Zobacz więcej w galerii WGK
WAGONY O TYPIE 152A









Wagon klasy 1 typu 152A to nowoczesny, pierwszy typ wagonu bezprzedziałowego w standardzie Z1, wyprodukowany w zakładach FPS w Poznaniu od 1997 roku. Pierwsze 15 sztuk wagonów zostało dostarczonych dla IC na przełomie 1997-1998 roku. W wyniku dalszej umowy w latach 2000-2003 na tory wyjechały kolejne sztuki wagonów ( odpowiednio 2 oraz 7 sztuk ), które różniły się od pierwszej dostawy m.in. wózkami ( otrzymały oznaczenie 152Aa ). Wagony 152A są rozwinięciem wagonów przedziałowych standardu Z2 ( 145A oraz 145Ab ) produkowanych w latach 1994 oraz 1996. Fabrycznym malowaniem wagonów typu 152A było typowe malowanie dla wagonów, które były dostosowane do prędkości 200 km/h ( tzw. "papuga" ). W 2004 roku kila wagonów zostało przebudowanych w zakładzie PESA Bydgoszcz S.A. na tzw. "sliperetki". Otrzymały one nowy typ 152Az. Wagony po modernizacji skierowano do obsługi pociągu EN "Jan Kiepura".

Wagony należą do spółki PKP InterCity i otrzymały malowanie zgodnie z obecną malaturą spółki. Wagony o typie 152Az otrzymały natomiast malowanie adekwatne do składów EN "Jan Kiepura" (niebiesko- szare). W związku z degradacją "Kiepury" w wyniku przeprowadzanych napraw 152Az (od 2015) otrzymują już obowiązujące malowanie dla wagonów klasy 2 oraz posiadają zmienione oznaczenie na typ 152A. Wagony stacjonują na warszawskim Grochowie.

DODATKOWY OPIS, ROZPOZNANIE WAGONU ORAZ CECHY CHARAKTERYSTYCZNE

Konstrukcja pudła wagonu wykonano jako samonośną, całkowicie spawaną ze stali trudnordzewiejących o podwyższonej wytrzymałości i odporności na korozję, zabezpieczoną antykorozyjnie, co gwarantuje wieloletnią eksploatację wagonu. 152A to wagon 1 klasy, którego dach jest ryflowany. Ilość okien wynosi odpowiednio 9 oraz 11 sztuk. Kratka od ogrzewania zamontowana na burcie jest prostokątna. Fabrycznie wagon wyposażony jest w tablice kierunkowe umieszczone za specjalną szybą. Przedział wyposażony jest w 54, bardzo wygodne, indywidualne fotele typu lotniczego firmy Growag. W wagonach 152A część dla podróżnych niepalących przedzielono szklaną ścianą z obrotowymi szklanymi drzwiami od osób, którzy palili. W wagonach typu 152Aa takiej modyfikacji nie stosowano. W odróżnieniu od wagonów budowanych później, drzwi czołowe wagonów 152A miały pierwotnie kolor jasny.


WAGONY O TYPIE 154A








Wagon o typie 154A to bezprzedziałowy wagon klasy 2 o standardzie Z1. Jego konstrukcja jest oparta o wagon 152A. Pierwsze wagony 154A ( tak samo jak i 152A ) fabrycznie były malowane w barwy czerwono- biało- błękitne ( tzw. "papuga" lub "tęczówka" ). Obecnie wagony jeżdżą w malowaniu PKP InterCity. Wyjątkiem od tej reguły jest 6 sztuk wagonów typu 154A, które jeżdżą w malowaniu BWE. Pierwsze sztuki wagonów 154A zostały dostarczone w ilości 10 sztuk w 1998 roku. Następna dostawa odbyła się w latach 1999-2001 w ilości 23 sztuk ( o typie 154Aa ) Ostatnią dostawę zorganizowano w 2002 roku w ilości 7 sztuk. Wagony te posiadały inne drzwi, które były produkowane przez Gebr. Boode GmbH & Co. z Kassel ( typ 154Aa "Bode" ). Wagony ze względu na swój wysoki standard i duży komfort podróży, zostały skierowane do obsługi pociągów IC oraz EC.

DODATKOWY OPIS, ROZPOZNANIE WAGONU ORAZ CECHY CHARAKTERYSTYCZNE

Konstrukcja pudła wagonu wykonano jako samonośną, całkowicie spawaną ze stali trudnordzewiejących o podwyższonej wytrzymałości i odporności na korozję, zabezpieczoną antykorozyjnie, co gwarantuje wieloletnią eksploatację wagonu. 154A to wagon 2 klasy, którego dach jest ryflowany. Ilość okien wynosi odpowiednio 9 oraz 11 sztuk. Kratka od ogrzewania zamontowana na burcie jest prostokątna. Fabrycznie wagon wyposażony jest w tablice kierunkowe umieszczone za specjalną szybą, które znajdują się na bocznych ścianach wagonu. W czasach produkcji nie stosowano elektronicznych tablic kierunkowych.

W 2001 roku dzięki współpracy PKP Intercity Sp. z o. o. z Kolejami Niemieckimi DB AG wprowadzono wspólną ofertę przewozową pod nazwą BWE. W wyniku współpracy 6 wagonów typu 154A otrzymało specjalnie malowanie do połączenia BWE (wzorowane na malowaniu z pociągów ICE z charakterystycznym granatowym pasem na ścianach bocznych wagonu).

W 2006 roku w wyniku przebudowy wagony dostosowano do przewozu rowerów. W jednym z końców przedziału pasażerskiego zdemontowano półki na bagaż, a w ich miejsce zamontowano stojaki na rowery (po 4 z każdej strony ) oddzielając je szklaną ścianką działową. Łącznie przebudowano 12 wagonów typu 154A nadając im typ 154ARow / 154AaRow.

ZDJĘCIA

WAGONY O TYPIE 152A

Wagon 152A z oznaczeniem serii A9mnopuz (61 51 19-90 032-7) na stacji Warszawa Grochów, 3.03.2013 r. Photo by Piotr Kilanowski.

Wagon 152Az z oznaczeniem serii Bmnopuvz (61 51 28-90 000-3) na stacji Warszawa Wschodnia, 6.03.2010 r. Photo by Piotr Kilanowski.


WAGONY O TYPIE 154A

Wagon 154Aa z oznaczeniem serii Bmnopuz (61 51 20-90 027-4) na stacji Warszawa Wschodnia, 11.09.2010 r. Photo by Piotr Kilanowski.

Wagon 154A z oznaczeniem serii B9mnopuvz (61 51 29-90 001-0) na stacji Warszawa Główna Towarowa, 1.06.2011 r. Photo by Piotr Kilanowski.
PARAMETRY WAGONU 152A

Oznaczenie: Admnu, Adhmnu, A9mnopuz
Producent: FPS
Lata produkcji: 1997-2003
Długość całkowita: 26,400mm
Szerokość wagonu: 2,824mm
Wysokość wagonu: 4,050mm
Masa służbowa: 55 t
Prędkość maksymalna: 200 km/h
Liczba miejsc siedzących: 54
Wyprodukowane wagony: 24
Właściciel: PKP Intercity S.A.

Typ wózków: MD524 ( 152A), 25ANa ( 152Aa )
Hamulce: SAB WABCO tarczowy oraz szynowy
Drzwi: odskokowo przesuwne
Drzwi czołowe: napęd elektropneumatyczny
Ogrzewanie: klimatyzacja jednokanałowa, ogrzewanie elektryczne
Zasilanie wagonu: przetwornica statyczna
Organizacja wnętrza: bezprzedziałowy



PARAMETRY WAGONU 154A

Oznaczenie: Bdhmnu, Brdhmnu, Bmnopuz, B9mnopuvz, B10mnopuz
Producent: FPS
Lata produkcji: 1998-2002
Długość całkowita: 26,400mm
Szerokość wagonu: 2,824mm
Wysokość wagonu: 4,050mm
Masa służbowa: 50-52 t
Prędkość maksymalna: 200 km/h
Liczba miejsc siedzących: 80
Wyprodukowane wagony: 40
Właściciel: PKP Intercity S.A.

Typ wózków: SGP 300-R3/3S ( 154A ), 25ANa ( 154Aa )
Hamulce: SAB WABCO ( Oerlikon ) tarczowy oraz szynowy
Drzwi: odskokowo- przesuwne
Drzwi czołowe: suwane, napęd elektropneumatyczny
Ogrzewanie: klimatyzacja jednokanałowa, nagrzewnica powietrza elektryczna
Zasilanie wagonu: przetwornica statyczna wielonapięciowa 47 kVA
Organizacja wnętrza: bezprzedziałowy



Copyright © bazawagonow.pl 2013- 2017 | Wszystkie prawa zastrzeżone | All right reserved
aleksander.w.majewski@gmail.com