Zobacz więcej w galerii WGK
WAGONY O TYPIE 144A









Wagony 144A klasy 2 o standardzie Z2 były pierwszymi wagonami klimatyzowanymi na polskich torach. Dostawy z FPS realizowano w latach 1994-1995. Podwozie oraz nadwozie wagonu jest konstrukcją całkowicie spawaną, samonośną i sprawdzoną na obciążenie wg Karty UIC 566. Wagony są wyposażone w zestawy kołowe typu BA 12, monoblokowe, które umożliwiają poruszenie się wagonów z prędkością maksymalną 160 km/h. Początkowo rozważano zamontowanie wózków GP-200 co wskazuje na to, iż koncepcja wagonu 144A podobnie jak 145A mogła postać jeszcze w okresie socjalizmu. Ostatecznie zamontowano wózki typu Minden-Deutz MD 523. Wagony przypisano na stan stacji postojowej Warszawa Grochów. Żaden z wagonów nie otrzymał malowania tzw. "tęczówki" ( po utworzeniu spółki PKP Intercity S.A. ), mimo że większość wagonów standardu Z je otrzymywała. Ponadto dwa ostatnie egzemplarze otrzymały oznaczenie 144Aa- wagony zostały przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych. Dwa skrajne przedziały jak i WC zostały zastąpione odpowiednio powiększonymi: jednym przedziałem pasażerskim i jednym przedziałem WC.


DODATKOWY OPIS, ROZPOZNANIE WAGONU ORAZ CECHY CHARAKTERYSTYCZNE

Cechą rozpoznawczą wagonów 144A są tablice kierunkowe oraz tabliczka z numerem wagonu, które mocowane były na specjalnych uchwytach ( wnękach ) na burcie wagonu. To jedyne takie rozwiązanie w wagonach standardu "Z" na sieci kolejowej w Polsce ( podobnie jak wagony 145A). Kratka umieszczona od strony korytarza jest prostokątna. Fabrycznie od strony korytarza otwieralne (uchylnie) były 3 okna z 13. Okien od strony przedziałów było 13 i wszystkie były uchylane. Po naprawie głównej przeprowadzonej w 2007 roku przez NEWAG zmianie uległ wygląd zewnętrzny wagonu. Przede wszystkim zabudowano osłoną urządzenia umieszczone pod wagonem. Zniknęły charakterystyczne wnęki na montowanie tablicy kierunkowej oraz numeru wagonu- wnęki zastąpiono blachą, a w zamian w ścianach bocznych zamontowano elektroniczny wyświetlacz. Co ciekawe w wspomnianym wagonie nie usunięto otwieranych okien, mimo że w wagonach o standardzie Z2, które posiadają klimatyzację wymienia się okna otwierane na zamknięte.


ZDJĘCIA


Wagon 144A z oznaczeniem serii Bdmnu jeszcze w swoim fabrycznym malowaniu, jednak już z charakterystyczną "trumienką" na burcie wagonu widzany na stacji Warszawa Wschodnia, 08.2002 r. Photo by Daniel Urbanowski.


Wagon 144A z oznaczeniem serii Bdmnu już w obecnym malowaniu spółki IC na stacji Kraków Główny, 08.04.2009 r. Photo by Daniel Urbanowski.


Wagon 144A z oznaczeniem serii B11mnouz (61 51 21-70 176-2) na stacji Warszawa Grochów, 9.06.2012 r. Photo by Piotr Kilanowski.

PARAMETRY WAGONU

Oznaczenie: B11mnouz (144A) / B10mnouz (144Aa)
Producent: FPS
Lata produkcji: 1994-1995
Długość całkowita: 26,400mm
Szerokość wagonu: 2,824mm
Wysokość wagonu: 4,050mm
Masa służbowa: 45 t
Prędkość maksymalna: 160 km/h
Liczba miejsc siedzących: 66 (144A) / 59 (144Aa)
Wyprodukowane wagony: 25
Właściciel: PKP Intercity S.A.

Typ wózków: MD 523
Hamulce: Oerlikon O-PR-Mg-D tarczowy i szynowy
Drzwi: odskokowo- przesuwne
Drzwi czołowe: dwuczęściowe przesuwane, napęd pneumatyczny
Ogrzewanie: klimatyzacja jednokanałowa, ogrzewanie elektryczne
Zasilanie wagonu: przetwornica statyczna
Organizacja wnętrza: przedziałowy



Copyright © bazawagonow.pl 2013- 2017 | Wszystkie prawa zastrzeżone | All right reserved
aleksander.w.majewski@gmail.com