Wagony o typie 111A-20

W dniu 5 kwietnia 2017 roku spółka PKP Intercity S.A. ogłosiła przetargi
na modernizację wagonów osobowych. Początkowo pula wagonów przeznaczonych do modernizacji wyniosła 183 sztuk. W dniu 31 maja 2017 ogłoszono kolejny przetarg, tym razem na modernizację 40 wagonów
tzw. COMBO. Jest to największy jak dotychczas przetarg, uwzględniając już trzy poprzednie modernizacje. Tym razem do napraw skierowano tylko i wyłącznie wagony Y o typie 141A oraz 111A. Co ciekawe i warte odnotowania to fakt,
iż w zadaniu na modernizację 90 wagonów 111A-10 (174A) oraz 40 tzw. COMBO (111A-30), zamawiający wymaga wymiany wózków wagonowych na nowe.
Wagony 111A-20 powstały z zamówienia na wykonanie naprawy okresowej na 5- tym poziomie utrzymania wraz z modernizacją oraz przeglądu na 3– cim poziomie utrzymania 83 wagonów osobowych typu 141A /111A. Po wykonanej naprawie wraz z modernizacją wagony osobowe będą wagonami bezprzedziałowymi 2 klasy. Zamawiający przewidział zastosowanie prawa opcji polegającym na:
- wykonaniu naprawy wraz z modernizacją nie więcej niż 42 wagonów osobowych typu 141A/111A,
- przeglądu na 3– cim poziomie utrzymania, wagonów osobowych, o których mowa powyżej.
Przetarg wygrało konsorcjum PESA Bydgoszcz S.A. & ZNTK Mińsk Mazowiecki S.A., a umowę podpisano 23 kwietnia 2018 roku. W listopadzie 2018 zdecydowano się na skorzystanie z prawa opcji, które zwiększyło zakres umowy modernizacji o kolejne 42 wagony. Łącznie do modernizacji trafiło 125 wagonów o typach: 111Ah, 111Ap, 111Au, 111Ay, 111As oraz 141A. W grudniu 2018 roku na terenie PESA Bydgoszcz S.A. pojawiły się pierwsze wagony bezprzedziałowe 111A-20. Z kolei w styczniu 2019 roku z bydgoskiej PESY do Poznania (IPS) trafił pierwszy zmodernizowany wagon bezprzedziałowy
111A-20 o numerze 50 51 20-08 248-0. Wagon przechodził niezbędne próby oraz testy na linii kolejowej nr 3. Był on pierwszym zmodernizowany wagonem 111A-20, który trafił do Wrocławia z datą naprawy przypadającą na dzień 4.07.2019. Początkowo wszystkie wagony trafiały do Wrocławia, następnie do Szczecina oraz Warszawy.
Wagon w układzie bezprzedziałowym wyposażono w 72 miejsca siedzące w układzie 2+2. Zmiana pozycji pasażera realizowana jest przez mechanizm wysuwu. Fotele posiadają oznaczenie numeracji alfabetem Braille`a, które usytuowane jest na wysokości zagłówka. Wagon wyposażono w oświetlenie typu LED o ciepłej barwie w zakresie od 2800- 3500K. Zastosowano wykładzinę elastyczną z rolki odporną na duże natężenie ruchu oraz ścieralność. Zabudowano dwie toalety w systemie obiegu zamkniętego ze zbiornikiem na fekalia. Drzwi czołowe są w kolorze pomarańczowym (w środku niebieskim) o napędzie pneumatyczno- elektrycznym, drzwi wejściowe do wagonu w systemie odskokowo- przesuwnym, okna wklejane otwierane w systemie uchylnym. Nie zdecydowano się nie wymianę wózków wagonowych. 111A-20 posadzono na starej konstrukcji wózków 4ANc z koniecznością modernizacji układu hamulcowego wózków jezdnych do standardu 4ANcS. Wagon posiada m.in. przetwornicę statyczną z autostartem, gniazda do notebooków 230V AC, ogrzewanie nawiewne oraz klimatyzację. Ponadto wagon posiada pełną diagnostykę stanu urządzeń wagonu. Dzięki panelowi operatorskiemu, obsługa ma do możliwość zlokalizowania różnych usterek wagonu, podglądu stanu urządzeń w przedziałach, stanu klimatyzacji, przetwornicy, WC, świateł końca pociągu, drzwi bocznych oraz czołowych, stanów alarmowych przegrzanych maźnic itp. Z poziomu panelu wykonać można test sygnalizacji grzania łożysk osiowych. Wagon wyposażono również w system selektywnego otwierania drzwi wejściowych firmy Rawag. Wagon posiada system monitoringu, SIP (tablice świetlne LED zamontowano na wszystkich płatach drzwi wejściowych) dostęp do sieci WiFi oraz system wzmacniający sygnał GSM/LTE, tak by umożliwić poprawę parametrów sygnału w dowolnym miejscu wagonu. Dopuszczalna prędkość maksymalna wagonu to 160 km/h.

Pod koniec roku, 30 grudnia 2019 roku spółka PKP Intercity S.A. ogłosiła przetarg na wykonanie naprawy okresowej na 5- tym poziomie utrzymania wraz z modernizacją i przeglądu na 3- cim poziomie utrzymania 125 wagonów osobowych. Po wykonanej naprawie z modernizacją wagony osobowe będą wagonami bezprzedziałowymi 2 klasy w oparciu o istniejącą Dokumentację projektu naprawy i modernizacji wagonów 111A-20. Pierwszy wagon (ex. 50 51 20-78 540-5) pojawił się na testach w sierpniu 2021, wagon posiada zmienione malowanie (szare, znane z wagonów 406A-40, czy nowych wagonów 175A dla PKP IC). Ponadto wagon posiada niebieskie drzwi wejściowe, zgodnie z obowiązującymi przepisami, w pierwszym wagonie podczas prezentacji zagłówki zmieniły się z pomarańczowego na biały (ostatecznie zdecydowano się na zagłówki w kolorze pomarańczowym). Wagony otrzymały nowe oznaczenie 111AMM-20, posiadają również pełną blokadę selektywną.
DODATKOWY OPIS, ROZPOZNANIE WAGONU ORAZ CECHY CHARAKTERYSTYCZNE
Wagony 111A-20 są drugimi po wagonach 174A, które otrzymały czarny pas okienny. Rzeczą istotną, która odróżnia wagon 111A-20 od 174A są stare wózki rodzinny 4ANcS (174A posiada nowe wózki 25AN4. Końcówki sygnału pociągu wykonano w technologii LED z możliwością zapalenia również białych świateł. Podobnie jest z wagonami 111AMM-20 z drugiego etapu modernizacji 125 wagonów beprzedziałowych.
Grafika: @G0KU

Wnętrze wagonu 111A-20 z widokiemna przedział pasażerski na stacji Gdynia Główna, 09.08.2019 r.
Fot. @Telam
PARAMETRY WAGONU
Oznaczenie: B9nopuz
Producent: PESA Bydgoszcz S.A. & ZNTK Mińsk Mazowiecki S.A.
Lata produkcji: 2019
Długość całkowita: 24,500mm
Szerokość wagonu: 2,824mm
Wysokość wagonu: 4,050mm
Masa służbowa: 48 t
Prędkość maksymalna: 160 km/h
Liczba miejsc siedzących: 72
Wyprodukowane wagony: 250
Właściciel: PKP Intercity S.A.
Typ wózków: 4ANcS
Hamulce: klockowe
Drzwi: odskokowo przesuwne
Drzwi czołowe: napęd pneumatyczno- elektryczny
Ogrzewanie: klimatyzacja, ogrzewanie elektryczne, nawiewne
Zasilanie wagonu: przetwornica statyczna
Organizacja wnętrza: bezprzedziałowy

Wagon 111A-20 z oznaczeniem serii B9nopuz (50 51 29-78 070-4) podczas prezentacji na Międzynarodowych Targach Kolejowych TRAKO, 26.09.2019 r. Fot. Bartłomiej Jasiński

Wnętrze wagonu 111A-20 z widokiem na przedział pasażerski podczas prezentacji na Międzynarodowych Targach Kolejowych TRAKO, 26.09.2019 r. Fot. Bartłomiej Jasiński

Wnętrze wagonu 111A-20 z widokiem na przedział pasażerski podczas prezentacji na Międzynarodowych Targach Kolejowych TRAKO, 26.09.2019 r. Fot. Bartłomiej Jasiński

Wnętrze wagonu 111A-20 z widokiem na przedział pasażerski podczas prezentacji na Międzynarodowych Targach Kolejowych TRAKO, 26.09.2019 r. Fot. Bartłomiej Jasiński

Wnętrze wagonu 111A-20 serii B9nopuz (50 51 29-78 073-8) z widokiem
na przedsionek, sfotografowany na stacji Gdynia Główna, 09.08.2019 r.
Fot. @Telam

Widok na wózek 4ANcS, na którym posadzony jest wagon 111A-20.
Fot. Bartłomiej Jasiński