane. Toalety w wagonach 141A nie różnią się od toalet znanych z wagonów 111A. Wszystkie wagony typu 141A zostały wyposażone w ogrzewanie nawiewowe z nagrzewnicą zasilaną elektrycznie. W okresie letnim układ ogrzewczy może pracować przy wyłączonej nagrzewnicy jako wentylacja wymuszona. Układ biegowy wagonów 141A stanowią dwuosiowe wózki jezdne typu 4ANc. Umożliwiają one kursowanie wagonu z prędkością do 160 km/h i wyposażone są w hamulce klockowe.

MODERNIZACJA WAGONÓW 141A








W roku 2012 PKP Intercity ogłosiło przetarg na modernizację 68 wagonów (Etap I), które zostały przeznaczone do obsługi trasy Szczecin- Przemyśl.
W ramach umowy z poznańskim zakładem FPS zmodernizowano 20 wagonów 141A. Wagony otrzymały numery 50 51 20-71 144-3 / 163-3 i wszystkie zostały przypisane do stacji Wrocław. Jak przystało na porządną modernizację wagon zmieniono całkowicie. W wagonie jest 10 przedziałów sześcioosobowych. Przedział wyposażono w wygodne, nowoczesne siedzenia, klimatyzację oraz ogrzewanie nawiewne (regulowane poprzez panel dotykowy wewnętrz przedziału), małe lampki typu led. W przedziale zamontowano również gniazdka elektryczne.

Ta odmiana 141A cechuje się paroma szczegółami. Fabrycznie, po opuszczeniu wagonów z FPSu, napis na ścianie szczytowej 141A umieszczony był nisko (168A ma napis umieszczony wysoko), nad światłami końca pociagu. Jednak w wyniku przeprowadzonej rewizji* na ścianie szczytowej oznaczenie typu wagonu umieszczono wyżej niż w pierwotnej wersji. Zbiornik na fekalia zamontowany jest na wysokości 3 okna (patrząc od strony korytarza), zaraz za wózkiem wagonu. Rura spustowa również jest widoczna pomiędzy wózkiem, a osłoną od aparatury podwozia. To pozwala na pierwszy rzut oka odróżnić zmodernizowany 141A od 111Arow (Pesa Bydgoszcz S.A.). Dodatkowo 111Arow jest wagonem bezprzedziałowym. Światła końca pociągu są wykonane w technologii led, jednak pokrywa od świateł oraz gumowe uszczelki są ciemniejsze (w odróżnieniu od zmodernizowanego 111Arow, gdzie sygnały końca są jasne). Na ryflowanym dachu nie umieczono okragłych pokryw od wywietrzników.

*) w 2016 roku wagony z I etapu modernizacji (68 wagonów) zaczęły przechodzić rewizje na poziomie 4-tym w dwóch zakładach: w Idzikowiach oraz na warszawskim Grochowie w Remtraku.

WAGONY O TYPIE 140A








W latach 1990- 1991 w zakładach Hipolita Cegielskiego w Poznaniu wyprodukowano dla PKP 60 egzemplarzy tego typu wagonów. Fabrycznie otrzymały oznaczenie serii "Adun-x", wyposażone w ogrzewanie nawiewne, posiadają 54 miejsca (9 przedziałów oraz dwie toalety). Biorąc pod uwagę flotę wagonów standardu "Y" śmiało można stwierdzić, że sa to najnowocześniejsze wagony osobowe standardu "Y". Są to również ostatnie wagony tego standardu jakie zbudowano dla PKP.

MODERNIZACJA WAGONÓW 140A








W roku 2012 PKP Intercity ogłosiło przetarg na modernizację 68 wagonów (Etap I), które zostały przeznaczone do obsługi trasy Szczecin- Przemyśl. W ramach umowy z bydgoską Pesą oraz Mińskiem Mazowieckim zakłady te podjęły się modernizacji 18 wagonów (na bazie wagonów 140A produkcji HCP).

Wszystkie zmodernizowane 140A z Etapu I przypisano do stacji Wrocław otrzymując numery 50 51 19-70 691-7 / 708-9. Wagony w środku wyposażono w nowoczesne siedzenia (typu kołyskowego) po 6 w każdym przedziale (których jest 9), uchylne okno, klimatyzację oraz ogrzewanie nawiewne (regulowane poprzez panel dotykowy wewnętrz przedziału), małe lampki typu led oraz niebieski dywan. Komfort podróżowania jest naprawdę zauważalny porównując "Y" np. 112A. Z zewnątrz wagony wyposażono w drzwi odskokowo- przesuwne, po dwa elektroniczne wyświetlacze (po jednym na każdą stronę), uchylny stopień, który opada podczas otwierania się drzwi, na podwoziu zabudowano aparaturę dzięki czemu wagon wygląda naprawdę nowocześnie. Sygnały końca pociągu są ledowe z mozliwością wyświetlenia światła czerwonego oraz białego. Prędkość wagonu utrzymano na poziomie 160 km/h.

17 czerwca 2013 roku PKP Intercity S.A. w ramach Etapu II zmodernizowane przez bydgoską Pesę zostanie 30 sztuk wagonów 140A. Co ciekawe do modernizacji nie przeznaczono fabrycznych wagonów 140A tylko wagony pochodzące z roku 1991, prawdopodobnie wagony z rodziny 112A. Wagony kierowane są na połączenia na trasie Przemyśl- Szczecin, ale również i na innych pociągach np. IC Mieszko, (dawniej również IC Heweliusz, TLK Sukiennice czy Cegielski). Pierwotnie pierwsze 17 sztuk przypisano do Krakowa, kolejne wagony trafiły do Szczecin. Tym razem na każdych drzwiach wejściowych zamontowano elektroniczne wyświetlacze, a na dachu pojawily się anteny wzmacniające sygnał.
Wagony otrzymały numerację od 50 51 19-78 260-3 wzwyż.

DODATKOWY OPIS, ROZPOZNANIE WAGONU ORAZ CECHY CHARAKTERYSTYCZNE

Najczęściej pojawia się błąd w odróżnieniu 140A od 112A. Różnic można doszukać się w typie nowych okien, które fabrycznie zastosowano w 140A (narożniki były zaokrąglone). Okno korytarzowe było montowane bez podziału, od strony korytarza wagon nie posiadał okien ewakuacyjnych (okno na korytarzu niedzielone, służące w razie niebezpieczeństwa i wypadku jako droga ewakuacyjna).


ZDJĘCIA


Wagon 141A z oznaczeniem serii B10nou (50 51 20-08 763-8) czeka na naprawę na stacji Warszawa Grochów, 11.01.2015 r. Photo by Piotr Kilanowski


Zmodernizowany wagon 141A (Etap I) z oznaczeniem serii B10nouz (50 51 20-71 151-9) na stacji Kraków Główny Zachodni, 14.10.2014 r. Photo by Piotr Kilanowski


Wagon 140A z oznaczeniem serii A9nouz (57 51 19-78 138-4) na stacji Warszawa Zachodnia, 9.02.2014 r. Photo by Piotr Kilanowski


Zmodernizowany wagon 140A (Etap II) z oznaczeniem serii A9nouz (50 51 19-78 266-0) na stacji Kraków Główny Zachodni, 14.10.2014 r. Photo by Piotr Kilanowski
PARAMETRY WAGONU 141A (niezmodernizowany)

Oznaczenie: Bdn, Bnou, B10nou, B10nouz
Producent: HCP
Lata produkcji: 1990-1992
Długość całkowita: 24,500mm
Szerokość wagonu: 2,884mm
Wysokość wagonu: 4,050mm
Masa służbowa: ok. 38 t
Prędkość maksymalna: 160 km/h
Liczba miejsc siedzących: 80
Wyprodukowane wagony: 200
Właściciel: PKP Intercity S.A.

Typ wózków: 4ANc
Hamulce: systemu Oerlikona, typu klockowego
Drzwi: obrotowo- składane, typu UIC
Drzwi czołowe: dwuskrzydłowe
Ogrzewanie: elektryczne nawiewowe
Zasilanie wagonu: prądnica prądu stałego, napęd kardanowy
Organizacja wnętrza: przedziałowy


PARAMETRY WAGONU 141A (zmodernizowany)

Oznaczenie: B10nouz
Producent: FPS Poznań
Lata produkcji: 2013
Długość całkowita: 24,500mm
Szerokość wagonu: 2,884mm
Wysokość wagonu: 4,050mm
Masa służbowa: ok. 40 t
Prędkość maksymalna: 160 km/h
Liczba miejsc siedzących: 60
Wyprodukowane wagony: 20
Właściciel: PKP Intercity S.A.

Typ wózków: 4ANcS
Hamulce: klockowe
Drzwi: odskokowo- przesuwne
Drzwi czołowe: napęd pneumatyczny, dwuskrzydłowe
Ogrzewanie: elektryczne nawiewne, klimatyzacja dwukanałowa
Zasilanie wagonu: przetwornica statyczna
Organizacja wnętrza: przedziałowy



PARAMETRY WAGONU 140A (niezmodernizowany)

Oznaczenie: Adnu, Azdnu A9nouz
Producent: HCP
Lata produkcji: 1990-1991
Długość całkowita: 24,500mm
Szerokość wagonu: 2,884mm
Wysokość wagonu: 4,050mm
Masa służbowa: ok. 38 t
Prędkość maksymalna: 160 km/h
Liczba miejsc siedzących: 54
Wyprodukowane wagony: 60
Właściciel: PKP Intercity S.A.

Typ wózków: 4ANc
Hamulce: systemu Oerlikona, typu klockowego
Drzwi: obrotowo- składane, typu UIC
Drzwi czołowe: dwuskrzydłowe
Ogrzewanie: elektryczne nawiewowe
Zasilanie wagonu: prądnica prądu stałego, napęd kardanowy
Organizacja wnętrza: przedziałowy


PARAMETRY WAGONU 140A (zmodernizowany)

Oznaczenie: A9nouz
Producent: Pesa Bydgoszcz S.A / ZNTK Mińsk Mazowiecki S.A.
Lata produkcji: 2013
Długość całkowita: 24,500mm
Szerokość wagonu: 2,884mm
Wysokość wagonu: 4,050mm
Masa służbowa: ok. 40 t
Prędkość maksymalna: 160 km/h
Liczba miejsc siedzących: 54
Wyprodukowane wagony: Etap I: 18
Etap II: 30

Właściciel: PKP Intercity S.A.

Typ wózków: 4ANcS
Hamulce: klockowe
Drzwi: odskokowo- przesuwne
Drzwi czołowe: napęd pneumatyczny, dwuskrzydłowe
Ogrzewanie: elektryczne nawiewne, klimatyzacja dwukanałowa
Zasilanie wagonu: przetwornica statyczna
Organizacja wnętrza: przedziałowy



Copyright © bazawagonow.pl 2013- 2017 | Wszystkie prawa zastrzeżone | All right reserved
aleksander.w.majewski@gmail.com