Zobacz więcej w galerii WGK
WAGONY O TYPIE 305Ad









Zapoczątkowanie budowy tych wagonów należy ściśle wiązać z historią pociągu "Jan Kiepura". Wagon sypialny typu Z1 posiada oznaczenie fabryczne 305Ad. Wagon przeznaczony jest do ruchu dalekobieżnego krajowego i międzynarodowego po liniach o rozstawie toru 1435 mm. Podwozie wraz z nadwoziem jest konstrukcją samonośną całkowicie spawaną, wykonaną ze stali węglowych o podwyższonej wytrzymałości. Całe pudło posiada zabezpieczenie antykorozyjne gwarantujące wieloletnią eksploatację. Łącznie wyprodukowano 10 sztuk wagonów 305Ad. Zastosowano wózki 25Na/4 przystosowane do jazdy z prędkością do 200 km/h. Wyposażone są w samoczynny hamulec elektropneumatyczny tarczowy oraz hamulec szynowy elektromagnetyczny. Wagon posiada dwa przedziały sypialne klasy A i osiem przedziałów klasy 2/1.

Przedział sypialny klasy A wyposażony jest w dwa rozkładane miejsca do spania, szafę odzieżową, indywidualny węzeł sanitarny (z toaletą, umywalką i kabiną prysznicową) oraz odtwarzacz DVD ze specjalnym monitorem umożliwiającym odtwarzanie filmów. Po złożeniu miejsc do spania powstają dwa wygodne fotele do siedzenia ze stolikiem między nimi. Przedział sypialny 2/1 wyposażony jest w trzy rozkładane miejsca do spania, szafę odzieżową, umywalkę oraz szafkę z lustrem i oświetleniem. Po złożeniu miejsc do spania powstają trzy wygodne fotele do siedzenia. Istnieje możliwość łączenia dwóch przedziałów kl. 2/1.


DODATKOWY OPIS, ROZPOZNANIE WAGONU ORAZ CECHY CHARAKTERYSTYCZNE

Pierwszy wagon pojawił się już w roku 2000 ( był to prototyp o typie 305Ab o numerze 63 51 99-90 000-5 jako seria "S" ). Jego malatura zupełnie odbiegała od obowiązującego wtedy schematu malowania wagonów. Jako jedyny taki wagon na PKP, w którym dominowały dwa odcienie koloru niebieskiego. Seryjna już dostawa wagonów 305Ad miała wiele wspólnego ze swoim poprzednikiem- prototypem. Zdecydowano się jednak na prostokątne, wklejane okna ( 305Ab posiadał typowe okna aluminiowe z zaokrąglonymi narożnikami ). Wszystkie 10 wagonów otrzymało charakterystyczne granatowo- szare malowanie dla pociągu "Jan Kiepura". Pierwsze sześć wagonów otrzymało na ścianach bocznych ( poniżej linii okien ) napis "EN Jan Kiepura". Taka ilość wagonów w zupełności wystarczyła do obsługi pociągu "Jan Kiepura" zatem kolejne 4 wagony przeznaczono do obsługi nocnego pociągu "Chopin". Wagony nie otrzymały już charakterystycznego napisu na ścianach bocznych, jednak dochodziło do sytuacji, że wagony z "bocznym napisem" kursowały na "Chopinie", a wagony bez "bocznego napisu" udawały się w podróż z pociągiem "Jan Kiepura". W wyniku degradacji połączeń międzynarodowych w tym również "Kiepury" wagony w coraz mniejszej ilości zaczęły trafiać na to połączenie. Dodatkowo poprzez naprawy, sukcesywnie zaczęły tracić swój charakterystyczny napis na boku wagonu.

Wagony można bez problemu rozpoznać. Pierwotnie ich cechą rozpoznawczą była malatura oraz w przypadku pierwszych 6 sztuk napis na bocznych ścianach wagonu- "EN Jan Kiepura". Dziś napisy te uległy usunięciu. W przeciwieństwie do wagonów 152Az (które fabrycznie były malowane w typowy dla pociągu "Jan Kiepura" kolor), wagony sypialne 305Ad posiadają prostokątne okna, które są wklejane. Po przeprowadzanych naprawach wagony obecnie otrzymują obowiązujące malowanie dla wagonów sypialnych.


WAGONY O TYPIE 305Ad2









Wagon sypialny typu 305Ad2 przeznaczony jest do ruchu dalekobieżnego krajowego i międzynarodowego po liniach o rozstawie toru 1435 mm oraz 1520 mm. Jest to rozwojowa wersja wagonów 305Ad. W odróżnieniu od swoich poprzedników wagony nie mają wyposażania w postaci przedziału biznesowego z łazienką. W roku 2008 FPS dostarczył 2 wagony sypialne typu 305Ad2 dla Mińskiego Oddziału Kolei Białoruskiej. Wagony kursowały w składzie pociągu "Jan Kiepura". Wagon został wyposażony w Wózek GP200 ( dla rozstawu torów 1435 mm ) z hamulcem tarczowym i szynowym, wykonanym zgodnie z wymaganiami karty UIC 515 i przeznaczony do jazdy z prędkością 200 km/h. Wózek wyposażony jest w nadajniki impulsów urządzenia przeciwpoślizgowego wykonane zgodnie z wymaganiami karty UIC 541-05. Natomiast dla rozstawu torów 1520 mm wagon wyposażony został w wózek TWZCNII.

ZDJĘCIA


Wagon 305Ad z oznaczeniem serii WLAB10mnouz (61 51 70-90 007-5) na stacji Warszawa Wschodnia, 28.01.2012 r. Photo by Piotr Kilanowski.


Wagon 305Ad z oznaczeniem serii WLAB10mnouz (61 51 70-90 002-6) na stacji Warszawa Grochów, 21.10.2012 r. Photo by Piotr Kilanowski.


Wagon 305Ad z oznaczeniem serii WLAB10mnouz (61 51 70-90 001-8) na stacji Warszawa Grochów, 12.05.2017 r. Photo by Adam Kilian.


Wagon 305Ad2 z oznaczeniem serii WLABmee (62 21 70-90 244-0) na stacji Warszawa Wschodnia, 4.04.2009 r. Photo by Piotr Kilanowski.

PARAMETRY WAGONU

Oznaczenie: WLAB10mnouz
Producent: FPS Poznań
Lata produkcji: 2004
Długość całkowita: 26,400mm
Szerokość wagonu: 2,824mm
Wysokość wagonu: 4,050mm
Masa służbowa: 55 t
Prędkość maksymalna: 200 km/h
Liczba miejsc siedzących: 28 ( wagon sypialny )
Wyprodukowane wagony: 10 ( 305Ad ), 2 ( 305Ad2 )
Właściciel: PKP Intercity S.A. / Koleje Białoruskie BCz

Typ wózków: 25Na/4, GP200
Hamulce: hamulec RIC R+Mg (tarczowy i szynowy)
Drzwi: odskokowo przesuwne
Drzwi czołowe: napęd automatyczny
Ogrzewanie: klimatyzacja jednokanałowa, ogrzewanie elektryczne
Zasilanie wagonu: przetwornica statyczna
Organizacja wnętrza: przedziałowy sypialny



Copyright © bazawagonow.pl 2013- 2017 | Wszystkie prawa zastrzeżone | All right reserved
aleksander.w.majewski@gmail.com