Zobacz więcej w galerii WGK
WAGONY O TYPIE 609A / 611A / 612A









Wagony o typie 609A to wagony osobowe 2 klasy z przedziałem bagażowym (pierwotnie), który został przystosowany do przewozu rowerów. Wagony produkowano w latach 1981- 1982 w sile 100 sztuk. w zakładach Hipolita Cegielskiego w Poznaniu. Fabrycznie był to typ 609A, obecnie wagony znakowane są jako 609Ar. Rozwojowa wersja popularnego wagonu 104A/ 111A opracowana i wdrożona do produkcji w 1985 roku. Produkcja wagonów przewidywała poruszanie się ich wyłącznie w ruchu krajowym dlatego nie posiadają one przetwornic i innych urządzeń umożliwiających ruch transgraniczny. Dopiero odmiana wagonów o typie 611A i 612A dawała taką możliwość. Fabrycznie wagony malowane były w kolorze oliwkowo- szarym. Niestety do dziś nie zachował się żaden wagon z tego typu malowaniem.

Generalnie bardzo mało jest informacji na temat opisywanych typów wagonów. Wagonów o typie 611A już nie zobaczymy, ponieważ wszystkie zostały pocięte na złom. Wagony typu 611A / 612A były fabrycznie przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych (prawdopodobnie jednak 611A były projektowane jako wagon rowerowy). W miejscu czwartego przedziału znajduje się toaleta, który w łatwy sposób umożliwia dostęp osób niepełnosprawnych. Obecnie 612A w ruchu pozostają 3 sztuki. Wszystkie stacjonują w wagonowni Warszawa Szczęśliwice. Wagony te miały dopuszczenie RIC oraz pierwsza grupę cyfr "51".


DODATKOWY OPIS, ROZPOZNANIE WAGONU ORAZ CECHY CHARAKTERYSTYCZNE

Pierwotnie wagony 609A posiadały okna kanciaste natomiast po NG część wagonów otrzymała okna z okrągłymi narożami. Wagony 611A oraz 612A otrzymały okna kanciaste fabrycznie i nie miały zmiany na okna o narożach obłych. To cecha, która pozwala rozróżnić typ 609A od 612A.


ZDJĘCIA


Wagon 609A z oznaczeniem serii BDrds (50 51 82-08 015-8) na stacji Warszawa Grochów, 8.11.2009 r. Photo by Piotr Kilanowski.


Wagon 612A z oznaczeniem serii BD4osuv (51 51 82-70 002-8) na stacji Warszawa Grochów, 3.03.2013 r. Photo by Piotr Kilanowski.

PARAMETRY WAGONU

Oznaczenie: BDwxzd, BD4osuv
Producent: HCP
Lata produkcji: 1981- 1982
Długość całkowita: 24,500mm
Szerokość wagonu: 2,883mm
Wysokość wagonu: 4,050mm
Masa służbowa: 43 t
Prędkość maksymalna: 160 km/h
Liczba miejsc siedzących: 32
Wyprodukowane wagony: 100
Właściciel: PKP Intercity S.A.

Typ wózków: 4ANc
Hamulce: systemu Oerlikona
Drzwi: obrotowo-składane,
Drzwi bagażowe: otwierane do środka
Drzwi czołowe: dwuskrzydłowe rozsuwane
Ogrzewanie: ogrzewanie elektryczno- parowe
Zasilanie wagonu: przetwornica statyczna
Organizacja wnętrza: przedziałowy z częścią bagażową



Copyright © bazawagonow.pl 2013- 2017 | Wszystkie prawa zastrzeżone | All right reserved
aleksander.w.majewski@gmail.com