Zobacz więcej w galerii WGK
WAGONY O TYPIE Görlitz88 / 89









Prototyp wagonu znanego w Polsce pod oznaczeniem Bdhpumn, a obecnie Bmnoupx powstał w 1971 roku. Wagony te były kontynuacją poprzednich serii wagonów piętrowych produkowanych w zakładach VEB Waggonbau Görlitz. W 1988 roku Polskie Koleje Państwowe kupiły 160 wagonów Bdhpumn, głównie w celu zastąpienia przestarzałych i wyeksploatowanych wagonów typu Bipa, kursujących na liniach lokalnych. Zamówione egzemplarze dostarczono już w 1988 roku (numery 000-045), zostały one skierowane przede wszystkim do obsługi pociągów osobowych prowadzonych trakcją spalinową. W roku 1989 dostarczono kolejną partię wagonów (numery 046-159). W latach 2003- 2004 niektóre z wagonów (30 sztuk) zostały poddane modernizacji w zakładach PESA Bydgoszcz S.A. (rozpoznać je można po wymienionych oknach dolnego pokładu i przedsionków skrajnych). Wszystkie wagony typu Bdhpumn fabrycznie otrzymały żółto- niebieski schemat malowania, który przetrwał do dziś (jednak są to wagony odstawione). Na przełomie roku 2009- 2010 pojawił się nowy schemat malowania, który nawiązywał wówczas do połączeń "InterRegio". Wagon posiadał różne odcienie niebieskiego (od granatu po błękit, kończąc na bieli) wraz z czerwonymi drzwiami. Następnie pojawił się schemat (wrzesień 2011), który polegał na zastąpieniu żółtego pasa poprzecznego na pudle wagonu na pas szary. Od 2011 roku wszystkie czynne wagony Görlitz88/Görlitz89 otrzymały wspomniane malowanie zatem błękitno- biały schemat z żółtymi drzwiami stał się dominującym schematem wśród czynnych egzemplarzy (również już odstawionych). Z kolei w kwietniu 2015 roku pojawiło się zupełnie nowe malowanie. Na dwóch wagonach z oddziału PR Olsztyn naniesiono malowanie znane wcześniej z wagonów 120A i 111Ay (barwy województwa warmińsko- mazurskiego). Na wiosnę w 2017 roku, konkretnie w kwietniu pojawiło się nowe malowanie "bohunów", które nawiązuje do obecnego schematu Polregio.

Konstrukcja wagonów Bdhpumn jest częściowo wzorowana na piętrowych wagonach typu Bipa (Bhp). Zrezygnowano jednak z wózków systemu Jacobsa na rzecz klasycznych wózków dwuosiowych typu Görlitz VI (wózki dostosowane są do prędkości 160 km/h). Fabrycznie wagony, które trafiały do Polski posiadały zestawy monoblokowe. Według dokumentacji wózki oznaczone są jako typ "Görlitz VI Do" lub "Görlitz VI S- Do". W ramach ciekawostki warto dodać, iż wózki typu Görlitz VI występowały w dwóch odmianach, które różniły się wzajemnie typem hamulców. Litera 'K' oznaczała "klotzbremsen" (z niem. hamulce klockowe), z kolei literka 'S' oznaczała "scheibenbremse" (z niem. hamulce tarczowe). Zmodyfikowano również wymiary wagonu. Bdhpumn ma 26,800 mm długości i jest najdłuższym wagonem osobowym eksploatowanym kiedykolwiek na sieci PKP.

Środkowa część wagonu podzielona jest na dwa pokłady pasażerskie (górny oraz dolny), w skrajnych częściach znajdują się jednopoziomowe półpiętra. Przedsionki z drzwiami wejściowymi umieszczono na poziomie dolnego pokładu, na obu jego końcach. Półpiętra wagonu z jednej strony zakończone są drzwiami czołowymi, po przeciwnej stronie znajdują się schody prowadzące na górny pokład oraz do przedsionka. Wnętrze wagonu było projektowane z myślą o podróżach na krótkich dystansach, stąd mniej uwagi poświęcono wygodzie. Siedzenia znajdują się w głównych przedziałach pasażerskich oraz na półpiętrach. W celu poprawienia komfortu podróży pierwotna tapicerka z czerwonego skaju jest systematycznie wymieniana na tapicerkę półmiękką. Przejścia międzywagonowe mają znormalizowane wymiary, możliwe jest swobodne łączenie wagonów Bdhpumn z wagonami innych typów. Przedziały WC w wagonach Bdhpumn znajdują się na półpiętrach, w pobliżu drzwi czołowych. Są bardzo małe jednak wystarczające dla wagonu przeznaczonego do kursowania w ruchu lokalnym.


DODATKOWY OPIS, ROZPOZNANIE WAGONU ORAZ CECHY CHARAKTERYSTYCZNE

Wagony typu Bdhpumn są bardzo łatwe do rozpoznania. Istnieje małe prawdopodobieństwo pomylenia ich z bipami - drugim typem wagonów piętrowych na PKP. Sprawne rozróżnienie obu wagonów jest możliwe po przyjrzeniu się wózkom. Wagony typu Bipa posiadają nietypowe wózki trzyosiowe systemu Jacobsa, umieszczone pod przejściami międzywagonowymi, natomiast wagony typu Bdhpumn wyposażono w klasyczne wózki dwuosiowe. W początkowym okresie eksploatacji wagony były błędnie oznaczane jako seria "Bdhpun". Od 2009 roku wagony oznaczane są jako Bmnopux. Obecnie w ruchu pozostaje niewielka ilość wagonów, większość pozostaje odstawiona. Według uzyskanych informacji w lipcu 2016 roku czynnych (pełen ilostan 50 sztuk wliczając: 10 wagonów, które wymagają naprawy na poziomie NG, 30 sztuk po NG przeprowadzonej w bydgoskiej Pesie, z których czynnych jest 18 sztuk, a 12 oczekuje napraw oraz kolejne 10 sztuk, które zostaną zlikwidowane (przetarg z sierpnia 2016) było łącznie 18 sztuk (przydział: Olsztyn, Chojnice, Poznań ). Coraz więcej odstawionych wagonów trafia do przetargów złomowych co wiąże się z ich fizyczną likwidacją. W pierwszej połowie 2017 roku czynnych było 7 wagonów typu Görlitz88/89. Łączna ilośc wagonów to ponad 40 sztuk. W sierpniu 2016 rozstrzygnięto kolejny przetarg na fizyczną likwidację wagonów. Tym razem na złom skierowano 10 wagonów, które odstawione są na stacji Leszno:

Görlitz88:
50 51 26-08 023-1
50 51 26-08 039-7
50 51 26-08 042-1

Görlitz89:
50 51 26-08 046-2
50 51 26-08 047-0
50 51 26-08 050-4
50 51 26-08 053-8
50 51 26-08 089-2
50 51 26-08 132-0
50 51 26-08 137-9


ZDJĘCIA

Wagon Görlitz88 z oznaczeniem serii Bdhpumn (50 51 26-08 000-9) na stacji Leszno, 23.02.2013 r. Photo by Piotr Kilanowski.

Wagon Görlitz88 z oznaczeniem serii B16mnopux (51 26-08 016-5) na stacji Poznań Główny, 23.02.20132 r. Photo by Piotr Kilanowski.

Wagon Görlitz89 z oznaczeniem serii Bmnopux (50 51 26-08 087-6) na stacji Leszno, 23.02.2013 r. Photo by Piotr Kilanowski.

Wagon Görlitz88 z oznaczeniem serii B16mnopux (50 51 26-08 014-0) na stacji Olsztyn, 4.06.2015 r. Photo by Piotr Kilanowski.


Wagon Görlitz89 z oznaczeniem serii B16mnopux (50 51 26-08 146-0) na stacji Kostrzyn, 25.04.2017 r. Photo by Piotr Retro Hunter.

PARAMETRY WAGONU

Oznaczenie: Bmnopux (Bdhpumn)
Producent: VEB Waggonbau Görlitz
Lata produkcji: 1988-1989
Długość całkowita: 26,800mm
Szerokość wagonu: 2,950mm
Wysokość wagonu: 4,610mm
Masa służbowa: 42 t
Prędkość maksymalna: 120 km/h
Liczba miejsc siedzących: 132
Wyprodukowane wagony: 160 sztuk
Właściciel: Przewozy Regionalne

Typ wózków: Görlitz VI S
Hamulce: Knorr (KE-P-A), tarczowy
Drzwi: dwuskrzydłowe rozsuwane
Drzwi czołowe: dwuskrzydłowe rozsuwane
Ogrzewanie: ogrzewanie elektryczne, nawiewowe
Zasilanie wagonu: przetwornica statyczna
Organizacja wnętrza: bezprzedziałowy



Copyright © bazawagonow.pl 2013- 2017 | Wszystkie prawa zastrzeżone | All right reserved
aleksander.w.majewski@gmail.com