Zobacz więcej w galerii WGK
WAGON O TYPIE ABB Z1B









Wagony klasy drugiej typu ABB Z1B posiadają 11 przedziałów pasażerskich, w których znajduje się 6 miejsc do siedzenia.. Dostawy zrealizowano w ostatnim kwartale 1996 roku oraz w pierwszym kwartale 1997 roku (po dostarczeniu ABB Z1A). Wagony malowano w obowiązującą wtedy "tęczówką" i była to pierwsza tak duża partia wagonów w owym malowaniu. Jak miało to miejsce z agonami klasy 1, całą grupę wagonów klasy 2 przypisano na warszawski Grochów. W 2001 roku uruchomiono pociąg pomiędzy Warszawą, a Berlinem (Berlin- Warszawa Express) co bezpośrednio wiązało się z udostępnieniem na to połączenie wagonów klasy 2 w ilości 17 sztuk (+ 6 sztuk 154A). Wagony przemalowano na jednolite barwy odpowiadające połączeniu BWE- pudło jest jasnoszare z ciemnoniebieskim pasem pod oknami. Na wagonach dodatkowo pojawił się napis "Berlin- Warszawa Express". Pozostałem 18 wagonów ABB Z1B otrzymało nowe malowanie przewoźnika PKP Intercity S.A.

W 2006 roku przebudowano również 6 wagonów z pociągu BWE, dostosowując je dla przewozu osób niepełnosprawnych. Dwa skrajne przedziały oraz przylegający WC zastąpiono jednym przedziałem pasażerskim oraz jednym przedziałem WC (w wyniku czego okno przedziału, które przylegało do WC zostało zaspawane). Przedział posiada 4 miejsca (dwa stałe fotele oraz dwa składane). Przebudową zajął się nowosądecki NEWAG. Ciekawostką jest fakt, iż po przebudowie nie zmieniono oznaczenia typu wagonów.

Jeden wagon w 2006 (61 51 21-90 015-8) przebudowano w ZNTK Opole na wagon konferencyjny, zmieniając typ na 507A.


DODATKOWY OPIS, ROZPOZNANIE WAGONU ORAZ CECHY CHARAKTERYSTYCZNE

Wagony można spotkać na pociągach kategorii EIC. Posiadają wózki MD524, które również odróżniają się od pozostałych typów wózków. Dodatkową cechą charakterystyczną są tablice kierunkowe (zamykane szybą), które nie są elektroniczne. Okna od strony przedziałów są uchylne, a ich obramowanie jest aluminiowe. Bardzo ważną sprawą jest charakterystyczne czoło wagonu oraz wysoko umiejscowione, duże światła końca pociągu oraz wnęka na sprzęg ogrzewania.

ZDJĘCIA


Wagon ABB Z1B z oznaczeniem serii B11mnouz (61 51 21-90 020-8) na stacji Warszawa Zachodnia, 27.12.2013 r. Photo by Piotr Kilanowski.


Wagon ABB Z1B (przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych) z oznaczeniem serii B10bmnouz (61 51 20-90 040-7) na stacji Warszawa Zachodnia, 16.02.2013 r.
Photo by Piotr Kilanowski.

PARAMETRY WAGONU

Oznaczenie: Bdmnu, Bdimnu, B11mnouz, B10bmnouz
Producent: ABB Henschel AG Werk Siegen
Lata produkcji: 1996-1997
Długość całkowita: 26,400mm
Szerokość wagonu: 2,825mm
Wysokość wagonu: 4,050mm
Masa służbowa: 49 t
Prędkość maksymalna: 200 km/h
Liczba miejsc siedzących: 66/58
Wyprodukowane wagony: 35
Właściciel: PKP Intercity S.A.

Typ wózków: MD524
Hamulce: KE-PR-Mg-D tarczowy, szynowy
Drzwi: odskokowo- przesuwne
Drzwi czołowe: dwuskrzydłowe, napęd elektropneumatyczny
Ogrzewanie: nawiewne jednokanałowe, elektryczne wielonapięciowe
Zasilanie wagonu: przetwornica statyczna
Organizacja wnętrza: przedziałowy



Copyright © bazawagonow.pl 2013- 2017 | Wszystkie prawa zastrzeżone | All right reserved
aleksander.w.majewski@gmail.com