Zobacz więcej w galerii WGK
WAGONY BAGAŻOWE TYPU 1F / 2F / 3F / 201C










Wagony o typie 1F to pierwsze powojenne 4- osiowe wagony bagażowe polskiej budowy, których produkcję uruchomiono w 1954 roku odpowiadając na naglące braki tego rodzaju taboru w pierwszych formacjach osobowych PKP. Wagony 1F, 2F, 3F i 201C - bagażowa odmiana tzw. "zwężaków" czyli wagonów osobowych rodziny 1A- 108A. Wagony 1F były podstawą rozwojową dla kolejnych wagonów bagażowych budowanych na przełomie lat 50' i 60'- 2F, 3F oraz 201C. Pierwsze produkowane typy- 1F i 2F wyposażone były w charakterystyczne opływowe nadbudówki wyniesione ponad linię dachu. Rozwiązanie to, reminiscencja niemieckich wagonów bagażowych przedwojennej budowy, służyło kierownikowi pociągu do obserwacji szlaku. W młodszych wagonach typu 3F zrezygnowano z nadbudówki wprowadzając w bocznych ścianach pudła wysunięte okienka obserwacyjne. Podobnie rozwiązano tę kwestię w wagonach 201C.

Produkcja wagonów tej rodziny rozpoczęła się w zakładach- H. Cegielski
w Poznaniu*:

- 1954- 1956- produkcja 100 sztuk wagonów bagażowych 1F, 2F;
- 1956- 1957- produkcja 82 sztuk wagonów bagażowych 3F.

W 1962 roku do Cegielskiego dołączył wrocławski Pafawag:

- 1962- 1964- produkcja 100 sztuk wagonów bagażowych 3F;
- 1964- produkcja 15 sztuk wagonów bagażowych 201C (4F) do ruchu międzynarodowego.


*) W świetle danych przedstawionych w "Charakterystyka wagonów osobowych budowanych po roku 1945", (wyd. 1960 r. COB i RTK / BK w Poznaniu) wyglądało to następująco:

-Wagony 1F (83W) / seria Fhx / # 30000-30011.
-Wagony 1F (83W/1) / seria Fhxt / #30012-30052.
-Wagony 2F / seria Fhxt / #30053-30099.

Jeżeli chodzi o szerokość drzwi ładunkowych to wagony 1F miały szerokość drzwi 2200 mm (1800 mm prześwit), a 2F i 3F miały szerokość drzwi 2400 mm (2000 mm prześwit).

Wagony 1F, 2F i 3F (wszystkie pierwotnie seria "Fhxt", w latach 60' przeklasyfikowane na "Dhxt") fabrycznie wyposażono w wózki budowy Görlitz o rozstawie 2800mm. Pozwalały one na rozwijanie prędkości 120 km/h. Nowocześniejsze wagony 201C dopuszczono (co jest unikatowym rozwiązaniem wśród tzw. "zwężaków" rodziny 1A- 108A) do ruchu międzynarodowego z prędkością 140 km/h. Na standardowym wyposażeniu wagonów było także ogrzewanie parowe konwekcyjne systemu CBK W2. W ogrzewanie elektryczne wielonapięciowe zgodne z normami RIC fabrycznie wyposażono jedynie wagony 201C. Wszystkie omawiane wagony posiadały przedział kierownika pociągu, główny przedział bagażowy, dwa przedsionki, toaletę oraz wentylowane przedziały do przewozu psów. Wszystkie zostały też zaprojektowane jako wagony przechodnie z mostkami zabezpieczonymi harmonią brezentową na obu czołach. W wagonach 201C wprowadzono też dodatkowy korytarz na jednej z burt, umożliwiający jego eksploatację w środku zwartego składu.

Wagony 1F, 2F i 3F w latach 70' były już dość wyeksploatowane, toteż przenoszono je do drugoliniowych formacji i pociągów lokalnych. Młodsze i nowocześniejsze 201C utrzymały się w ważniejszych składach dużo dłużej. Spotkać je można było w pociągach ekspresowych jeszcze u schyłku lat 80'.








Przedstawione grafiki prezentują schemat malowania PKP spotykany w latach 1968- 1985. Wagony 1F i 3F odzwierciedlają dość 'mocno wyeksploatowane' egzemplarze spotykane już głównie w ruchu lokalnym. Wagony 1F, 2F, 3F i 201C rozpoczęto eliminować z ruchu już w latach 70`. Nieliczne egzemplarze przetrwały do drugiej połowy lat 80` a wagony 3F i 201C sporadycznie można było jeszcze spotkać w ruchu nawet po 1990 roku.

Opracowanie zbiorcze na bazie informacji uzyskanych od Piotra Kilanowskiego.


ZDJĘCIA


Wagon 1F z oznaczeniem serii Dhxt (50 51 92-18 062-6) na stacji Jaworzyna Śląska, 13.08.2009 r. Photo by Piotr Kilanowski.


Wagon 3F z oznaczeniem serii Dhxt (50 51 92-18 314-1) na stacji Wolsztyn, 1.05.2010 r. Photo by Piotr Kilanowski.


Wagon 201C z oznaczeniem serii Ds (51 51 95-40 013-7) na stacji Jaworzyna Śląska, 13.08.2009 r. Photo by Piotr Kilanowski.

O stronie

Bautzen to baza osobowych wagonów kolejowych, dzięki której będziesz mógł zasięgnąć fachowej wiedzy
z zakresu taboru kolejowego,
a konkretnie- wagonów osobowych.
Zapraszam do współpracy!



Copyright © bazawagonow.pl 2013- 2017 | Wszystkie prawa zastrzeżone | All right reserved
aleksander.w.majewski@gmail.com