Zobacz więcej w galerii WGK
WAGONY O TYPIE 406A (ex. ABB-Z1A)









Powstanie wagonów 406A należy wiązać bezpośrednio z połączeniem kolejowym "Jan Kiepura". Ówczesne PKP Intercity nie posiadało wagonów restauracyjnych, które mogłyby kursować z prędkością 200 km/h, a takowa prędkość rozwijana jest u naszych zachodnich sąsiadów. Przewoźnik zdecydował się na przebudowanie dwóch wagonów klasy 1 typu Z1A (z 1996 roku) podczas naprawy głównej. Przebudowa była gruntowna, ponieważ zmieniono zarówno układ wnętrza jak i wygląda zewnętrzny wagonów (dotyczyło wagonów: 61 51 19-90 003-8 oraz 61 51 19-90 010-3). Modernizacją w 2005 roku zajęły się bydgoskie zakłady Pesa.

Wagony otrzymały zupełnie nowe okna- wklejane oraz odpowiadającą połączeniu kolorystykę pudła. Ponadto wagony na ścianie szczytowej otrzymały nowe oznaczenie Z1AWR oraz nowy numer: 61 51 88-90 001-8 oraz 002-6. Wewnątrz wagonu usunięto dziewięć przedziałów, na jednym końcu wagonu usunięto drzwi wejściowe gdzie zabudowano przedział kuchenny. W zamian na wysokości przedziału kuchennego zamontowano drzwi wejściowe (ładunkowe), które ułatwiają ładunek chociażby żywności. Od strony drzwi wejściowych na miejscu 5 przedziałów oraz toalety umieszczono przedział gastronomiczny, który posiada 36 miejsc siedzących, pokryte niebiesko pomarańczowym wzorem. Po jednej stronie znajdują się 4- osobowe kanapy, a po drugiej 2- osobowe. Sala posiada również wszelakie półki oraz szafki, dodatkowo zamontowano systemy DVD oraz LCD co zdecydowanie podnosi komfort podróży. Obsługa posiada do dyspozycji przedział kuchenny oraz służbowy (z łazienką).

Fabrycznie wagony malowano w dość ciemny granat z szarym pasem podokiennym oraz szarym dachem. Mimo, że wagony zostały zmodernizowane na potrzeby połączenia Jan Kiepura, nie otrzymały napisów na ścianach bocznych "EN Jan Kiepura". W 2009 roku podczas naprawy rewizyjnej pierwszego wagonu (001-8) przeprowadzonej w Bydgoszczy wagon otrzymał zmienioną kolorystykę nadwozia, który pomalowano na kolor niebieski (ściany boczne), dach oraz pas podokienny był już jasnoszary. Drugi wagon naprawę odbył w 2011 roku. Ze względu na brak rezerwy taborowej, podczas wyłączenia z eksploatacji wagonów 406A PKP włączało do pociągu wagon zastępczy- zmodernizowany 113M o szybkości do 160 km/h. Wagon kursował na odcinku Warszawa- Rzepin- Warszawa, a na dalszym odcinku pociąg jechał bez wagonu restauracyjnego. W 2007 roku kiedy to docelową stacją pociągu została stacja Amsterdam Centraal, zdecydowano się całkowicie wyłączyć kursowanie wagonów Z1AWR (obecnie można spotkać wagon 155A). Wagony zaczęły kursować na połączeniu EIC Polonia, EIC Chrobry (obecnie również na EIC Fredro). W późniejszym czasie, w roku 2010 wagony zaczęły kursować na pociągu Moskwa- Nicea (pociąg uruchomiany przez RŻD).

W 2011 roku ponownie RŻD uruchomiło nowe połączenie Moskwa- Paryż w związku z tym PKP Intercity chcąc zapewnić obsługę gastronomiczną zmuszone było na zlecenie modernizacji kolejnych dwóch wagonów. Do modernizacji oddano wagony: 61 51 19-90 002-0 oraz 006-1. Po przebudowaniu wagonów oznaczono je jako 406A (tym typem oznaczono również dwa pierwsze wagony, pierwotnie jako Z1AWR). Wagony po modernizacji w bydgoskiej Pesie otrzymały nowe numery: 61 51 88-90 003-4 oraz 004-2 (seria WRmnouz). Modernizacja wiązała się z drobnymi zmianami względem dwóch pierwszych wagonów. Mianowicie nie zastosowano już drzwi ładunkowych w ścianach bocznych, drzwi przejściowe sterowane są za pomocą przycisków, wagony mają po jednym wywietrzniku na dachu (nad częścią kuchenną), w środku natomiast siedzenia są koloru pomarańczowego. Zastosowano nowe malowanie, szaro-kremowe, które obowiązuje w spółce PKP Intercity. Wagony kursują na połączeniu Moskwa- Paryż na odcinku od Warszawy Wschodniej aż do Paryża (Paris Est).

W lutym 2015 roku pojawił się przetarg za zmodernizowanie kolejnych
3 wagonów Z1A (Henschel) na wagony restauracyjne do standardu Z1AWR/ 406A. Przetarg miał zostać rozstrzygnięty na początku kwietnia jednak całą procedurę przełożono na dzień 24.04.2015r. Ostatecznie przetarg unieważniono z powodu zbyt wysokiej kwoty jaką zażądał potencjalny wykonawca modernizacji- poznański FPS. W ramach kolejnych przetargów, które zakładają modernizację dodatkowych wagonów osobowych na wagony bezprzedziałowe, przystosowane do celów gastronomicznych możemy się spodziewać dalszej produkcji 406A lub pochodnych.

5 stycznia 2016 roku PKP Intercity S.A. ogłosiła przetarg na modernizację 3 wagonów ABB-Z1A. Modernizacją zajęła się Pesa Bydgoszcz S.A. Wagony wyjechały na tory w marcu 2017 roku i otrzymały oznaczenie na tabliczkach znamionowych 406A-10. Wagony otrzymały obowiązujące malowanie w spółce, na burcie naniesiono logo PKP (tzw. trumienka), na ścianach szczytowych zamontowano niebieskie sygnały "Tb2", na dachu umieszczono anteny wzmacniające sygnał.


WAGONY O TYPIE 406A (ex. 144A, 145A)

Wagony o typie 406A-20 oraz 406A-30, które powstały w wyniku przebudowy wagonów o typie 144A oraz 145A należy łączyć z etapem III modernizacji wagonów dla PKP Intercity. 5 stycznia 2016 roku spółka ogłosiła przetarg na modernizację 10 wagonów osobowych, które po przebudowie stały się wagonami bezprzedziałowymi przystosowanymi do celów gastronomicznych. Wagony oznaczono na tabliczkach znamionowych jako typ 406A-20 (dla wagonów ex. 145A) oraz 406A-30 (dla wagonów ex. 144A). Wagony restauracyjne jako jedyne z całej serii 406A (uwzględniając wagony ABB-Z1A) posiadają ryflowany dach. Ponadto ich prędkość maksymalna została utrzymana na poziomie sprzed modernizacji- 160 km/h. Wagony otrzymały obowiązujące malowanie w spółce, na burcie naniesiono logo PKP (tzw. trumienka), na ścianach szczytowych zamontowano niebieskie sygnały "Tb2", na dachu umieszczono anteny wzmacniające sygnał. Od strony gdzie nie umieszczono drzwi bocznych- wejściowych wagon posiada ścięte, dolne krawędzie (narożniki). Wagony zaczęły trafiać do ruchu w marcu 2017 roku.


WAGONY O TYPIE 407A

Wagony o typie 407A zostały wyprodukowane przez zakłady FPS w Poznaniu. Są to wagony restauracyjne, który są przeznaczone do ruchu krajowego i międzynarodowego z prędkością 200 km/h po torach o szerokości 1435mm. Wagony restauracyjne typu 407A są to pierwsze w Polsce wagony restauracyjne wyprodukowane od ponad 30 lat. Po raz pierwszy w historii są posadowione na wózkach z poduszką pneumatyczną- wózki typu 25ANap. We wnętrzu wagonu znajduje się: salon restauracyjny, przedział kuchenny z częścią barową, przedział służbowy, przedział sanitarny oraz magazyn. W ramach ciekawostki warto wspomnieć, iż pudło wagonu pochodzi od wagonów typu 305A.


DODATKOWY OPIS, ROZPOZNANIE WAGONU ORAZ CECHY CHARAKTERYSTYCZNE

Wagon 407A z racji tej, iż jest to wagon restauracyjny ma swoje jedyne malowanie zatem pomylenie go z innych wagonem osobowym raczej nie wchodzi w grę. wagon posiada czerwony pas przy górnej granicy burty na styku z dachem, który ciągnie się od drzwi z jednej strony wagonu po drugie. Przede wszystkim wagon ten posiada ciemny pas na wysokości linii okien ( przestrzeni restauracyjnej ). Dach wagony jest ryflowany, drzwi odskokowo przesuwne, aparatura pod wagonem została zabudowana. Doskonale widać zastosowane wózki 25ANap i poduszkę powietrzną. Na drzwiach wejściowym zamontowano tablice kierunkowe. W środku wagon podzielono na część bufetową, restauracyjną oraz kuchenną. Dodatkowo obsługa posiada swój własny przedział oraz toaletę z prysznicem. Na uwagę zwraca sam fakt, że są to pierwsze w Polsce wagony restauracyjne wyprodukowane od ponad 30 lat. Wagony po długiej "batalii przetargowej" trafiły do właściciela oraz do służby od zmiany rozkłazdu w grudniu w 2015 roku. Można je spotkać w pociągach EIC Chrobry, Mewa, Sedina (obecnie Krzywousty) czy Łokietek.

ZDJĘCIA

WAGONY O TYPIE 406A (ex. ABB-Z1A)


Wagon 406A (jeszcze z pierwotnym oznaczeniem Z1AWR!) z oznaczeniem serii WRmnouz (61 51 88-90 002-6) na stacji Warszawa Wschodnia,
2.10.2013 r. Photo by Piotr Kilanowski.


Wagon 406A-10 z oznaczeniem serii WRmnouz (61 51 88-90 008-3) na stacji Bydgoszcz Główna,
04.02.2017 r. Photo by Adam Kilian.


Wagon 406A-10 z oznaczeniem serii WRmnouz (61 51 88-90 009-1) na stacji Warszawa Wschodnia,
08.04.2017 r. Photo by Adam Kilian.

WAGONY O TYPIE 406A (ex. 144A, 145A)


Wagon 406A-20 z oznaczeniem serii WRmnouz (61 51 88-70 229-9) na stacji Warszawa Wschodnia,
08.04.2017 r. Photo by Adam Kilian.


Wagon 406A-20 z oznaczeniem serii WRmnouz (61 51 88-70 231-5) na stacji Warszawa Wschodnia,
08.04.2017 r. Photo by Adam Kilian.

WAGONY O TYPIE 407A


Wagon 407A z jeszcze bez oznaczenia serii (407A/1: 19829) na stacji Poznań Główny, 19.03.2013 r. Photo by Grzegorz G.


Wagon 407A z oznaczeniem serii WRmnouz (61 51 88-90 005-9) na stacji Poznań Główny, 16.07.2016 r. Photo by Adam Kilian.


Wagon 407A z oznaczeniem serii WRmnouz (61 51 88-90 005-9) na stacji Warszawa Grochów, 17.09.2016 r. Photo by Piotr Kilanowski.


Zdjęcie wagonu 407A w swoim pierwotnym wystroju wnętrza na terenie zakładu
H. Cegielski- Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o.
Photo by Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o. (www.fpspoznan.pl)


Zdjęcie wagonu 407A w swoim pierwotnym wystroju wnętrza na terenie zakładu
H. Cegielski- Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o.
Photo by Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o. (www.fpspoznan.pl)


Zdjęcie wagonu 407A w swoim obecnie obowiązującym wnętrzu na terenie zakładu
H. Cegielski- Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o.
Photo by Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o. (www.fpspoznan.pl)


Zdjecie wagonu 407A w części przedziału bufetowego oraz kuchennego na terenie zakładu H. Cegielski- Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o.
Photo by Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o. (www.fpspoznan.pl)


Zdjecie wagonu 407A w części przedziału bufetowego oraz kuchennego
(z widokiem na korytarz) na terenie zakładu
H. Cegielski- Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o.
Photo by Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o. (www.fpspoznan.pl)

PARAMETRY WAGONU 406A
(ex. ABB-Z1A)

Oznaczenie: WRdmnu, WRmnouz
Producent: PESA Bydgoszcz S.A.
Lata produkcji: 2005-
Długość całkowita: 26,400mm
Szerokość wagonu: 2,825mm
Wysokość wagonu: 4,050mm
Masa służbowa: 48-50 t
Prędkość maksymalna: 200 km/h
Liczba miejsc siedzących: 36
Wyprodukowane wagony: 7
Właściciel: PKP Intercity S.A.

Typ wózków: MD 524
Hamulce: KE-PR-Mg-D tarczowy, szynowy
Drzwi: odskokowo- przesuwne
Drzwi czołowe: dwuczęściowe przesuwane elektropneumatyczne
Ogrzewanie: elektryczne nawiewne, klimatyzacja jednokanałowa
Zasilanie wagonu: przetwornica statyczna wielonapięciowa
Organizacja wnętrza: przedziałowy, gastronomiczny


PARAMETRY WAGONU 406A
(ex. 144A, 145A)


Oznaczenie: WRmnouz
Producent: FPS Poznań
Modernizacja: PESA Bydgoszcz S.A.
Lata produkcji: 2017
Długość całkowita: 26,400mm
Szerokość wagonu: 2,824mm
Wysokość wagonu: 4,050mm
Masa służbowa: 48-50 t
Prędkość maksymalna: 160 km/h
Liczba miejsc siedzących: -
Wyprodukowane wagony: 10
Właściciel: PKP Intercity S.A.

Typ wózków: MD 523
Hamulce: Oerlikon O-PR-Mg-D tarczowy i szynowy
Drzwi: odskokowo- przesuwne
Drzwi czołowe: dwuczęściowe przesuwane, napęd pneumatyczny
Ogrzewanie: klimatyzacja jednokanałowa, ogrzewanie elektryczne
Zasilanie wagonu: przetwornica statyczna
Organizacja wnętrza: przedziałowy, gastronomiczny



PARAMETRY WAGONU 407A

Oznaczenie: WRmnouz
Producent: FPS Poznań
Lata produkcji: od 2013
Długość całkowita: 26,400mm
Szerokość wagonu: 2,824mm
Wysokość wagonu: 4,050mm
Masa służbowa: 57 t
Prędkość maksymalna: 200 km/h
Liczba miejsc siedzących: 36
Wyprodukowane wagony: 2
Właściciel: PKP Intercity S.A.

Typ wózków: 25ANap
Hamulce: tarczowe (3 tarcze, 3 komplety mechanizmów zaciskowych hamulca) i szynowe (magnetyczne)
Drzwi: odskokowo przesuwne
Drzwi czołowe: napęd automatyczny
Ogrzewanie: klimatyzacja wielokanałowa (ogrzewanie, chłodzenie, wentylacja)
Zasilanie wagonu: silnik spalinowy wysokoprężny z prądnicą synchroniczną o mocy 10kVA; 3x400V/230V~ 50Hz
Organizacja wnętrza: przedziałowy



Copyright © bazawagonow.pl 2013- 2017 | Wszystkie prawa zastrzeżone | All right reserved
aleksander.w.majewski@gmail.com