Zobacz więcej w galerii WGK
WAGON O TYPIE GÖRLITZ 90









Wagony typu Görlitz90 były pierwszymi zagranicznymi wagonami osobowymi z klasą 2 o długości ze zderzakami 26,400mm. Pojawienie się tego typu wagonów na polskich szlakach było sporym wydarzeniem. Jednocześnie pojawienie się G90 zapoczątkowało kolejne dostawy wagonów o standradzie "Z". Na zakup 70 wagonów PKP zdecydowało się w 1990 roku. Budową wagonów zajmowała się Fabryka Wagonów w Gorlitz. Pierwsze wagony trafiały do Polski już w czerwcu 1990 roku. Wagony od początku otrzymały oznaczenie "XB", które używane jest do dziś. Wagony w wersji fabrycznej (8 miejsc w przedziale) nie należały do żadnego ze standradów X oraz Z. W wyniku przebudowy przedziałów na 6 miejscowe można było zaliczać je do standrardu Z2 (fotele były przełożone z skreślonych wagonów Bautzen91, które uległy wypadkowi w Bednarach oraz pod Psarami).

Pudło wagonu wykonano jako samonośną, spawaną konstrukcję z lekkich profili orazblach poszyciowych. Zastosowano drzwi boczne typu odskokowo- przesuwnego typu ręcznego. Co ciekawe trzeci stopień wejściowy był stały czego nie można powiedzieć o schodkach w wagoonach Bautzen91, które fabrycznie posiadały stopień uchylny. Wnętrze składało się z 11 przedziałów. Pudło osadzono na wózkach typu GP200S, który wyposażony był w hamulec tarczowy oraz szynowy (jedynie wagon 51 21 70 003-0 otrzymał nowe wózki typu 25AN1 ze względu na występowanie pęknieć wsporników prowadzenia zestawów kołowych na ramach wózków GP200S w wagonach Görlitz 90 oraz Bautzen91). 70 wagonów przypisano do wagonowni w Krakowie. Pozostałe przypisano na warszawski Grochów. W 1997 roku w związku z obsługą przez G90 pociagu Odra 8 wagonów przypisano do Wrocławia. Fabrycznie wagony malowano na obowiązującą wtedy kolorystykę przewoźnika- pudło było koloru zielonego z pasem kremowym podokiennym oraz szarym dachem. Zastosowany kolor odróżniał jednak ten typ wagonów od pozostałych wagonów klasy drugiej we flocie PKP. Ciekawostką jest to, iż wagony podczas napraw rewizyjnych nadal otrzymywały ciemną zieleń (wyjątek stanowiły dwa wagony 061-8 oraz 017-0). Dopiero pod koniec lat 90 częśc z wagonów G90 otrzymały nowy kolor pudła- jasnozielony z kremowym pasem oraz szarym dachem- standardową malaturą stosowaną wówczas na PKP. Żaden z wagonów nie otrzymał malowania typu "tęczówka".








Podczas napraw rewizyjnych wagony otwrzymywały nowe drzwi typu Bode (odskokowo- przesuwne), które otwierały się za pomocą przycisku. Zmieniano również drzwi czołowe oraz montowano ruchomy (uchylny), trzeci stopień. W późniejszym czasie pojawiła się potrzeba przewożenia rowerów. Zdecydowano się na przebudowę 3 wagonów, którą wykonała bydgoska Pesa w 2002 roku. Zlikwidowano w nich jeden WC oraz jeden przedział, uzyskane miejsce oddzielono wahadłowymi drzwiami, a na bocznych ścianach zamontowano stojaki na rowery, półkę na bagaż oraz jedno uchylne siedzenie (wagony oznaczono jako typ Görlitz90 Row). Obecnie wagony zostały wycofane z użytku.

Co ważne, w ramach ogłoszonego przetargu na modernizację 150 wagonów (Etap II) do naprawy skierowano 35 wagonów typu Görlitz90. Dzięki temu nawet "najstarsze" wagony, które odstawione w Warszawie doczekały się modernizacji. Wagony oznaczono jako typ 170A.


DODATKOWY OPIS, ROZPOZNANIE WAGONU ORAZ CECHY CHARAKTERYSTYCZNE

Oryginalne, fabryczne G90 można było rozpoznać bo małym uchylnym okienku od WC. Obecnie wagony, które kusują nie posiadają już takiego okna (zastąpiono je powszechnie zostowanym mniejszym oknem wklejanym). Wagon nie posiada ryfli na dachu, światła czołowe umieszczone są w dolnej części czoła wagonu. Wagon na oobu końcach posiada ścięte narożniki co na pierwszy rzut oka również pozwala pomóc rozpoznać typ wagonu (najczęściej wagon mylony jest z Bautzen91).

ZDJĘCIA


Wagon Görlitz90 z oznaczeniem serii Bdmnu (51 51 21-70 023-8) na stacji Nowy Sącz, 12.10.2013 r. Photo by Piotr Kilanowski.


Wagon Görlitz90 (z wózkami 25AN1) z oznaczeniem serii Bdmnu
(51 51 21-70 003-0) na stacji Warszawa Grochów, 13.04.2013 r.
Photo by Piotr Kilanowski.


Wagon Görlitz90 z oznaczeniem serii Bdmnu (51 51 21-70 064-2) na stacji Warszawa Grochów, 9.06.2012 r. Photo by Piotr Kilanowski.


Wagon Görlitz90 z oznaczeniem serii B10bmnouz (61 51 20-71 106-9) na stacji Warszawa Wschodnia, 11.09.2010 r. Photo by Piotr Kilanowski.
PARAMETRY WAGONU

Oznaczenie: Bdmnu, BDmnu, Brdmnu, Bmnouz, B10bmnouz
Producent: VEB Waggonbau Görlitz
Lata produkcji: 1990
Długość całkowita: 26,400mm
Szerokość wagonu: 2,824mm
Wysokość wagonu: 4,050mm
Masa służbowa: 38 t
Prędkość maksymalna: 160 km/h
Liczba miejsc siedzących: 88/66/80
Wyprodukowane wagony: 70
Właściciel: PKP Intercity S.A.

Typ wózków: GP200S
Hamulce: tarczowy BBW systemu KE-GPR/D
Drzwi: odskokowo- przesuwne
Drzwi czołowe: dwuskrzydłowe
Ogrzewanie: nawiewne dwukanałowe, elektryczne wielonapięciowe
Zasilanie wagonu: prądnica prądu stałego 4,5 kW, napęd kardanowy
Organizacja wnętrza: przedziałowy



Copyright © bazawagonow.pl 2013- 2017 | Wszystkie prawa zastrzeżone | All right reserved
aleksander.w.majewski@gmail.com