Zobacz więcej w galerii WGK
WAGONY O TYPIE 145A









Wagony 145A klasy 1 o standardzie Z2 były pierwszymi wagonami klimatyzowanymi na polskich torach. Podwozie oraz nadwozie wagonu jest konstrukcją całkowicie spawaną, samonośną i sprawdzoną na obciążenie wg Karty UIC 566. Wagony są wyposażone w zestawy kołowe typu BA 12, monoblokowe, które umożliwiają poruszenie się wagonów z prędkością maksymalną 160 km/h. Początkowo rozważano zamontowanie wózków GP-200, co wskazuje na to, iż koncepcja wagonu 145A mogła postać jeszcze w okresie socjalizmu. Ostatecznie zamontowano wózki typu Minden-Deutz MD 523. Tablice kierunkowe oraz numer wagonu, mocowane były na specjalnych uchwytach ( wnękach ) na burcie wagonu. To jedyne takie rozwiązanie w wagonach standardu Z na sieci kolejowej w Polsce. Swoje pierwotne malowanie wagony zaczęły tracić od roku 2003 ( co ciekawe jeszcze w 2004 oraz 2005 roku wagony po rewizji wyjeżdżały w fabrycznym malowaniu ). Wagony przypisano na stan stacji postojowej Warszawa Grochów. Powstały odmiany wagonów o typie 145Ab, 145Ac, a ponadto 152A oraz 154A oraz ich pochodnych.


WAGONY O TYPIE 145Ab

Wagony serii 145Ab to odmiana wagonu 145A (sztuk 8). Zakupiono 10 sztuk takich, klimatyzowanych wagonów standardu Z2. Trzy środkowe przedziały miały być wykonane jako "business class". Podstawową różnicą pomiędzy typem 145A, a 145Ab było wykonanie trzech środkowych przedziałów ( czwartego, piątego oraz szóstego ) jako cztero-, a nie sześcioosobowych ( "business class" ). Do wyposażenia tych przedziałów przygotowano: rozkładany stół, cztery indywidualne fotele, indywidualne lampy halogenowe oraz szafki na garderobę. Fotele mają możliwość przesuwczą oraz obrotową. Pozostałe sześć przedziałów zostało wykonanych analogicznie jak w wagonach 145A. Na burcie wagonu zamontowano kieszeń na tablice kierunkowe, które zamykane jest poprzez szybę ( nie posiadają mocowań i wnęk na burcie jak w przypadku wagonów 144A oraz 145A). Wagony 145Ab jako pierwsze otrzymały malowanie tzw. "tęczówka".

Wagony obecnie trudno odróżnić, ponieważ wszystkie mają te same, obowiązujące kolory przewoźnika IC. W przeciwieństwie do wagonów 144A oraz 145A wagony 145Ab nie posiadają charakterystycznych wnęk na tablice kierunkowe. Od strony korytarza na burcie zamontowana jest prostokątna kratka. 3 okna są otwieralne ( tylko górna szczęść, uchylne ).


WAGONY O TYPIE 145Ac

Dzięki przychylnemu przyjęciu przez podróżnych wagonów 145Ab, zdecydowano się na zakup kolejnych dwóch wagonów z przedziałami dla biznesmenów. Wagony różniły się jednak od wersji 145Ab, zatem wprowadzono nowy typ wagonów jako 145Ac. Wagony były wykonane wg. standardu Z1 o szybkości 200 km/h. Wszystkie dziewięć przedziałów zostało wykonanych jako "business class". Poziom hałasu został zminimalizowany, a co za tym idzie polepszył się komfort podróżnych. Zamontowano wózki polskiej konstrukcji o typie 25ANa1 produkcji ZNTK Poznań. W wagonach został zamontowany (po stronie przeciwnej hamulca ręcznego) jeden przedział WC. Na drugim końcu wagonu znajduje się przedział służbowy. Początkowo wagony otrzymywały malowanie typu "tęczówka". Przedziały wagonów były wyposażone w: cztery indywidualne fotele, które były wysuwane oraz obrotowe, rozkładany stół, podwójne rolety na oknach, dwie szafki na odzież z wieszakami, wyłożenie pomiędzy fotelami, wykonane w formie kolumny z wbudowanymi lampkami nastrojowymi.

Wszystkie urządzenia, które zostały umieszczone pod podłogą wagonu zostały przykryte przez blaszane osłony, co znacząco wpłynęło na stylistykę wagonu. Z całej rodziny wagonów 145A, osłony posiadają jedynie wagony o typie 145Ac. Należy pamiętać o tym, iż w wagonach 145Ac zmieniono wózki, na typ 25ANa1 produkcji ZNTK Poznań. To również bardzo istotny element w odróżnieniu typu 145Ab od 145Ac. Między oknami widnieje obecnie duża cyfra 1, która oznacza klasę wagonu. Dodano również piktogramy "business class". Wagony kursują w komunikacji krajowej u przewoźnika IC. Początkowo obsługiwały połączenie kolejowe "Lech". Obecnie wagony można spotkać w różnych pociągach uruchamianych przez PKP IC.

ZDJĘCIA


Wagon 145A z oznaczeniem serii Admnu jeszcze w swoim fabrycznym malowaniu na stacji Kraków Główny, 18.12.2005 r. Photo by Daniel Urbanowski.


Wagon 145Ab z oznaczeniem serii A9emnouz (61 51 19-70 382-0) na stacji Warszawa Wschodnia, 4.06.2011 r. Photo by Piotr Kilanowski.


Wagon 145Ac z oznaczeniem serii A9mnouz (61 51 19-90 034-3) na stacji Warszawa Wschodnia, 15.01.2011 r. Photo by Piotr Kilanowski.

PARAMETRY WAGONU

Oznaczenie: Admnu, A9emnouz
Producent: FPS
Lata produkcji: 1994-1996,
2000

Długość całkowita: 26,400mm
Szerokość wagonu: 2,824mm
Wysokość wagonu: 4,050mm
Masa służbowa:
145A: 45,3 t
145Ab: 47 t
145Ac: 52 t

Prędkość maksymalna:
160 km/h (145A, 145Ab)
200 km/h (145Ac)

Liczba miejsc siedzących:
145A: 54
145Ab: 36 (klasa 1), 12 ("business class")
145Ac: 36 ("business class")

Wyprodukowane wagony: 20
Właściciel: PKP Intercity S.A.

Typ wózków: MD 523 (145A, 145Ab), 25ANa1 (145Ac)
Hamulce: Oerlikon O-PR-Mg tarczowy i szynowy (145A, 145Ab), SAB WABCO (Oerlikon) tarczowy i szynowy (145Ac)
Drzwi: odskokowo- przesuwne
Drzwi czołowe: rozsuwane, napęd pneumatyczny
Ogrzewanie: klimatyzacja jednokanałowa, ogrzewanie elektryczne
Zasilanie wagonu: przetwornica statyczna
Organizacja wnętrza: przedziałowy



Copyright © bazawagonow.pl 2013- 2017 | Wszystkie prawa zastrzeżone | All right reserved
aleksander.w.majewski@gmail.com