Zobacz więcej w galerii WGK
WAGONY O TYPIE BAUTZEN91









W 1991 roku zapadła decyzja o zakupie kolejnych, nowych wagonów dla PKP. Zdecydowano się na zakup łącznie 70 wagonów standardu Z2 (realizacją zamówienia zajęły się zakłady VEB Waggonbau Bautzen). Zamówienie obejmowało zakup 30 wagonów klasy 1 oraz 40 wagonów klasy 2. Dostawę zrealizowano w 1991 roku (maj- czerwiec). Wagony odróżniały się spośród pozostałych wagonów eksploatowanych na PKP swoim malowaniem. Zarówno klasa 1 jak i 2 otrzymały to samo malowanie, które w owym czasie odpowiadało schematowi malowania wagonów dla klasy 1. Pudło było w kolorze czerwonym, pas podokienny oraz drzwi wejściowe były kremowe, dach szary. Pojawiła się jednak zasadnicza różnica, ponieważ kolor pudła był wiśniowy, a nie czerwony jak miało to miejsce w pozostałych wagonach klasy 1. Tylko 40 wagonów typu B91 klasy 2 otrzymało fabrycznie takie malowanie.


KLASA 1

Wagon klasy 1 składa się z 9 przedziałów, w których mieszczą się 6 pojedynczych (regulowanych bezstopniowo poprzez ich wysunięcie) foteli. Zagłówki posiadają możliwość pionowego przesuwu. Drzwi wejściowe produkcji Bautzen wykonano jako odskokowo- przesuwne. Ich otwieranie odbywało się poprzez urządzenia pneumatyczne (siłowniki hydrauliczne) za pomocą klamki. Wagon wyposażono w trzeci uchylny stopień przy drzwiach wejściowych. Wszystkie 30 wagonów typu B91 klasy 1 przypisano do stacji Warszawa Grochów, w późniejszym czasie część wagonów przekazano do Gdyni, Krakowa oraz Wrocławia. W latach 90 gdyńska wagonownia zestawiała prestiżowy pociąg IC Kaszub, który łączył Trójmiasto z Warszawą. W związku z tym dokonano małej modernizacji dwóch wagonów. Pierwszym był wagon 113AM, który posiadał salę video, natomiast drugim wagonem, był B91 (51 51 19-70 210-5). Modernizację przeprowadzono w latach 1992-1993 (ostatecznie modernizację zakończył ZNTK w Nowym Sączu w 94`). W dwóch przedziałach usunięto standardowe siedzenia, które zastąpiono czterema nowymi, dodatkowo zamontowano gniazdka elektryczne, zmieniono wygląd wykładziny ścian, zawieszając na nich nowe duże lustra. Zamontowano nowe półki bagażowe oraz przyciemniane szyby od strony korytarza. W późniejszym czasie pojawiał się kłopot w przypadku naprawy i wyłączenia wagonów z pociągu (kłopot z rezerwacją miejsc). W roku 2003 z powrotem przebudowano przedziały na sześciomiejscowe.

Podobnie jak w wagonach Gorlitz90 w wagonach Bautzen91 występowały pęknięcia wsporników prowadzenia zestawów kołowych na ramach wózków GP200S. Dzięki współpracy zakładów VEB Waggonausrüstungen Vetschau oraz ZNTK Nowy Sącz opracowano technologię, która polegała na wzmocnieniu węzłów wsporników.

W trakcie dalszej eksploatacji wagonów, należało wykonać pierwsze naprawy rewizyjne- jedynie na pas podokienny oraz dach nanoszono nową powłokę lakieru, dopiero kolejne naprawy rewizyjne wiązały się z naniesieniem nowej malatury na całym pudle wagonu jednak był to dalej wiśniowy, fabryczny kolor (nieliczne otrzymywały jasną czerwień), a jako logo pojawiła się "trumienka" PKP. Żaden wagon Bautzen91 klasy 1 nie otrzymał "tęczówki", które od 1996 pojawiało się na wagonach Z2 oraz Z1. Od 2003 roku wagony otrzymywały nową kolorystykę przewoźnika z jednoczesnym czołowym oznaczenie Z2A. W wyniku dalszej eksploatacji część wagonów wyposażono w hamulec szynowy, drzwi wejściowe zamieniano na typu Bode, które sterowane były już poprzez przyciski, wymieniano również drzwi czołowe


KLASA 2







Wagon klasy 2 składa się z 11 przedziałów, w którym znajduje się 6 miejsc. Cała partia 40 sztuk otrzymała oznaczenie "Bdmun" i dopiero podczas napraw rewizyjnych zmieniano im oznaczenie na serię "Bdmnu". Wszystkie wagony przypisano do stacji Warszawa Grochów. Pod koniec 1995 roku niektóre wagony (nieliczne zachowywały oryginalne malowanie) podczas rewizji otrzymywały nowe malowanie (kremowo- jasnozielone). Podobnie jak wagony Bautzen91 klasy 1 żadna "dwójka" nie otrzymała malowania zwanego "tęczówką". W roku 2003 na wagonach zaczęło pojawiać się nowe malowanie, które obowiązuje do dnia dzisiejszego, a na ścianach czołowych pojawiło się oznaczenie "Z2B". Historia ze zmianą drzwi czołowych oraz wejściowych- bocznych była taka sama jak w przypadku wagonów B91 klasy 1.

Naprawy główne rozpoczęto w 2006 roku w Nowym Sączu, proces trwał prawie 4 lata i obejmował 35 wagonów (5 skreślono wcześniej z inwentarza). Podstawowymi elementami, które odróżniały wersję fabryczną były urządzenia klimatyzacyjne, zamknięte układy WC oraz nowe wnętrza wagonów. Dokładny spis został podany przy opisie modernizacji wagonów Bautzen91 klasy 1. Zmianie uległa waga wagonów, która wzrosła o 7 ton. Naprawy przeprowadzono łącznie w 5 podtypach. Co ciekawe nie zmieniono oznaczeń na ścianach czołowych- pozostał napis "Z2B". Podtypy różnią się od siebie rodzajem zastosowanej klimatyzacji, zmianami w przedziałach (dostosowanie przedziału do przewozu dzieci) oraz dwoma różnymi rodzajami otwierania drzwi czołowych.

Pierwsze 13 wagonów dwóch pierwszych podtypów poddano modernizacji w latach 2006-2008. Wagony otrzymały stosowane powszechnie w tamtym czasie klimatyzację z Przedsiębiorstwa Innowacyjno- Wdrożeniowe Ampol Sp. Z o. o. Kratka wlotu powietrza od strony korytarza nie uległa zmianie w stosunku do oryginału. Pierwsze osiem wagonów z "1" podtypu otrzymało drzwi przejściowe (czołowe) uruchamiane przez klamki. To główna różnica względem kolejnego podtypu "2", gdzie stosowano uruchamianie drzwi za pomocą przycisków. Wagony również nie posiadały elektronicznych tablic kierunkowych oraz oznaczeniem numeru w składzie pociągu (na zewnątrz oraz wewnątrz). W czterech wagonach "1" podtypu nie zastosowano blaszanych osłon urządzeń na podwoziu, dopiero po roku w Nowym Sączu zabudowano urządzenia blaszaną osłoną.

Kolejne pięć wagonów "2" podtypu otrzymało elektroniczne tablice kierunkowe, które zamontowano na ścianach bocznych oraz w przedsionkach. 13 wagonów obu podtypów otrzymało nowe fotele z Growagu, które poryte zostały zieloną wykładziną w pomarańczowe kreski. Kolejne 22 wagony trzech następnych wariantów modernizacji otrzymały nowe urządzenia klimatyzacyjne Knorr- Merak hiszpańskiej firmy. Kratka wlotu powietrza była już podłużna (prostokątna), która została podzielona na trzy części. Skrajne części są wąskie, natomiast środkowa jest szeroka. Podtyp "2" oraz "3" otrzymał drzwi przejściowe (czołowe), które uruchamiane były za pomocą przycisków. Kolejne dwa podtypy "4" oraz "5" posiadają otwieranie drzwi czołowych dzięki klamkom. Pierwsze dwa wagony z podtypu "3" posiadały takie same siedzenia jak w dwóch pierwszych podtypach, dopiero kolejne wagony miały już instalowane nowsze siedzenia z Growagu (łącznie z podtypem "4" oraz "5"), które pokryte były niebieskim obiciem z czarnymi, kwadratowymi wzorami. Wszystkie 12 sztuk podtypu "3" oraz "4" dostarczono w 2008 roku. Ostatnią partią był podtyp "5", w skład którego wchodzi 10 wagonów. Na końcu wagonu, jeden przedział przeznaczono do przewozu dzieci. W miejscu dwóch foteli zamontowano przewijak z dodatkową lampką, kosz na odpadki oraz uchylną ławeczkę. W przedziale umieszczono różne rysunki dla dzieci. Ciekawostką jest fakt, iż w pierwszych czterech wagonach szybki w elektronicznych wyświetlaczach na burcie wagonu osadzono w gumowych uszczelkach (podobnie jak w podtypach "2", "3", "4"). Jedynie pozostałe sześć wagonów podtypu "5" wyświetlacze ma wklejane.

ZDJĘCIA


Wagon Bautzen91 z oznaczeniem serii A9mnouz (61 51 19-70 216-0) na stacji Warszawa Zachodnia, 27.12.2013 r. Photo by Piotr Kilanowski.


Wagon Bautzen91 z oznaczeniem serii B11mnouz (61 51 21-70 085-5) na stacji Warszawa Zachodnia, 14.04.2013 r. Photo by Piotr Kilanowski.

PARAMETRY WAGONU B91

Oznaczenie: A9mnouz
Producent: VEB Waggonbau Bautzen
Lata produkcji: 1991
Długość całkowita: 26,400mm
Szerokość wagonu: 2,824mm
Wysokość wagonu: 4,050mm
Masa służbowa: 38 t
Prędkość maksymalna: 160 km/h
Liczba miejsc siedzących: 54
Wyprodukowane wagony: 30
Właściciel: PKP Intercity S.A.

Typ wózków: GP200
Hamulce: tarczowe (3 tarcze, 3 komplety mechanizmów zaciskowych hamulca) i szynowe (magnetyczne)
Drzwi: odskokowo przesuwne
Drzwi czołowe: napęd automatyczny
Ogrzewanie: klimatyzacja jednokanałowa (ogrzewanie, chłodzenie, wentylacja)
Zasilanie wagonu: przetwornica statyczna wielonapięciowa wg UIC 550
Organizacja wnętrza: przedziałowy



PARAMETRY WAGONU B91

Oznaczenie: B11mnouz
Producent: VEB Waggonbau Bautzen
Lata produkcji: 1991
Długość całkowita: 26,400mm
Szerokość wagonu: 2,824mm
Wysokość wagonu: 4,050mm
Masa służbowa: 38 t
Prędkość maksymalna: 160 km/h
Liczba miejsc siedzących: 66
Wyprodukowane wagony: 40
Właściciel: PKP Intercity S.A.

Typ wózków: GP200
Hamulce: tarczowe (3 tarcze, 3 komplety mechanizmów zaciskowych hamulca) i szynowe (magnetyczne)
Drzwi: odskokowo przesuwne
Drzwi czołowe: napęd automatyczny
Ogrzewanie: klimatyzacja jednokanałowa (ogrzewanie, chłodzenie, wentylacja)
Zasilanie wagonu: przetwornica statyczna wielonapięciowa wg UIC 550
Organizacja wnętrza: przedziałowy



Copyright © bazawagonow.pl 2013- 2018 | Wszystkie prawa zastrzeżone | All right reserved
aleksander.w.majewski@gmail.com