Zobacz więcej w galerii WGK
WAGON O TYPIE ABB Z1A









Wagony typu ABB Z1A są to pierwsze wagony klasy 1 standardu Z1. W 1988 roku podjęto współpracę z niemiecką firmą ABB Henschel AG z siedzibą w Berlinie w sprawie udostępnienia dokumentacji oraz technologii potrzebnej do produkcji wagonów tego typu. Polskie zakłady Cegielskiego początkowo nie były przygotowane do produkcji takich wagonów, stąd też zdecydowano się na podpisanie umowy wiązanej. PKP miały zakupić 50 gotowych już wagonów Z1 (dokładniej 15 sztuk klasy 1 oraz 35 klasy drugiej), a zakłady Cegielskiego miały otrzymać technologię produkcji takich wagonów u siebie w zakładzie. Produkcja wagonów niosła za sobą wiele problemów. PKP musiało wziąć spory kredyt, aby mogły kupić wagony. Z kolei zakłady Cegielskiego borykały się z trudnościami finansowymi co wiązało się z groźbą masowych zwolnień (1994). Ostatecznie jednak HCP podpisało porozumienie z ABB, które zakładało, że firma niemiecka do wspomnianych wcześniej 50 wagonów dostarczy pudła oraz ramy, belki bujakowe i hamulcowe wózków typu MD524 (zastosowane po raz pierwszy na PKP). Dostawy zrealizowano dopiero w drugiej połowie 1996 roku.

ABB Z1A są to wagony standardu Z1 wg Karty UIC 567-2. Wagon składa się z 9 przedziałów z 6 miejscami, z regulowanymi fotelami oraz wysuwanymi podłokietnikami. Drzwi wejściowe, boczne to jednoskrzydłowe drzwi odskokowo- przesuwne austriackiej firmy IFE z Waidhofen. Drzwi otwierane są ręcznie poprzez przyciski. Natomiast drzwi czołowe posiadają napęd elektropneumatyczny. Wagon posiada dwa stopnie stałe oraz jeden uchylny. Fabrycznie na ścianach bocznych zamontowano zamykane, przeszklone tablice kierunkowe, które dziś są właściwie nieużywane. Fabrycznie wagony malowano (po wagonach 145Ab) w obowiązujące barwy PKP zwane "tęczówką". Wagony przypisano do stacji Warszawa Grochów. Początkowo w wagonach stwierdzono występowanie usterek przetwornic statycznych czy złe odpowietrzanie zamkniętego zbiornika na nieczystości z WC.

W 2005 roku w związku z brakiem wagonów restauracyjnych o prędkości do 200 km/h (pierwotnie do pociągu EN Jan Kiepura), modernizacji poddano dwa wagony ABB Z1A ( 61 51 19 003-8 oraz 010-3) w związku z naprawą główną w grudniu 2005 roku. Przebudowane wagony oznaczono jako Z1AWR (406A).


DODATKOWY OPIS, ROZPOZNANIE WAGONU ORAZ CECHY CHARAKTERYSTYCZNE

Wagony można spotkać na pociągach kategorii EIC. Bardzo często kursują na pociągu "Jan Kiepura" w zastępstwie za 152Az. Posiadają wózki MD524, które również odróżniają się od pozostałych typów wózków. Dodatkową cechą charakterystyczną są tablice kierunkowe (zamykane szybą), które nie są elektroniczne. Okna od strony przedziałów są uchylne, a ich obramowanie jest aluminiowe. Bardzo ważną sprawą jest charakterstyczne czoło wagonu oraz wysoko umiejscowione, duże światła końca pociągu oraz wnęka na sprzęg ogrzewania.

ZDJĘCIA


Wagon ABB Z1A z oznaczeniem serii A9mnouz (61 51 19-90 014-5) na stacji Warszawa Zachodnia, 29.01.2011 r. Photo by Piotr Kilanowski.


Wagon ABB Z1A z oznaczeniem serii A9mnouz (61 51 19-90 008-7) na stacji Warszawa Zachodnia, 16.02.2014 r.
Photo by Piotr Kilanowski.

PARAMETRY WAGONU

Oznaczenie: Admnu, Amnouz, A9mnouz
Producent: ABB Henschel AG Werk Siegen
Lata produkcji: 1996
Długość całkowita: 26,400mm
Szerokość wagonu: 2,825mm
Wysokość wagonu: 4,050mm
Masa służbowa: 48 t
Prędkość maksymalna: 200 km/h
Liczba miejsc siedzących: 54
Wyprodukowane wagony: 15
Właściciel: PKP Intercity S.A.

Typ wózków: MD524
Hamulce: KE-PR-Mg-D tarczowy, szynowy
Drzwi: odskokowo- przesuwne
Drzwi czołowe: dwuskrzydłowe, napęd elektropneumatyczny
Ogrzewanie: nawiewne jednokanałowe, elektryczne wielonapięciowe
Zasilanie wagonu: przetwornica statyczna
Organizacja wnętrza: przedziałowy



Copyright © bazawagonow.pl 2013- 2017 | Wszystkie prawa zastrzeżone | All right reserved
aleksander.w.majewski@gmail.com