Zobacz więcej w galerii WGK
WAGONY O TYPIE Bhp







Na polskie tory pierwsze dostawy wagonów piętrowych trafiły już 1959 roku, ostatnie egzemplarze tego typu dostarczono w roku 1977. Wagony otrzymały oznaczenie literowe "Bipa" co wiązało się z mówieniem na wagony "bipami". Pierwotnie "Bipy", które były sprowadzane z Görlitz posiadały malowanie w kolorze oliwkowym, które było powszechne wówczas na sieci PKP.Na każdym członie umieszczono także duży napis "POLSKIE KOLEJE PAŃSTWOWE" oraz aluminiowe listwy. Z czasem listwy zaczęto demontować, a napis zastępować standardowym małym napisem PKP. W 1985 roku zmieniono wagonom oznaczenie z "Bipa" na "Bhp", które używane jest do dziś. W latach 90` wprowadzono nowy schemat malowania w odcieniach żółto-pomarańczowych (potocznie zwanym "jajecznicą"). W 2004 roku pojawiło się kolejne malowanie żółto-niebieskie charakterystyczne dla pociągów osobowych wówczas jeszcze spółki PKP Przewozy Regionalne. Malowanie to było znane z wagonów serii Görlitz88/89. Sama konstrukcja wagonów piętrowych typu "Bipa" jest dość nietypowa. Ramę wagonu wykonano z zespawanych ze sobą walcowanych kształtowników. Do szkieletu dospawane są wykonane z blachy pokrycia zewnętrzne. Podłogi wyłożone są zakonserwowanymi smołą deskami, które są pokrytymi linoleum. Ściany i sufit od wewnątrz są wypełnione filcem, który stanowi izolację termiczną i akustyczną, a następnie pokryte płytami pilśniowymi. W wagonie zastosowano kilka ciekawych rozwiązań, które nie są spotykane w innych typach np. zastosowano drewniane ramy okienne, a same okna otwierane są za pomocą korbki. Wagony tego typu zostały zaprojektowane jako bezprzedziałowe, wyposażone w ławki ze wspólnym oparciem ustawione do siebie plecami. Nad ławkami znajdują się niewielkie półki na bagaże oraz poręcze dla pasażerów podróżujących na stojąco.

Ponadto zastosowano w wagonie trzyosiowe wózki systemu Jacobsa - 2 sąsiednie człony opierają się wspólnie na jednym wózku znajdującym się pod przejściem międzywagonowym. Takie rozwiązanie upraszcza konstrukcję i zmniejsza liczbę wózków, ale jest niestety awaryjny. Najważniejszą z nich jest konieczność łączenia wagonów w zespoły, z wagonami krańcowymi po obu stronach (wagony krańcowe mają z jednej strony wózek wspólny z następnym członem, a z drugiej wózek dwuosiowy i klasyczne sprzęgi). Rozłączanie zespołu jest możliwe tylko w warunkach warsztatowych. Niemożliwe jest przez to swobodne wydłużanie i skracanie składu na stacjach, a także wyłączenie pojedynczego członu w razie uszkodzenia - w takim przypadku do naprawy musi trafić cały zespół. Na końcach każdego członu znajdują się przedsionki wraz ze schodami prowadzącymi na górny i dolny pokład. W członach krańcowych w jednym z przedsionków znajdują się drzwi do przedziału WC oraz przedziału służbowego dla kierownika pociągu. Przejścia międzywagonowe są osłonięte harmoniami brezentowymi, wszystkie inne typy wagonów osobowych PKP posiadają w tym miejscu wałki gumowe.

Łącznie sprowadzono z Görlitz 473 czterowagonowe zespoły oraz 57 wagonów zapasowych (razem 1949 sztuk pojedynczych członów).








DODATKOWY OPIS, ROZPOZNANIE WAGONU ORAZ CECHY CHARAKTERYSTYCZNE

Wagon jest bardzo charakterystyczny i trudny do pomylenia z jakimkolwiek innym typem. Nie ma problemu z odróżnieniem wagonu typu "Bhp" z pozostałymi wagonami. Po pierwsze jest to wagon piętrowy, jeden z dwóch rodzajów wagonów piętrowych występujących na sieci PKP (drugim jest Görlitz88/89). Rozróżnienie tych dwóch typów jest możliwe już na pierwszy rzut oka- Görlitz88/89 jest to klasyczny wagon, który osadzony jest na wózkach dwuosiowych typu Görlitz VI. Wagon nie musi być łączony w zespoły tak jak ma to miejsce w przypadku wagonu "Bhp".


ZDJĘCIA


Zespół piętrowy serii Bhp na stacji Poznań Główny, 30.04.2010 r.
Photo by Piotr Kilanowski.

50 51 26-19 571-6 / 574-0


Zespół piętrowy serii Bhp na stacji Chojnice, 16.07.2010 r.
Photo by Piotr Kilanowski.

50 51 26-19 065/067/068


Zespół piętrowy serii Bhp na stacji Chojnice, 16.07.2010 r.
Photo by Piotr Kilanowski.

50 51 25-18 033-8 'Bhp'
50 51 25-18 034-6 'Bhp'
50 51 25-18 035-4 'Bhp'
50 51 25-18 036-2 'Bhp'
PARAMETRY WAGONU

Oznaczenie: Bhp (Bipa)
Producent: VEB Waggonbau Görlitz
Lata produkcji: 1959-1977
Długość całkowita pojedynczego członu środkowego: 16,750mm
Długość całkowita pojedynczego członu krańcowego: 19,950mm
Szerokość wagonu: 2,860mm
Wysokość wagonu: 4,630mm
Masa służbowa: 132 t
Prędkość maksymalna: 120 km/h
Liczba miejsc siedzących: 80 (człon środkowy), 90 (człon skrajny)
Wyprodukowane wagony: 1949 (pojedynczych członów)
Właściciel: Przewozy Regionalne

Typ wózków: ---
Hamulce: Oerlikon (O-P-A), klockowy
Drzwi: rozsuwane ręcznie
Drzwi czołowe: rozsuwane ręcznie
Ogrzewanie: parowo- elektryczne
Zasilanie wagonu: prądnica z przekładnią pasową
Organizacja wnętrza: bezprzedziałowy



Copyright © bazawagonow.pl 2013- 2017 | Wszystkie prawa zastrzeżone | All right reserved
aleksander.w.majewski@gmail.com