Zobacz więcej w galerii WGK
WAGONY O TYPIE 316B / 416B









W kwietniu 2014 roku Koleje Mazowieckie podpisały umowę
z bydgoską Pesą na dostawę 22 wagonów piętrowych (nazwa handlowa Sundeck) oraz dwóch lokomotyw elektrycznych z rodziny Gama (111Eb). Umowa założyła wyprodukowanie 20 wagonów piętrowych środkowych (416B) oraz dwóch wagonów sterowniczych (316B). Cały kontrakt zakładał, że uda się go zrealizować do sierpnia 2015 roku jednak na mocy podpisania aneksu, termin realizacji zadania przesunięto na grudzień 2015 roku. Warto dodać, że wagony rodziny Sundenck są kompatybilne z dotychczasowymi wagonami piętrowymi, które użytkują Koleje Mazowieckie- wagonami Twindexx w konfiguracji:
- lokomotywa oraz wagon sterowniczy produkcji Pesy + wagony środkowe Bombardiera,
- lokomotywa oraz wagon sterowniczy Bombardiera + wagony środkowe produkcji Pesy.

Pierwszy wagon środkowy (416B-001) trafił na testy w lipcu 2015 roku,
a wagon środkowy (416B-002) oficjalnie zaprezentowano podczas wystawy TRAKO w Gdańsku 23 września 2015. 9 grudnia 2015 Urząd Transportu Kolejowego wydał terminowe świadectwo (do 09.12.2016), które dopuszcza wagony środkowe do użytkowania (w wykazie czytamy: "piętrowy wagon środkowy typu 416B przeznaczony jako wagon klasyczny lub do składów pociągów pasażerskich zmienno kierunkowych typu pusch pull").

DODATKOWY OPIS, ROZPOZNANIE WAGONU ORAZ CECHY CHARAKTERYSTYCZNE

Wagony rodziny Sundeck to pierwsze wagony piętrowe wyprodukowane w Polsce. Oferowane dla Kolei Mazowieckich posiadają tylko drugą klasę. Prędkość eksploatacyjna wagonów wynosi 160 km/h, a pudło wagonu osadzone jest na wózkach polskiej produkcji o typie 39AN (podobny wózek zastosowano w przypadku wagonu sypialnego 308A) z dodatkowym stabilizatorem kołysania. W przejściu międzywagonowym zastosowano drzwi jednoskrzydłowe, a nad nimi zamontowano jedną lampkę typu LED. Wagon wyposażony jest w wejścia z platformami i toalety, które dostosowane są do potrzeb osób niepełnosprawnych (spełniające wymogi TSI PRM). Wagony są monitorowane, klimatyzowane, wyposażone w system informacji pasażerskiej (SIP), a pasażer ma bezpłatny dostęp do internetu. Wagony kursują na pociągach przyspieszonych na trasach z Warszawy do Skierniewic, Dęblina, Wołomina, Sochaczewa, Radomia, Płocka oraz Działdowa. W grudniu Koleje Mazowieckie zapowiedziały, że "piętrusy" miały rozpocząć swoje kursowanie w styczniu 2016. Faktyczne ich wejście do służby miało miejsce 1 lutego 2016 roku.

ZDJĘCIA


Wagon 416B-013 jeszcze bez oznaczena oraz numeru na terenie zakładu
Pesa Bydgoszcz S.A., 12.12.2015 r.
Photo by Adam Kilian


Dolny pokład wagonu środkowego 416B-002 podczas wystawy taboru (TRAKO), 22.09.2015 r. Photo by G0KU (SSC)


Dolny pokład wagonu środkowego 416B-002 podczas wystawy taboru (TRAKO), 22.09.2015 r. Photo by G0KU (SSC)


Górny pokład wagonu środkowego 416B-002 podczas wystawy taboru (TRAKO), 22.09.2015 r. Photo by G0KU (SSC)


Górny pokład wagonu środkowego 416B-002 podczas wystawy taboru (TRAKO), 22.09.2015 r. Photo by G0KU (SSC)


Wagon sterowniczy 316B-001 na terenie zakładu Pesa Bydgoszcz S.A., 22.09.2015 r. Photo by MISIO-JUL (SSC)


Wagon sterowniczy 316B-002 na terenie toru doświadczalnego
IK niedaleko Żmigrodu, 5.12.2015 r. Photo by Aleksander Kędzierski


Skład testowy z Gamą 111Eb-001 na terenie toru doświadczalnego
IK niedaleko Żmigrodu, 5.12.2015 r. Photo by Aleksander Kędzierski

PARAMETRY WAGONU
316B / 416B

Oznaczenie:
316B: B16bfmnopuxz
416B: B16mnopuxz

Producent: PESA Bydgoszcz S.A.
Lata produkcji: 2015
Długość całkowita: 25,800 mm
Szerokość wagonu: 2,778 mm
Wysokość wagonu: 4,600 mm
Masa służbowa:
71 t (wagon środkowy)
74 t (wagon sterowniczy)

Prędkość maksymalna: 160 km/h
Liczba miejsc siedzących:
125 (wagon środkowy)
85 (wagon sterowniczy)

Wyprodukowane wagony: 22 sztuk:
20 środkowych
2 sterownicze

Właściciel: Koleje Mazowieckie

Typ wózków: 39AN
Hamulce: tarczowe
Drzwi: odskokowo- przesuwne
Drzwi czołowe: napęd pneumatyczny, jednoskrzydłowe
Ogrzewanie: klimatyzacja jednokanałowa (ogrzewanie, chłodzenie, wentylacja)
Zasilanie wagonu: przetwornica statyczna
Organizacja wnętrza: przedziałowy



Copyright © bazawagonow.pl 2013- 2017 | Wszystkie prawa zastrzeżone | All right reserved
aleksander.w.majewski@gmail.com