Zobacz więcej w galerii WGK
WAGONY O TYPIE 164A / 165A









Wagony o typie 164A, 165A, 166A oraz 167A należy wiązać
z zakupem przez spółkę PKP Intercity S.A. zupełnie nowych wagonów,
które produkuje zakład FPS w Poznaniu. Łącznie fabryka H. Cegielski dostarczyła 25 nowych wagonów. Wagony 166A ostatecznie jednak otrzymały oznaczenie 156A podobnie jak wagony 167A. "Rowerówki" czyli wagony 165A otrzymały oznaczenie 159A.

Wagony 156A (ex. 166A oraz 167A) są wagonami dla PKP Intercity w ramach przetargu na produkcję i dostawę:
- 4 wagonów bezprzedziałowych I klasy,
- 9 wagonów bezprzedziałowych II klasy, z których każdy wyposażony jest w osiem wieszaków na rowery (ex. 165A, obecnie 159A),
- 4 wagonów przedziałowych I klasy (ex. 166A, obecnie 156A),
- 8 wagonów przedziałowych II klasy przystosowanych do obsługi osób niepełnosprawnych (ex. 167A, obecnie 156A).

Typ 164A to wagony bezprzedziałowe klasy 1, które posiadają 54 miejsca siedzące. FPS dostarczył PKP Intercity S.A. łącznie 4 tego typu wagonów. 165A to bezprzedziałowe wagony klasy 2, które na wyposażeniu posiadają wieszaki na rowery oraz 72 miejsca siedzące.


WAGONY O TYPIE 164A (oznaczone 158A)

Wagony o typie 158A (pierwotnie 164A) to bezprzedziałowe wagony klasy 2 o bardzo wysokim standardzie, które użytkuje przewoźnik PKP Intercity. Dalszy opis jest analogiczny jak do pozostałych wagonów produkcji FPS (m.in. 165A stąd też opis nie będzie powielany).


WAGONY O TYPIE 165A (oznaczone 159A)

Wagony o typie 159A (pierwotnie 165A) to bezprzedziałowe wagony klasy 2 o bardzo wysokim standardzie, które użytkuje przewoźnik PKP Intercity. Siedzenia wewnątrz wagonu (systemu kołyskowego) wyposażone są m.in. w podłokietniki, dwa gniazdka elektryczne, podest na oparcie nóg (jest regulowane). Na jednym końcu wagonu zamontowano przedział rowerowy, w którym można powiesić (za pomocą stojaków) 8 rowerów. W wagonie zamontowano duże trzy ekrany, na których mogą być wyświetlane chociażby reklamy. Dodatkowo przy wyjściu z wagonu, na suficie zamontowane są mniejsze elektroniczne wyświetlacze, które wyświetlają aktualną datę oraz czas, temperaturę zewnętrzną i numer wagonu w składzie pociągu. Ponadto w wagonie istnieje możliwość wygłaszania automatycznych zapowiedzi przystanków kolejowych. Wagony wyposażono w system GPS, dzięki czemu istnieje możliwość wyświetlania mapy trasy wraz z aktualną pozycją pociągu na danym szlaku. Zainstalowano czujki dymu tytoniowego, ognia. W toaletach zamontowano suszarki "Dyson Airblade" co również jest nowością na polskim rynku wagonowym. Siedzenia są koloru niebieskiego, oświetlenie na suficie jest bardzo przyjazne i łagodne dla podróżnego, sama podłoga jest wyścielona niebieskim dywanem. Pudło wagonu oraz podwozie wykonane jest ze stali węglowej o podwyższonej wytrzymałości i odporności na korozję, spełniającą wszystkie obowiązujące wymagania Karty UIC 566. Wagon został wyposażony w wózki o typie 25ANa z monoblokowymi zestawami kołowymi co pozwala temu wagonowi osiągać prędkość do 200 km/h. Dodatkowo wózek jest wyposażony w elementy, które umożliwiają diagnostykę: temperatury łożysk zestawów kołowych i urządzenia przeciwpoślizgowego.
Na jednym końcu wagonu, w szafie elektrycznej umieszczono układ diagnostyki, który na bieżąco monitoruje poszczególne systemy zamontowane w wagonie. Wagon posiada na obu końcach urządzenia przejścia między wagonami- mostki przejściowe o podwyższonym komforcie firmy HUBNER. Przedstawione wagony są najnowszym taborem we flocie wagonowej przewoźnika PKP Intercity.

DODATKOWY OPIS, ROZPOZNANIE WAGONU ORAZ CECHY CHARAKTERYSTYCZNE

Wagon 165A po raz pierwszy oficjalnie zaprezentowano w pociągu
TLK Mieszko 19 października 2014 roku. Należy mieć na uwadzę prowadzną zmianę oznaczenia. Wagony 165A obecnie jeżdżą jako wagony 159A.
Co prawda może mylić się z prawdziwym wagonem 159A (2 klasa bezprzedziałowa) jednak pierwsze sztuki wagonów 159A były produkowane tylko i wyłącznie jako klasa 2 bezprzedziałowa bez przedziału dla rowerów. Generalnie wagony bardzo łatwo zauważyć i odróżnić od innych wagonów eksploatowanych na sieci PLK. Wagon 159A (nowego typu) jako klasa 2 posiada zielony pas przy górnej granicy burty na styku z dachem (klasa 1 pas żółty), który ciągnie się od drzwi z jednej strony wagonu po drugie. Przede wszystkim wagony te posiadają ciemny pas na wysokości linii okien (przedziału pasażerskiego oraz rowerowego). Dach wagonu jest ryflowany, drzwi odskokowo przesuwne, aparatura pod wagonem została zabudowana. Wagony posiadają elektroniczne tablice kierunkowe, które zostały zamontowane na burcie (po jednej sztuce na bok) na linii okien. Od strony przedziału dla rowerów, na boku wagonu umieszczono duży piktogram z rowerem. Czoło wagonu jest zupełnie inne i odbiegają standardem od pozostałych wagonów, które posiada PKP Intercity. Przejścia międzywagonowe zostały wykonane z najwyższego standardu firmy HUBNER (podobnie jak wcześniejsze wagony z FPSu np. 158A). Sygnały końca pociągu zostały wykonane z prostokątów, które oświetlają żarówki typu LED. Istnieje możliwość wyświetlenia sygnału czerwonego oraz białego. Klosz sygnału końca pociągu jest bezbarwny (w wagonach 158A, 159A obudowa jest mleczna).



WAGONY O TYPIE 164A (oznaczone 158A)


Wagon ex. 164A z oznaczeniem serii A9mnopuz (50 51 19-90 054-4) na stacji Bydgoszcz Główna, 19.07.2015 r. Photo by Adam Kilian


Zdjęcie wagonu ex. 164A z widokiem na bezprzedziałową część pasażerską na terenie zakładu H. Cegielski- Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o.
Photo by Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o. (www.fpspoznan.pl)


Zdjęcie wagonu ex. 164A z widokiem na bezprzedziałową część pasażerską na terenie zakładu H. Cegielski- Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o.
Photo by Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o. (www.fpspoznan.pl)


Zdjęcie wagonu ex. 164A z widokiem na bezprzedziałową część pasażerską na terenie zakładu H. Cegielski- Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o.
Photo by Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o. (www.fpspoznan.pl)


Zdjęcie wagonu ex. 164A z widokiem na bezprzedziałową część pasażerską na terenie zakładu H. Cegielski- Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o.
Photo by Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o. (www.fpspoznan.pl)

WAGONY O TYPIE 165A (oznaczone 159A)


Wagon ex. 165A z oznaczeniem serii B9mnopuvz (50 51 29-90 021-1)
na stacji Gdynia Główna, 19.10.2014 r. Photo by ep40 (pl.misc.kolej)


Wagon ex. 165A z oznaczeniem serii B9mnopuvz (50 51 29-90 021-1)
na stacji Gdynia Główna, 19.10.2014 r. Photo by ep40 (pl.misc.kolej)


Wagon ex. 165A z oznaczeniem serii B9mnopuvz (50 51 29-90 021-1)
na stacji Gdynia Główna, 19.10.2014 r. Photo by ep40 (pl.misc.kolej)


Wagon ex. 165A z oznaczeniem serii B9mnopuvz (50 51 29-90 021-1)
na stacji Gdynia Główna, 19.10.2014 r. Photo by ep40 (pl.misc.kolej)

PARAMETRY WAGONU 164A (oznaczone 158A)

Oznaczenie: A9mnopuz
Producent: FPS Poznań
Lata produkcji: od 2014
Długość całkowita: 26,400mm
Szerokość wagonu: 2,824mm
Wysokość wagonu: 4,050mm
Masa służbowa: 50 t
Prędkość maksymalna: 200 km/h
Liczba miejsc siedzących: 54
Wyprodukowane wagony: 4
Właściciel: PKP Intercity S.A.

Typ wózków: 25ANa
Hamulce: tarczowe (3 tarcze, 3 komplety mechanizmów zaciskowych hamulca) i szynowe (magnetyczne)
Drzwi: odskokowo przesuwne
Drzwi czołowe: napęd automatyczny
Ogrzewanie: klimatyzacja jednokanałowa (ogrzewanie, chłodzenie, wentylacja)
Zasilanie wagonu: przetwornica statyczna wielonapięciowa wg UIC 550
Organizacja wnętrza: przedziałowy


PARAMATERY WAGONU 165A (oznaczone 159A)

Oznaczenie: B9mnopuvz
Producent: FPS Poznań
Lata produkcji: od 2014
Długość całkowita: 26,400mm
Szerokość wagonu: 2,824mm
Wysokość wagonu: 4,050mm
Masa służbowa: 50 t
Prędkość maksymalna: 200 km/h
Liczba miejsc siedzących: 72
Wyprodukowane wagony: 9
Właściciel: PKP Intercity S.A.

Typ wózków: 25ANa
Hamulce: tarczowe (3 tarcze, 3 komplety mechanizmów zaciskowych hamulca) i szynowe (magnetyczne)
Drzwi: odskokowo przesuwne
Drzwi czołowe: napęd automatyczny
Ogrzewanie: klimatyzacja jednokanałowa (ogrzewanie, chłodzenie, wentylacja)
Zasilanie wagonu: przetwornica statyczna wielonapięciowa wg UIC 550
Organizacja wnętrza: przedziałowy



Copyright © bazawagonow.pl 2013- 2017 | Wszystkie prawa zastrzeżone | All right reserved
aleksander.w.majewski@gmail.com