WAGONY STANDARDU „Y”

Wagony o typie 113Aa

Wagony barowe o typie 113Aa powstały w wyniku modernizacji wagonów osobowych dla dwóch spółek. Należy pamiętać, że obecny typ wagonów barowych 113Aa niewiele ma wspólnego z typowym wagonem 113A. Pierwszymi wagonami 113Aa były wagony, które pojawiły się w spółce PKP Intercity S.A. W 2013 roku Pesa Bydgoszcz S.A. przeprowadziła modernizację 10 wagonów o typie 112A w ramach projektu modernizacji 68 wagonów, które zostały przeznaczone do obsługi trasy Szczecin- Przemyśl. Drugi przetarg (pula 150 wagonów) zakładał modernizację 20 wagonów.

W 2012 roku spółka Przewozy Regionalne ogłosiła przetarg, który zakładał modernizację dwóch wagonów osobowych. W ramach modernizacji zostać miała wykonana przebudowa wnętrza wagonów na bezprzedziałową część pasażerską oraz część gastronomiczną. Modernizacją również zajęła się bydgoska Pesa. Do zakładu skierowano dwa wagony 112Ar o numerach 50 51 19-08 099-0 oraz 50 51 19-08 098-2. Wagony trafiły na tory w drugiej połowie 2013 roku. Połowa wagonu (tak jak zakładał przetarg) posiada część pasażerską z siedzieniami typu lotnicznego (część bezprzedziałowa) z kolei część gastronomiczna zawiera bar, cztery małe, okrągłe stoliczki z ośmioma siedzeniami. Ze względu na ogólne kłopoty z flotą wagonów w spółce, z którymi borykają się Przewozy Regionalne kompletnie zaniechano stworzenie dobrej podstawy z ofertą gastronomiczną w pociągach RE (później IR, które definitywnie zostały zlikwidowane w 2015). Jak wcześniej wspomniano dwa wagony „CafeRegio” można spotkać tylko na linii Poznań- Wrocław. Jest to związane z umową na świadczenie przewozów w województwie wielkopolskim.

DODATKOWY OPIS, ROZPOZNANIE WAGONU ORAZ CECHY CHARAKTERYSTYCZNE 

Wagony barowe w czasach swoich świetności dało się spostrzec po ich charakterystycznym malowaniu. Ich pomylenie z pozostałą flotą „igreków” była rzeczą niemożliwą. Istniały również wagony 113A w malowaniu tzw. papuga, zwane również tęczówka. Obecnie wagony nie są już eksploatowane. W maju 2016 w ruchu pozostał tylko jeden wagon 113A z numerem 50 51 88-78 004-1, który został odstawiony. Na początku 2021 można było spotkać w ruchu ostatnie wagony 113Alux, które po naprawach okresowych na 4- tym poziomie utrzymania przeprowadzonych w bydgoskiej Pesie w 2017 roku wróciły na tory. Obecnie wagony są odstawione.

Cechą rozpoznawczą wagonów 113Aa w spółce Przewozy Regionalne (obecnie POLREGIO) jest niewątpliwie malowanie tych wagonów. Z boku wagonu widnieje logo przewoźnika oraz duży napis „CafeREGIO”. Z kolei wagony w PKP Intercity posiadają typowe malowanie znane z obecnie obowiązującego schematu (np. czerwony pasek przy dachu). Wagony w wyniku napraw zaczęły również otrzymywać czarny pas okienny oraz niebieskie drzwi wejściowe.

Wagon 113Aa z oznaczeniem serii WRnouz (50 51 88-70 202-9) podczas TRAKO 2013 w Gdańsku, 24.09.2013 r. Photo by G0KU (SSC).

Wagon 113Aa z oznaczeniem serii WRnouz (50 51 88-70 202-9) podczas TRAKO 2013 w Gdańsku, 24.09.2013 r. Photo by G0KU (SSC).

Wagon 113Aa z oznaczeniem serii WRnouz (50 51 88-70 202-9) podczas TRAKO 2013 w Gdańsku, 24.09.2013 r. Photo by G0KU (SSC).

PARAMETRY WAGONU

Oznaczenie: BR3nopuz, WRnouz
Producent: Pesa Bydgoszcz S.A.
Lata produkcji: od 2009
Długość całkowita: 24,500mm
Szerokość wagonu: 2,883mm
Wysokość wagonu: 4,050mm
Masa służbowa: 44 t
Prędkość maksymalna: 160 km/h
Liczba miejsc siedzących:
PR: 38
IC: 26

Wyprodukowane wagony:
PR: 2 sztuki
IC: 30 sztuk

Właściciel: POLREGIO, PKP Intercity S.A.
Typ wózków: 4ANcS
Hamulce: klockowe
Drzwi: odskokowo- przesuwne
Drzwi czołowe: napęd pneumatyczny
Ogrzewanie: klimatyzacja jednokanałowa (ogrzewanie, chłodzenie, wentylacja)
Zasilanie wagonu: przetwornica statyczna
Organizacja wnętrza: bezprzedziałowy

Wagon 113Aa z oznaczeniem serii BR3nopuz (75 51 85-71 004-2) na stacji Warszawa Praga, 11.01.2014 r. Photo by Adam Kilian.

Wagon 113Aa z oznaczeniem serii WRnouz (50 51 88-70 203-7) na stacji Bydgoszcz Główna, 14.03.2015 r. Photo by Adam Kilian.

Wagon 113Aa z oznaczeniem serii WRnouz (51 51 88-70 205-1 ) na stacji Gdynia Główna, 14.03.2015 r. Photo by @Telam

Wagon 113Aa z oznaczeniem serii WRnouz (50 51 88-70 202-9) podczas TRAKO 2013 w Gdańsku, 24.09.2013 r. Photo by G0KU (SSC).

Wagon 113Aa z oznaczeniem serii WRnouz (50 51 88-70 202-9) podczas TRAKO 2013 w Gdańsku, 24.09.2013 r. Photo by G0KU (SSC).