Zobacz więcej w galerii WGK
WAGONY O TYPIE GÖRLITZ78









Wagony typy Görlitz78 to wagony osobowe klasy 2. W 1978 roku na sieć PKP dostarczono łącznie 50 sztuk tego typu wagonów. Dostawy o tyle ciekawej co feralnej. W okresie wejścia do służby wagony te posiadały bardzo nowoczesne i mało znane w polskich jednostkach naprawczych ogrzewanie nawiewne. Zdolności naprawcze w tej materii były jeszcze przez długie lata bardzo ubogie. Skutkowało to bardzo szybkimi skreśleniami i przebudowami tych wagonów. Niektóre z nich skreślono i skasowano ledwie 10 lat po wejściu do służby. Wagony typu Görlitz78 przechodziły naprawy głównego w ZNTK Bydgoszcz w latach 90`. Kilka wagonów wówczas straciło ogrzewanie nawiewne w zamian zabudowano w jego miejsce zwykłe elektryczne, czego skutkiem jest obecny po dziś charakterystyczny rządek wywiewek nad każdym z przedziałów. Warto zwrócić uwagę na fakt, iż część z wagonów tej rodziny przebudowanych na wagony robocze, ratunkowe itp. zachowała współcześnie fabryczny układ wywiewek wraz z reliktami po ogrzewaniu nawiewnym.


DODATKOWY OPIS, ROZPOZNANIE WAGONU ORAZ CECHY CHARAKTERYSTYCZNE

Görlitz78 były bardzo zbliżone do taboru robionego dla kolei DR, CFR, ĆSD itd. Cechą charakterystyczną dla fabrycznego modelu to 5 wywiewek nad korytarzem i dwie nad toaletami, ogrzewanie parowe niskoprężne oraz nowatorskie jak na Polskę tego czasu ogrzewanie nawiewne (rozpoznanie to krateczka na burcie i skrzynka z osprzętem na podwoziu). Siedem lat później w zakładach Bautzen zbudowano kolejne 100 podobnych wagonów, ale nie zabudowano już w nich ogrzewania parowego, zrezygnowano też z wywiewek nad korytarzem. Wagonów takich istnieje tylko kilka i choć wszystkie polskie Y/B posiadają dopuszczenie RIC do ruchu międzynarodowego, spotkać je można właściwie wyłącznie w ruchu krajowym. Panujący bałagan w detalach, rozwiązaniach, przebudowach itp. dotyczących tej rodziny wagonów jest tak daleko posunięty, że bardzo trudno dziś zidentyfikować właściwie czy ma się przed sobą młodszy czy starszy model. Jest na to jednak pewien drobny klucz. Od strony korytarza wagony z 1978r można rozróżnić od tych z 1985r - młodsze wagony mają pełne okna zabudowane w szerszym rozstawie niż starsze. W modelu z 1978r między oknami pełnymi są 4 okna otwieralne, w młodszym 6. Dziś czynnych pozostaje zaledwie parę sztuk wagonów o typie Görlitz78.

Tekst: Piotr Kilanowski


ZDJĘCIA


Wagon Görlitz78 z oznaczeniem serii B10ou (51 51 20-70 727-5) na stacji Gdynia Leszczynki, 16.09.2012 r. Photo by Piotr Kilanowski.
Widać charakterystyczny rządek wywiewek nad każdym z przedziałów.


Wagon Görlitz78 z oznaczeniem serii B10ou (50 51 20-00 065-6) na stacji Warszawa Zachodnia, 2.10.2010 r. Photo by Piotr Kilanowski.
Na dachu tego egzemplarza można dostrzec charakterystyczne 5 zacieków po fabrycznych wywiewkach, które znajdowały się po stronie korytarza.


Wagon Görlitz78 z oznaczeniem serii B10ou (51 51 20-70 737-4) na stacji Warszawa Wschodnia, 11.03.2012 r. Photo by Piotr Kilanowski.

PARAMETRY WAGONU

Oznaczenie: B10ou
Producent: VEB Waggonbau Görlitz
Lata produkcji: 1978
Długość całkowita: 24,500mm
Szerokość wagonu: 2,910mm
Wysokość wagonu: 4,230mm
Masa służbowa: ok. 40 t
Prędkość maksymalna: 160/120 km/h
Liczba miejsc siedzących: 80
Wyprodukowane wagony: 50
Właściciel: PKP Intercity S.A.

Typ wózków: 4ANc
Hamulce: Oerlikon
Drzwi: obrotowo-składane
Drzwi czołowe: dwuskrzydłowe rozsuwane
Ogrzewanie: parowe, nawiewne, elektryczne
Zasilanie wagonu: przetwornica statyczna
Organizacja wnętrza: przedziałowy



Copyright © bazawagonow.pl 2013- 2017 | Wszystkie prawa zastrzeżone | All right reserved
aleksander.w.majewski@gmail.com