Zobacz więcej w galerii WGK
WAGONY O TYPIE Twindexx Vario









Wagony piętrowe w Polsce były nam bardzo dobrze znane na początku lat 60` XX wieku. Pojawienie się pierwszych piętrusów kojarzą nam się z poczciwą bipą oraz późniejszą wersją wagonów Gorlitz88/89 zwanych bohunami. Po tym okresie w Polsce zapanowała całkowita alergia na wagony piętrowe, mimo że taka forma wagonów nadal przydałaby się polskim przewoźnikom i pasażerom. Nowa era piętrusów zapoczątkowała się dopiero w 2007 roku, kiedy to Koleje Mazowieckie podpisały umowę na dostawę
37 wagonów "Twindexx Vario" (11 wagonów sterowniczych i 26 doczepnych)
z firmą Bombardier Transportation. Wagony środkowe zostały dostarczone przewoźnikowi w sierpniu, a sterownicze w grudniu 2008 roku. Do ciągnięcia wagonów Koleje Mazowieckie potrzebowały nowych lokomotyw, które byłyby przystosowane do pracy w systemie push-pull. Dopiero w kwietniu 2010 roku przewoźnik zakupił 11 sztuk elektrycznych Traxx`ów, zatem na początku kursowania nowych wagonów KM zmuszone były do wydzierżawienia lokomotyw EU07.

Wagony piętrowe otrzymały dość egzotyczne oznaczenie B16mnopuxz (wagon środkowy) oraz AB12bfmnopuvxz (wagon sterowniczy). Jako, że jest to dość nietypowe oznaczenie poniżej przedstawiam co oznaczają kolejne litery oraz cyfry:

B16mnopuxz (dotyczy wagonu środkowego):

- B- wagon klasy drugiej z siedzeniami,
- 16- wagon posiada 16 przedziałów,
- m- wagon o długości powyżej 24,5 metra,
- n- wagon wyposażony w ogrzewanie nawiewne,
- o- wagon z przewodem zdalnego sterowania,
- p- wagon osobowy przedziałowy,
- u- wagon wyposażony w mechanizmy do zdalnego zamykania drzwi itp.,
- x- wagon piętrowy,
- z- wagon wyposażony w centralne zasilanie.

AB12bfmnopuvxz (dotyczy wagonu sterowniczego):

- AB- wagon klasy pierwszej i drugiej z siedzeniami,
- 12- wagon posiada 12 przedziałów,
- b- wagon przystosowany do przewozów osób niepełnosprawnych,
- f- wagon z kabiną maszynisty (wagon sterowniczy),
- m- wagon o długości powyżej 24,5 metra,
- n- wagon wyposażony w ogrzewanie nawiewne,
- o- wagon z przewodem zdalnego sterowania,
- p- wagon osobowy przedziałowy,
- u- wagon wyposażony w mechanizmy do zdalnego zamykania drzwi itp.,
- v- wagon przystosowany do przewozów rowerów,
- x- wagon piętrowy,
- z- wagon wyposażony w centralne zasilanie.

Wagony wyprodukowane przez firmę Bombardier są wagonami klasy 2
z 12 wydzielonymi miejscami (w wagonie sterowniczym) dla klasy 1. Wnętrze dolnego jak i górnego pokładu jest w kolorze jasnym- jednolitym. Podłoga została wyścielona laminatem. Nad siedzeniami zamontowano niemiewielkie półki na mniejszy bagaż. Wagony prezentują wysoki komfort podróżowania, szczególną uwagę zwraca fakt mocnego wyciszenia wagonów.

Kolejną nowością w taborze piętrowych wagonów są zupełnie nowe piętrusy (22 sztuki) również dla Kolei Mazowieckich, które zostały wyprodukowane przez bydgoską Pesę- 316B oraz 416B.

DODATKOWY OPIS, ROZPOZNANIE WAGONU ORAZ CECHY CHARAKTERYSTYCZNE

Tego typu wagony występują w Polsce tylko u jednego przewoźnika- Kolei Mazowieckich, także pomylenie ich z pozostałymi wagonami w kraju jest rzeczą niemożliwą. Cechą również ciekawą jest wysokość umieszczenia drzwi wejściowych (które są zgodne z niemieckim pierwowzorem) pomiędzy wagonem sterowniczym, a środkowym. W wagonach środkowych drzwi wejściowe zabudowane są wyżej i w większym rozstawie. Różnica wynika ze specyfikacji zamówienia przez zamawiającego. W Niemczech wagony sterownicze i środkowe posiadają równą linię drzwi- taką jaką posiadają wagony sterownicze (różnicę widać na dwóch ostatnich zdjęciach poniżej).


ZDJĘCIA


Wagon Twindexx z oznaczeniem serii B16mnopuxz (75 51 26-78 003-9) na stacji Warszawa Grochów, 23.05.2015 r.
Photo by Piotr Kilanowski


Wagon Twindexx z oznaczeniem serii B16mnopuxz (75 51 26-78 024-5) na stacji Warszawa Grochów, 23.11.2013 r.
Photo by Piotr Kilanowski


Wagon sterowniczy budowy Bombardiera z oznaczeniem serii AB12bfmnopuvxz (75 51 80-78 003-2) na stacji Warszawa Zachodnia, 16.06.2013 r.
Photo by Piotr Kilanowski


Wagon sterowniczy budowy Bombardiera z oznaczeniem serii AB12bfmnopuvxz (75 51 80-78 007-3) na stacji Warszawa Gdańska, 27.04.2014 r.
Photo by Piotr Kilanowski
PARAMETRY WAGONU Twindexx

Oznaczenie: B16mnopuxz, AB12bfmnopuvxz
Producent: Bombardier
Lata produkcji: 2008
Długość całkowita:
26,870mm (wagon środkowy)
27,270mm (wagon sterowniczy)

Szerokość wagonu: 2,784mm
Wysokość wagonu: 4,632mm
Masa służbowa:
50 t (wagon środkowy)
52 t (wagon sterowniczy)

Prędkość maksymalna: 160 km/h
Liczba miejsc siedzących:
133 (wagon środkowy)
85 (wagon sterowniczy)

Wyprodukowane wagony: 37 sztuk:
11 sterowniczych
26 środkowych

Właściciel: Koleje Mazowieckie

Typ wózków: -
Hamulce: tarczowe + szynowy
Drzwi: odskokowo- przesuwne
Drzwi czołowe: napęd pneumatyczny, dwuskrzydłowe
Ogrzewanie: klimatyzacja jednokanałowa (ogrzewanie, chłodzenie, wentylacja)
Zasilanie wagonu: przetwornica statyczna
Organizacja wnętrza: bezprzedziałowy



Copyright © bazawagonow.pl 2013- 2017 | Wszystkie prawa zastrzeżone | All right reserved
aleksander.w.majewski@gmail.com