Zobacz więcej w galerii Flickr
WAGONY O TYPIE 152A









Wagon klasy 1 typu 152A to nowoczesny, pierwszy typ wagonu bezprzedziałowego w standardzie Z1, wyprodukowany w zakładach FPS w Poznaniu od 1997 roku. Pierwsze 15 sztuk wagonów zostało dostarczonych dla IC na przełomie 1997-1998 roku. W wyniku dalszej umowy w latach 2000-2003 na tory wyjechały kolejne sztuki wagonów ( odpowiednio 2 oraz 7 sztuk ), które różniły się od pierwszej dostawy m.in. wózkami ( otrzymały oznaczenie 152Aa ). Wagony 152A są rozwinięciem wagonów przedziałowych standardu Z2 ( 145A oraz 145Ab ) produkowanych w latach 1994 oraz 1996. Fabrycznym malowaniem wagonów typu 152A było typowe malowanie dla wagonów, które były dostosowane do prędkości 200 km/h ( tzw. "papuga" ). W 2004 roku kila wagonów zostało przebudowanych w zakładzie PESA Bydgoszcz S.A. na tzw. "sliperetki". Otrzymały one nowy typ 152Az. Wagony po modernizacji skierowano do obsługi pociągu EN "Jan Kiepura".

Wagony należą do spółki PKP Intercity i otrzymały malowanie zgodnie z obecną malaturą spółki. Wagony o typie 152Az otrzymały natomiast malowanie adekwatne do składów EN "Jan Kiepura" (niebiesko- szare). W związku z degradacją "Kiepury" w wyniku przeprowadzanych napraw 152Az (od 2015) otrzymują już obowiązujące malowanie dla wagonów klasy 2 oraz posiadają zmienione oznaczenie na typ 152A. Obecnie wszystkie wagony 152Az jeżdżą w nowym schemacie malowania (naprawy przeprowadził Newag oraz Pesa). Wagony stacjonują na warszawskim Grochowie.

DODATKOWY OPIS, ROZPOZNANIE WAGONU ORAZ CECHY CHARAKTERYSTYCZNE

Konstrukcja pudła wagonu wykonano jako samonośną, całkowicie spawaną ze stali trudnordzewiejących o podwyższonej wytrzymałości i odporności na korozję, zabezpieczoną antykorozyjnie, co gwarantuje wieloletnią eksploatację wagonu. 152A to wagon 1 klasy, którego dach jest ryflowany. Ilość okien wynosi odpowiednio 9 oraz 11 sztuk. Kratka od ogrzewania zamontowana na burcie jest prostokątna. Fabrycznie wagon wyposażony jest w tablice kierunkowe umieszczone za specjalną szybą. Przedział wyposażony jest w 54, bardzo wygodne, indywidualne fotele typu lotniczego firmy Growag. W wagonach 152A część dla podróżnych niepalących przedzielono szklaną ścianą z obrotowymi szklanymi drzwiami od osób, którzy palili. W wagonach typu 152Aa takiej modyfikacji nie stosowano. W odróżnieniu od wagonów budowanych później, drzwi czołowe wagonów 152A miały pierwotnie kolor jasny.


WAGONY O TYPIE 154A








Wagon o typie 154A to bezprzedziałowy wagon klasy 2 o standardzie Z1. Jego konstrukcja jest oparta o wagon 152A. Pierwsze wagony 154A ( tak samo jak i 152A ) fabrycznie były malowane w barwy czerwono- biało- błękitne ( tzw. "papuga" lub "tęczówka" ). Obecnie wagony jeżdżą w malowaniu PKP InterCity. Wyjątkiem od tej reguły jest 6 sztuk wagonów typu 154A, które jeżdżą w malowaniu BWE. Pierwsze sztuki wagonów 154A zostały dostarczone w ilości 10 sztuk w 1998 roku. Następna dostawa odbyła się w latach 1999-2001 w ilości 23 sztuk ( o typie 154Aa ) Ostatnią dostawę zorganizowano w 2002 roku w ilości 7 sztuk. Wagony te posiadały inne drzwi, które były produkowane przez Gebr. Boode GmbH & Co. z Kassel ( typ 154Aa "Bode" ). Wagony ze względu na swój wysoki standard i duży komfort podróży, zostały skierowane do obsługi pociągów IC oraz EC.

DODATKOWY OPIS, ROZPOZNANIE WAGONU ORAZ CECHY CHARAKTERYSTYCZNE

Konstrukcja pudła wagonu wykonano jako samonośną, całkowicie spawaną ze stali trudnordzewiejących o podwyższonej wytrzymałości i odporności na korozję, zabezpieczoną antykorozyjnie, co gwarantuje wieloletnią eksploatację wagonu. 154A to wagon 2 klasy, którego dach jest ryflowany. Ilość okien wynosi odpowiednio 9 oraz 11 sztuk. Kratka od ogrzewania zamontowana na burcie jest prostokątna. Fabrycznie wagon wyposażony jest w tablice kierunkowe umieszczone za specjalną szybą, które znajdują się na bocznych ścianach wagonu. W czasach produkcji nie stosowano elektronicznych tablic kierunkowych.

W 2001 roku dzięki współpracy PKP Intercity Sp. z o. o. z Kolejami Niemieckimi DB AG wprowadzono wspólną ofertę przewozową pod nazwą BWE. W wyniku współpracy 6 wagonów typu 154A otrzymało specjalnie malowanie do połączenia BWE (wzorowane na malowaniu z pociągów ICE z charakterystycznym granatowym pasem na ścianach bocznych wagonu).

W 2006 roku w wyniku przebudowy wagony dostosowano do przewozu rowerów. W jednym z końców przedziału pasażerskiego zdemontowano półki na bagaż, a w ich miejsce zamontowano stojaki na rowery (po 4 z każdej strony ) oddzielając je szklaną ścianką działową. Łącznie przebudowano 12 wagonów typu 154A nadając im typ 154ARow / 154AaRow.

ZDJĘCIA

WAGONY O TYPIE 152A

Wagon 152A z oznaczeniem serii A9mnopuz (61 51 19-90 032-7) na stacji Warszawa Grochów, 3.03.2013 r. Photo by Piotr Kilanowski.

Wagon 152Az z oznaczeniem serii Bmnopuvz (61 51 28-90 000-3) na stacji Warszawa Wschodnia, 6.03.2010 r. Photo by Piotr Kilanowski.


WAGONY O TYPIE 154A

Wagon 154Aa z oznaczeniem serii Bmnopuz (61 51 20-90 027-4) na stacji Warszawa Wschodnia, 11.09.2010 r. Photo by Piotr Kilanowski.

Wagon 154A z oznaczeniem serii B9mnopuvz (61 51 29-90 001-0) na stacji Warszawa Główna Towarowa, 1.06.2011 r. Photo by Piotr Kilanowski.
PARAMETRY WAGONU 152A

Oznaczenie: Admnu, Adhmnu, A9mnopuz
Producent: FPS
Lata produkcji: 1997-2003
Długość całkowita: 26,400mm
Szerokość wagonu: 2,824mm
Wysokość wagonu: 4,050mm
Masa służbowa: 55 t
Prędkość maksymalna: 200 km/h
Liczba miejsc siedzących: 54
Wyprodukowane wagony: 24
Właściciel: PKP Intercity S.A.

Typ wózków: MD524 ( 152A), 25ANa ( 152Aa )
Hamulce: SAB WABCO tarczowy oraz szynowy
Drzwi: odskokowo przesuwne
Drzwi czołowe: napęd elektropneumatyczny
Ogrzewanie: klimatyzacja jednokanałowa, ogrzewanie elektryczne
Zasilanie wagonu: przetwornica statyczna
Organizacja wnętrza: bezprzedziałowy



PARAMETRY WAGONU 154A

Oznaczenie: Bdhmnu, Brdhmnu, Bmnopuz, B9mnopuvz, B10mnopuz
Producent: FPS
Lata produkcji: 1998-2002
Długość całkowita: 26,400mm
Szerokość wagonu: 2,824mm
Wysokość wagonu: 4,050mm
Masa służbowa: 50-52 t
Prędkość maksymalna: 200 km/h
Liczba miejsc siedzących: 80
Wyprodukowane wagony: 40
Właściciel: PKP Intercity S.A.

Typ wózków: SGP 300-R3/3S ( 154A ), 25ANa ( 154Aa )
Hamulce: SAB WABCO ( Oerlikon ) tarczowy oraz szynowy
Drzwi: odskokowo- przesuwne
Drzwi czołowe: suwane, napęd elektropneumatyczny
Ogrzewanie: klimatyzacja jednokanałowa, nagrzewnica powietrza elektryczna
Zasilanie wagonu: przetwornica statyczna wielonapięciowa 47 kVA
Organizacja wnętrza: bezprzedziałowy



Copyright © bazawagonow.pl 2013- 2018 | Wszystkie prawa zastrzeżone | All right reserved
aleksander.w.majewski@gmail.com