Zobacz więcej w galerii Flickr







Wagon wyprodukowano 15 czerwca 1974 roku jako typ 111Ac przez "PAFAWAG" Wrocław (z numerem barycznym 002850). Wagon o numerze
51 51 20-88 444-7 przebudowano w ramach tzw. naprawy średniej na wagon konferencyjny w ZNTK Pruszków w 1992 roku. Po przebudowie otrzymał numer 51 51 09-70 000-2. Wagon wyruszył w swoją pierwszą trasę w 1996 roku jako efekt współpracy polsko- niemieckiej wymiany młodzieżowej.

Wagon wyposażony był w:
- bar,
- urządzenia kuchenne TVC + video,
- odtwarzacz CD,
- kserokopiarkę,
- rzutnik oraz mikrofony bezprzewodowe,
- salę konferencyjną dla 26-30 osób, którą można było zamienić w:

- kawiarnię,
- salę bankietową,
- dyskotekę.

Wagon przebudowywany był w ZNTK Pruszków, a młodzież z technikum kolejowego z Warszawy i szkoły zawodowej przy zakładach w Bydgoszczy jeździła do Zakładów w Neumuenster w Szlezwiku- Holsztynie. PKP wniosły do projektu 3 wagony kolejowe z 1974 roku, które miały być przebudowane- w zamyśle miał to być "młodzieżowy" pociąg "Train d’Europe" składający się z: wagonu konferencyjnego, restauracyjnego i sypialnego. W rezultacie powstał tylko wagon konferencyjny, a wszystkie materiały i wyposażenie były dostarczane z Niemiec. Projekty były robione w Polsce m.in. w Poznaniu, płacili za nie Niemcy. Dwa pozostałe wagony, które stały w Bydgoszczy, po wielu latach zezłomowano. W 1991 roku założono spółkę Interfirm Sp. z o. o. gdzie 50% udziałów posiadały PKP, a 50% firma BBJ Servis gGmbH z Berlina, która zajmowała się aktywizacją zawodową młodzieży w Niemczech i była pomysłodawcą projektu. W związku z tym, iż koszt przebudowy poniosła strona niemiecka, w 1994 roku "przeksięgowano" na BBJ wartość wagonu i stał się własnością Niemców. Pozostał w Polsce i „Interfirm” go do końca dzierżawił. Wagon został także wprowadzony do ewidencji taboru PKP i uzyskał numer 51 51 09-70 000-2. PKP odsprzedały udziały w spółce Niemcom w 2009 roku.

Przejazdów nie było bardzo dużo (ok. 1-2 w miesiącu), ponieważ była to dość niszowa forma transportu. Gdy spółka PKP Intercity wybudowała z biegiem czasu swoje 2 wagony konferencyjne na rynku zaczęło być już "ciasno". Poza tym wagon ze względu na mały przebieg, musiał mieć coroczną naprawę rewizyjną, która była bardzo kosztowna w porównaniu do przychodów jakie generował. Stacjonował na warszawskich Szczęśliwcach, potem na Olszynce Grochowskiej, co również generowało koszty. Po licznych perturbacjach, BBJ sprzedał wagon w 2014 roku przedsiębiorcy z Kętrzyna, który miał zamiar urządzić w nim restaurację w pobliżu Wilczego Szańca w Gierłoży. Wagon nadal stacjonuje w Kętrzynie.

Opracowanie: Izabella Dziewanowska

O stronie

Bautzen to baza osobowych wagonów kolejowych, dzięki której będziesz mógł zasięgnąć fachowej wiedzy z zakresu taboru kolejowego,
a konkretnie- wagonów osobowych.
Zapraszam do współpracy!



Copyright © bazawagonow.pl 2013- 2018 | Wszystkie prawa zastrzeżone | All right reserved
aleksander.w.majewski@gmail.com