Zobacz więcej w galerii WGK
WAGON O TYPIE BAUTZEN89









Zakup wagonów Bautzen89 o standardzie "X" należy wiązać z problemami PKP, które były spowodowane brakiem wagonów restauracyjnych. Problem ten spowodowany był zarówno przez fizyczne zużycie poprzedników- wagonów typu Bautzen60 oraz awaryjność wagonów typu Gosa76 standardu "Y". W latach 80` PKP zamówiło 17 sztuk wagonów restauracyjnych Bautzen89 (dostarczone w 1989), które były jedynym typem wagonów na sieci PKP o standardzie "X".

Wagony wyposażono: w nowe wózki typu GP200 (fabrycznie bez hamulca szynowego, który zaczęto montować w 1999), urządzenia konwencjonalne na potrzeby przygotowywanie posiłków, trzy prądnice prądu przemiennego- zamontowane bezpośrednio na osiach zestawów kołowych. Wnętrze sali jadalnej posiadało łącznie 42 miejsca siedzące (które były uchylne) o układzie 2+2 od strony kuchni oraz 1+1 od strony korytarza, które pokryte zostały czerwoną, sztuczną skórą. Ponadto wagon posiadał: pomieszczenie gospodarcze (kuchnia, miejsce do przygotowywanie posiłków, zmywalnię oraz magazyn), miejsce dla kelnera, który pobierał opłatę za posiłki, szafę chłodniczą, personel miał do dyspozycji prysznic wraz z toaletą. Wagony oprócz piecyka gazowego, który podgrzewał wodę posiadał dodatkowo ogrzewanie olejowe oraz przewód ogrzewania parowego. Wszystkie 17 sztuk przypisano do stacji Warszawa Grochów.

Fabrycznie pudło wagonu malowane było na kolor czerwony (podobnie jak drzwi czołowe razem z drzwiami bocznymi) z pomarańczowym logo WARS, dach był koloru brązowego, a samo oznakowanie na pasie było wykonane czcionką niemiecką. Podczas rewizji wagony uzyskiwało podobne malowanie, jednak dach był szary, a drzwi kremowe, ponadto wydłużono pas podokienny, pojawiła się charakterystyczna "trumienka" PKP. W późniejszym czasie wagony przemalowywano na obowiązującą "tęczówkę" jednak to malowanie otrzymało tylko sześć wagonów.

W latach 2005-2010 przeprowadzono modernizację wagonów- w trzech etapach. Wszystkie wagony straciły ogrzewanie olejowe oraz przewód ogrzewania parowego (nowa numeracja wagonów). Montowano hamulce szynowe wraz z elektronicznym układem przeciwpoślizgowym (tablica hamulca elektropneumatycznego). W roku 2005 wykonano NG trzech wagonów B89 (podtyp "1"). Z wyglądu zewnętrznego zmieniono tylko okno od WC na węższe. W środku zmniejszono liczbę miejsc z 42 do 38. Kolejne naprawy przeprowadzono w 2006 roku (podtyp "2"). Wagony z tej modernizacji posiadają okna otwierane- połówkowe, mimo zainstalowania klimatyzacji, ponadto przedział gastronomiczny wyposażono dodatkowo w rząd stolików oraz siedzeń. Dzięki temu wzrosła liczba miejsc do 48. W latach 2008-2010 przeprowadzono ostatnią modernizację 11 wagonów (podtyp "3"). Wagony otrzymały blaszane osłony podwozia, klimatyzację oraz nowe wklejane okna. Zamontowano tablice kierunkowe z wyświetlaczem na burcie wagonu, które umieszczone za szybą w gumowej uszczelce (dwa ostatnie wagony mają szyby wklejane: 195-3, 196-0). Zmieniono również drzwi wejściowe- zamiast łamanych, zamontowano drzwi odskokowo- przesuwne firmy RAWAG. Podczas modernizacji całkowicie zmieniono wnętrze wagonów (nowe fotele, laminaty na ścianie, podłodze oraz suficie, na stoliki dodano małe lampki, a na oknach zamontowano rolety, zmieniono również wyposażenie kuchni oraz przeznaczony dla obsługi przedział WC wraz z prysznicem), drzwi czołowe wyposażono w sterowanie elektropneumatyczne.

Dodatkową informacją jest fakt, iż w trzech wagonach w 2009 roku zamontowano w Nowym Sączu oraz Bydgoszczy system mostkowania hamulca bezpieczeństwa co umożliwiło kursowanie wagonu na połączeniu Warszawa- Nicea- Warszawa.


DODATKOWY OPIS, ROZPOZNANIE WAGONU ORAZ CECHY CHARAKTERYSTYCZNE

Wagon łatwo rozpoznać, szczególnie, iż jest to wagon restauracyjny i chociażby poprzez malowanie pudła nie można go pomylić z normalnym wagonem osobowym. Przedstawiony powyżej opis poszczególnych podtypów pozwala na rozpoznanie, z którego etapu modernizacji pochodzi dany wagon. Obecnie na stanie spółki PKP Intercity S.A. znajduje się 16 wagonów (wagon 51 51 88-80 026-9 został pocięty w 1997 po wypadku w pociągu EC Sobieski).

ZDJĘCIA


Wagon Bautzen89 z oznaczeniem serii WRdun na stacji Krzeszowice, 10.01.2005 r.
Photo by Daniel Urbanowski.


Wagon Bautzen89 (podtyp "1") z oznaczeniem serii WRmnou
(51 51 88-70 178-0) na stacji Warszawa Wschodnia, 24.08.2011 r.
Photo by Piotr Kilanowski.


Wagon Bautzen89 (podtyp "2") z oznaczeniem serii WRmnouz
(61 51 88-70 182-0) na stacji Warszawa Wschodnia, 11.03.2012 r.
Photo by Piotr Kilanowski.


Wagon Bautzen89 (podtyp "3") z oznaczeniem serii WRmnouz
(61 51 88-70 192-9) na stacji Warszawa Wschodnia, 11.11.2010 r.
Photo by Piotr Kilanowski.
PARAMETRY WAGONU

Oznaczenie: WRdun, WRdmnu, WRmnou, WRmnouz
Producent: VEB Waggonbau Bautzen
Lata produkcji: 1989
Długość całkowita: 26,400mm
Szerokość wagonu: 2,824mm
Wysokość wagonu: 4,050mm
Masa służbowa: 45 t
Prędkość maksymalna: 160 km/h
Liczba miejsc siedzących: 42
Wyprodukowane wagony: 17
Właściciel: PKP Intercity S.A.

Typ wózków: GP200S
Hamulce: tarczowy systemu KE-GPR, później + Mg
Drzwi: łamane, odskokowo- przesuwne
Drzwi czołowe: dwuskrzydłowe
Ogrzewanie: nawiewne elektryczne, olejowe
Zasilanie wagonu: 3 prądnice prądu przeminnego
Organizacja wnętrza: restauracyjny



Copyright © bazawagonow.pl 2013- 2018 | Wszystkie prawa zastrzeżone | All right reserved
aleksander.w.majewski@gmail.com