Zobacz więcej w galerii WGK
WAGONY O TYPIE 166A / 167A









Wagony o typie 164A, 165A, 166A oraz 167A należy wiązać
z zakupem przez spółkę PKP Intercity S.A. zupełnie nowych wagonów,
które produkuje zakład FPS w Poznaniu. Łącznie fabryka H. Cegielski dostarczyła 25 nowych wagonów. Pierwszym zaprezentowanym wagonem był 166A (o nr fabrycznym 19848), który dziś jeździ w oznaczeniu 50 51 19-90 050-2. Wagony 166A ostatecznie jednak otrzymały oznaczenie 156A podobnie jak wagony 167A. "Rowerówki" czyli wagony 165A otrzymały oznaczenie 159A.

Wagony 156A (ex. 166A oraz 167A) są wagonami dostarczonymi PKP Intercity w ramach przetargu na produkcję i dostawę:
- 4 wagonów bezprzedziałowych I klasy,
- 9 wagonów bezprzedziałowych II klasy, z których każdy wyposażony jest w osiem wieszaków na rowery (ex. 165A, obecnie 159A),
- 4 wagonów przedziałowych I klasy (ex. 166A, obecnie 156A),
- 8 wagonów przedziałowych II klasy przystosowanych do obsługi osób niepełnosprawnych (ex. 167A, obecnie 156A).

Wagony 166A (obecnie 156A) to wagony przedziałowe klasy 1 posiadające 9 przedziałów, które posiadają łącznie 54 miejsca siedzące.
Typ ex. 167A to wagony przedziałowe klasy 2 przystosowane do przewozów osób niepełnosprawnych- wagon posiada 9 przedziałów, w których jest 6 wygodnych foteli oraz jeden przedział z czterema miejscami w tym 2 dostosowane są dla osób niepełnosprawnych (łącznie 8 wagonów tego typu).


WAGONY O TYPIE 156A (ex. 166A)

Wagony o typie 156A (pierwotnie 166A) to przedziałowe wagony klasy 1 z 9 przedziałami o bardzo wysokim standardzie, które użytkuje przewoźnik PKP Intercity. Siedzenia wewnątrz przedziałów wyposażone są w system kołyskowy, co pozwala pasażerom uzyskać bardzo dużo miejsca na nogi. Każdy przedział posiada na wyposażeniu dotykowy monitor, za pomocą którego pasażer może bez problemu regulować światło, temperaturę oraz dźwięk komunikatów głosowych w przedziale. W korytarzu zamontowano duże ekrany, na których mogą być wyświetlane chociażby reklamy. Dodatkowo przy każdym przedziale w korytarzu zamontowane są elektroniczne wyświetlacze systemu rezerwacji miejsc. Ponadto w wagonie istnieje możliwość wygłaszania automatycznych zapowiedzi przystanków kolejowych. Wagony wyposażono w system GPS, dzięki czemu istnieje możliwość wyświetlania mapy trasy wraz z aktualną pozycją pociągu na danym szlaku. Zainstalowano czujki dymu tytoniowego, ognia. W toaletach zamontowano suszarki "Dyson Airblade" co również jest nowością na polskim rynku wagonowym. Siedzenia są koloru niebieskiego, oświetlenie na suficie jest bardzo przyjazne i łagodne dla podróżnego, sama podłoga jest wyścielona niebieskim dywanem. Ponadto korytarz w wagonie wyposażono w LEDowe oświetlenie co jeszcze bardziej nadaje wagonowi charakteru. Pudło wagonu oraz podwozie wykonane jest ze stali węglowej o podwyższonej wytrzymałości i odporności na korozję, spełniającą wszystkie obowiązujące wymagania Karty UIC 566. Wagon został wyposażony w wózki o typie 25ANa z monoblokowymi zestawami kołowymi co pozwala temu wagonowi osiągać prędkość do 200 km/h. Dodatkowo wózek jest wyposażony w elementy, które umożliwiają diagnostykę: temperatury łożysk zestawów kołowych i urządzenia przeciwpoślizgowego. Na jednym końcu wagonu, w szafie elektrycznej umieszczono układ diagnostyki, który na bieżąco monitoruje poszczególne systemy zamontowane w wagonie.
Wagon posiada na obu końcach urządzenia przejścia między wagonami- mostki przejściowe o podwyższonym komforcie firmy HUBNER. Przedstawione wagony są najnowszym taborem we flocie wagonowej przewoźnika PKP Intercity.

WAGONY O TYPIE 156A (ex. 167A)

Wagony 167A (obecnie 156A) różnią się jedynie wnętrzem (poza cechami oczywistymi dla 1 i 2 klasy). Przedziały są 6 osobowe. Podłogę nie wyposażono w dywanik jak ma to miesjsce w przypadku wagonów ex. 166A. Jeden przedział przostosowany jest dla osób niepełnosprawnych, w pełni przystosowanym, przestronnym WC. Wagon posiada platformę (umieszczoną od strony przedziału dla osób niepełnosprawnych), która ułatwia wjazd osobom na wózkach do wagonu. Przedział posiada 4 miejsca z czego dwa są dla osób poruszających się na wózkach, a dwa dla opiekunów. W przedziale umieszczono nisko przyciski otwierania / zamykania drzwi, sygnał SOS (zgłasza obsłudze pociągu konieczność podejścia do przedziału) czy panel sterujący m.in. oświetleniem czy klimatyzacją.


DODATKOWY OPIS, ROZPOZNANIE WAGONU ORAZ CECHY CHARAKTERYSTYCZNE

Wagon 166A po raz pierwszy zaprezentowano podczas Międzynarodowych Targów TRAKO w Gdańsku w 2013 roku. Należy mieć na uwadzę prowadzną zmianę oznaczenia. Zarówno 166A jak i 167A obecnie jeżdżą jako wagony 156A. Co prawda może mylić się z prawdziwym wagonem 156A (1 klasa + buissnes) jednak pierwsze sztuki wagonów 156A (jako stara seria z roku 2009) były produkowane tylko i wyłącznie jako klasa 1. Obecnie również i klasa druga oznaczona jest jako wagon 156A (ex. 167A). Generalnie wagony bardzo łatwo zauważyć i odróżnić od innych wagonów eksploatowanych na sieci PLK. Wagon 156A (nowego typu) jako klasa 1 posiada żółty pas przy górnej granicy burty na styku z dachem (klasa 2 pas zielony), który ciągnie się od drzwi z jednej strony wagonu po drugie. Przede wszystkim wagony te posiadają ciemny pas na wysokości linii okien (przedziału pasażerskiego oraz korytarza). Dach wagonu jest ryflowany, drzwi odskokowo przesuwne, aparatura pod wagonem została zabudowana. Wagony posiadają elektroniczne tablice kierunkowe, które zostały zamontowane na burcie (po jednej sztuce na bok) na linii okien. Czoło wagonu jest zupełnie inne i odbiegają standardem od pozostałych wagonów, które posiada PKP Intercity. Przejścia międzywagonowe zostały wykonane z najwyższego standardu firmy HUBNER (podobnie jak wcześniejsze wagony z FPSu np. 158A). Sygnały końca pociągu zostały wykonane z prostokątów, które oświetlają żarówki typu LED. Istnieje możliwość wyświetlenia sygnału czerwonego oraz białego. Klosz sygnału końca pociągu jest bezbarwny (w wagonach 158A, 159A obudowa jest mleczna).



ZDJĘCIA

WAGONY O TYPIE 156A (ex. 166A)


Wagon 166A z oznaczeniem serii A9mnouz (jeszcze bez numeru) podczas TRAKO 2013 w Gdańsku, 24.09.2013 r. Photo by G0KU (SSC).


Wagon 166A z oznaczeniem serii A9mnouz (jeszcze bez numeru) podczas TRAKO 2013 w Gdańsku, 24.09.2013 r. Photo by G0KU (SSC).


Wagon 166A z oznaczeniem serii A9mnouz (jeszcze bez numeru) podczas TRAKO 2013 w Gdańsku, 24.09.2013 r. Photo by G0KU (SSC).


Wagon 166A z oznaczeniem serii A9mnouz (jeszcze bez numeru) podczas TRAKO 2013 w Gdańsku, 24.09.2013 r. Photo by G0KU (SSC).


Wagon 166A z oznaczeniem serii A9mnouz (jeszcze bez numeru) podczas TRAKO 2013 w Gdańsku, 24.09.2013 r. Photo by G0KU (SSC).


WAGONY O TYPIE 156A (ex. 167A)


Wagon ex. 167A z oznaczeniem serii B10bmnouz (50 51 20-90 047-5) na stacji Warszawa Wschodnia, 01.05.2014 r. Photo by cane90 (SSC).


Wagon ex. 167A z oznaczeniem serii B10bmnouz (50 51 20-90 047-5) na stacji Warszawa Wschodnia, 01.05.2014 r. Photo by cane90 (SSC).


Wagon ex. 167A z oznaczeniem serii B10bmnouz (50 51 20-90 047-5) na stacji Warszawa Wschodnia, 01.05.2014 r. Photo by cane90 (SSC).

PARAMETRY WAGONU ex. 166A

Oznaczenie: A9mnouz
Producent: FPS Poznań
Lata produkcji: od 2013
Długość całkowita: 26,400mm
Szerokość wagonu: 2,824mm
Wysokość wagonu: 4,050mm
Masa służbowa: 50 t
Prędkość maksymalna: 200 km/h
Liczba miejsc siedzących: 54
Wyprodukowane wagony: 4
Właściciel: PKP Intercity S.A.

Typ wózków: 25ANa
Hamulce: tarczowe (3 tarcze, 3 komplety mechanizmów zaciskowych hamulca) i szynowe (magnetyczne)
Drzwi: odskokowo przesuwne
Drzwi czołowe: napęd automatyczny
Ogrzewanie: klimatyzacja jednokanałowa (ogrzewanie, chłodzenie, wentylacja)
Zasilanie wagonu: przetwornica statyczna wielonapięciowa wg UIC 550
Organizacja wnętrza: przedziałowy



PARAMETRY WAGONU ex. 167A

Oznaczenie: B10bmnouz
Producent: FPS Poznań
Lata produkcji: od 2013
Długość całkowita: 26,400mm
Szerokość wagonu: 2,824mm
Wysokość wagonu: 4,050mm
Masa służbowa: 50 t
Prędkość maksymalna: 200 km/h
Liczba miejsc siedzących: 58
Wyprodukowane wagony: 8
Właściciel: PKP Intercity S.A.

Typ wózków: 25ANa
Hamulce: tarczowe (3 tarcze, 3 komplety mechanizmów zaciskowych hamulca) i szynowe (magnetyczne)
Drzwi: odskokowo przesuwne
Drzwi czołowe: napęd automatyczny
Ogrzewanie: klimatyzacja jednokanałowa (ogrzewanie, chłodzenie, wentylacja)
Zasilanie wagonu: przetwornica statyczna wielonapięciowa wg UIC 550
Organizacja wnętrza: bezprzedziałowy



Copyright © bazawagonow.pl 2013- 2017 | Wszystkie prawa zastrzeżone | All right reserved
aleksander.w.majewski@gmail.com