Wagony o typie 111A-30

W dniu 5 kwietnia 2017 roku spółka PKP Intercity S.A. ogłosiła przetargi na modernizację wagonów osobowych. Początkowo pula wagonów przeznaczonych do modernizacji wyniosła 183 sztuk. W dniu 31 maja 2017 ogłoszono kolejny przetarg, tym razem na modernizację 40 wagonów tzw. Combo. Jest to największy jak dotychczas przetarg, uwzględniając już trzy poprzednie modernizacje. Tym razem do napraw skierowano tylko i wyłącznie wagony Y o typie 141A oraz 111A. Co ciekawe i warte odnotowania to fakt, iż w zadaniu na modernizację 90 wagonów 111A-10 (174A) oraz 40 tzw. COMBO (111A-30), zamawiający wymaga wymiany wózków wagonowych na nowe.
Wagony 111A-30 powstały z zamówienia na wykonanie naprawy okresowej na 5-tym poziomie utrzymania wraz z modernizacją oraz przeglądu na 3-cim poziomie utrzymania 40 wagonów osobowych. Po wykonanej naprawie wraz z modernizacją wagony osobowe będą wagonami uniwersalnymi Combo o podwyższonym standardzie z miejscami do siedzenia w układzie przedziałowym, z wydzielonymi przedziałami dla matki z dzieckiem, z przedziałem dla osób niepełnosprawnych, z miejscami do przewozu rowerów oraz maszyną wendingową. Zamawiający przewidział zastosowanie prawa opcji polegającym na:
- wykonaniu naprawy wraz z modernizacją nie więcej niż 20 wagonów osobowych typu 141A/111A,
- przeglądu na 3– cim poziomie utrzymania, wagonów osobowych, o których mowa powyżej.
Przetarg wygrało konsorcjum PESA Bydgoszcz S.A. & ZNTK Mińsk Mazowiecki S.A., a umowę podpisano w kwietniu 2018 roku. W listopadzie 2018 zdecydowano się na skorzystanie z prawa opcji, które zwiększyło zakres umowy modernizacji o kolejne 20 wagonów. Do modernizacji trafiło 60 wagonów 111Aw. Pod koniec maja 2020 roku z terenu PESA Bydgoszcz S.A. przetransportowano na do poznańskiego IPS pierwszy wagon Combo
(ex. 50 51 20-00 503-6). Wagon otrzymał nowy numer 50 51 84-78 077-1 oraz typ 111A-30. Wagon przechodził niezbędne próby oraz testy również na linii kolejowej nr 3. Był on pierwszym zmodernizowany wagonem 111A-30, który trafił do Wrocławia (razem z ex. 50 51 20-00 130-8 -> 50 51 84-78 078-9) z datą naprawy przypadającą na dzień 23.04.2021. Początkowo wszystkie wagony trafiały do Wrocławia, następnie do Szczecina oraz Warszawy.
Wagony 111A-30 Combo wyposażono w:
- przedział dla osób niepełnosprawnych
- dwa przedziały dla rodzin z dziećmi
- przedział dla kierownika pociągu
- część bezprzedziałową
- 6 uchwytów na rowery
- docelowo w wagonie znajdą się maszyny vendingowe (osobne postępowanie)
- rampę dla osób poruszających się na wózkach
- toaletę PRM dla osób poruszających się na wózkach
- pełen moitoring, SIP, WiFi
Wagon w układzie bezprzedziałowym wyposażono w 22 miejsca siedzące w układzie 2+2. Zmiana pozycji pasażera realizowana jest przez mechanizm wysuwu. Fotele posiadają oznaczenie numeracji alfabetem Braille`a, które usytuowane jest na wysokości zagłówka. Wagon wyposażono w oświetlenie typu LED o ciepłej barwie w zakresie od 2800- 3500K. Zastosowano wykładzinę elastyczną z rolki odporną na duże natężenie ruchu oraz ścieralność. Zabudowano dwie toalety w systemie obiegu zamkniętego ze zbiornikiem na fekalia. Drzwi czołowe są w kolorze pomarańczowym (w środku niebieskim) o napędzie pneumatyczno- elektrycznym, drzwi wejściowe do wagonu w systemie odskokowo- przesuwnym, okna wklejane otwierane w systemie uchylnym. 111A-30 posadzono na nowych wózkach rodziny 25AN o typie 25AN4 bez hamulca szynowego. Wagon posiada m.in. przetwornicę statyczną z autostartem, gniazda do notebooków 230V AC, ogrzewanie nawiewne oraz klimatyzację. Ponadto wagon posiada pełną diagnostykę stanu urządzeń wagonu. Dzięki panelowi operatorskiemu, obsługa ma do możliwość zlokalizowania różnych usterek wagonu, podglądu stanu urządzeń w przedziałach, stanu klimatyzacji, przetwornicy, WC, świateł końca pociągu, drzwi bocznych oraz czołowych, stanów alarmowych przegrzanych maźnic itp. Z poziomu panelu wykonać można test sygnalizacji grzania łożysk osiowych. Wagon wyposażono również w system selektywnego otwierania drzwi wejściowych firmy Rawag. Wagon posiada system monitoringu, SIP (tablice świetlne LED zamontowano na wszystkich płatach drzwi wejściowych) dostęp do sieci WiFi oraz system wzmacniający sygnał GSM/LTE, tak by umożliwić poprawę parametrów sygnału w dowolnym miejscu wagonu. Dopuszczalna prędkość maksymalna wagonu to 160 km/h. Wagony „Combo” jako pierwsze w Polsce otrzymały certyfikat Fundacji Integracja „Transport bez barier”.
DODATKOWY OPIS, ROZPOZNANIE WAGONU ORAZ CECHY CHARAKTERYSTYCZNE
Wagony 111A-30 posiadają czarny pas okienny, nowe wózki 25AN4, niebieskie drzwi wejściowe. Na boku wagonu znajdują się dwa duże piktogramy.
Z jednej strony naniesiono logo roweru z drugiej strony napis Combo. Końcówki sygnału pociągu wykonano w technologii LED z możliwością zapalenia również białych świateł.
Grafika: @G0KU

Wnętrze wagonu 111A-30 z widokiem na część przedziałową przystosowaną dla osób niepełnosprawnych podczas prezentacji na Międzynarodowych Targach Kolejowych TRAKO, 22.09.2021 r. Fot. Transport Szynowy (www.transportszynowy.pl)

Wnętrze wagonu 111A-30 z widokiem na przedział dla drużyny konduktorskiej podczas prezentacji na Międzynarodowych Targach Kolejowych TRAKO, 22.09.2021 r. Fot. Transport Szynowy (www.transportszynowy.pl)
PARAMETRY WAGONU
Oznaczenie: B6bnouvz
Producent: PESA Bydgoszcz S.A.
Lata produkcji: 2019
Długość całkowita: 24,500mm
Szerokość wagonu: 2,824mm
Wysokość wagonu: 4,050mm
Masa służbowa: 44 t
Prędkość maksymalna: 160 km/h
Liczba miejsc siedzących: 36
Wyprodukowane wagony: 60
Właściciel: PKP Intercity S.A.
Typ wózków: 25AN4
Hamulce: tarczowe
Drzwi: odskokowo przesuwne
Drzwi czołowe: napęd pneumatyczno- elektryczny
Ogrzewanie: klimatyzacja, ogrzewanie elektryczne, nawiewne
Zasilanie wagonu: przetwornica statyczna
Organizacja wnętrza: przedziałowy /bezprzedziałowy

Wagon 111A-30 z oznaczeniem serii B6bnouvz (50 51 84-78 078-9) świeżo odebrany z bydgoskiej PESY. Bydgoszcz Główna, 24.04.2021 r.
Fot. Olek Hałas

Wagon 111A-30 z oznaczeniem serii B6bnouvz (50 51 84-78 079-9) na stacji Gdynia Główna, 19.05.2021 r. Fot. Nikodem Mrówczyński

Wnętrze wagonu 111A-30 z widokiem na część bezprzedziałową podczas prezentacji na Międzynarodowych Targach Kolejowych TRAKO, 22.09.2021 r. Fot. Transport Szynowy (www.transportszynowy.pl)

Wnętrze wagonu 111A-30 z widokiem na część bezprzedziałową podczas prezentacji na Międzynarodowych Targach Kolejowych TRAKO, 22.09.2021 r. Fot. Transport Szynowy (www.transportszynowy.pl)

Wnętrze wagonu 111A-30 z widokiem na wieszaki rowerowe podczas prezentacji na Międzynarodowych Targach Kolejowych TRAKO, 22.09.2021 r. Fot. Transport Szynowy (www.transportszynowy.pl)

Wnętrze wagonu 111A-30 z widokiem na miejsce pod zabudowę maszyn vendinowych podczas prezentacji na Międzynarodowych Targach Kolejowych TRAKO, 22.09.2021 r. Fot. Transport Szynowy (www.transportszynowy.pl)

Wnętrze wagonu 111A-30 z widokiem na przedział dla rodzin z dzieckiem podczas prezentacji na Międzynarodowych Targach Kolejowych TRAKO, 22.09.2021 r. Fot. Transport Szynowy (www.transportszynowy.pl)