Wagony o typie 136A
Wagony serii 136A były pierwszymi seryjnie produkowanymi w Polsce wagonami klasy 2 według standardu Z2. W związku z brakiem odpowiednio nowych konstrukcji wagonów, na początku lat 90 Polskie Koleje Państwowe zakupiły w fabrykach w NRD wagony serii Gorlitz90- 2 klasy (standard X) oraz Bautzen91- zarówno 1 jak i 2 klasy (standard Z1/Z2). Nadal jednak państwowe wytwórnie taboru kolejowego nie prowadziły własnej produkcji wagonów w tych standardach. Zmiany nastąpiły dopiero w 1991 roku kiedy to zakłady HCP Poznań wyprodukowały po dwa, prototypowe wagony serii 134Ab, 139A oraz 136A, które miały się stać zalążkiem dostawy wagonów standardu „Z” krajowej produkcji. W latach 1991- 1992 dokonano szczegółowych prób oraz badań prototypów. Specyfikacja wagonów odpowiadała kartom UIC 567-3. Od roku 1992 trwała seryjna produkcja. Polskie Koleje Państwowe otrzymały łącznie 42 sztuki wagonów serii 136A. Ciekawostką jest fakt, że w/w wagony- prototypy posiadały kurek sprzęgu ogrzewania parowego.
Wagony serii 136A to wagony 2 klasy, standardu Z2 o długości 26,4 metra o konstrukcji spawanej samonośnej opartej na dwóch wózkach Minden-Deutz MD523. Wagony te posiadały wielonapięciową przetwornicę, dwukanałowe nawiewne ogrzewanie elektryczne oraz urządzenia hamulcowe systemu Oerlikon w systemie PR z hamulcem tarczowym po 2 tarcze na oś. Wagony te nie posiadały fabrycznie klimatyzacji. Fabrycznie montowano drzwi boczne firmy Ybbs IFE typu odskokowo-przesuwnego z napędem automatycznym. Drzwi czołowe posiadały otwarcie ręczne. Wagony posiadały 11 przedziałów po 6 miejsc w każdym, oraz dwa przedziały ustępowe z obiegiem otwartym nieczystości. Kolorystyka zewnętrzna wagony była utrzymana – początkowo w barwach zielono-kremowych , a po powstaniu przewoźnika PKP Intercity malowano je w barwy firmowe z zielonym pasem.
W 2003 roku 4 wagony typu 136A zostały przebudowany w zakładach PESA na wagony serii 306Ab. W latach 2005- 2006 24 egzemplarze przeszły naprawy rewizyjne w FPS Cegielski Poznań, podczas których zamontowano urządzenia klimatyzacyjne firmy ARMPOL oraz nadano nowy wgląd zewnętrzny- zamontowano nowe okna nieotwierane odpowiednio w aluminiowych ramach (136A IC1) oraz wklejane (136A IC2) . Pierwsze 10 sztuk zostało zmodernizowane na podtyp IC1 natomiast kolejne 14 na podtyp IC2. Wagony te nie posiadały osłonowych pod podwoziowych blach między wózkami osłaniające urządzenia. Podczas napraw montowano również hamulec magnetyczny oraz montowano urządzenia hamulcowe produkcji SAB WABCO. Rok 2007 i 2008 to czas napraw głównych pozostałych, oryginalnych wagonów jak i wagonów poddanych już naprawom – standardu IC1 oraz IC2. Naprawy te przeprowadzono w FPS Cegielski Poznań, poddano im 32 wagony- 7 sztuk do podtypu IC3 – posiadające urządzenia klimatyzacyjne firmy MERAK, 6 sztuk do podtypu IC4- posiadające tak samo jak IC3 urządzenia klimatyzacyjne produkcji hiszpańskiej oraz dodatkowo hamulec Oerlikon. Wagony 136A IC5 oraz IC6 to wagony podtypu IC1 oraz IC2 po przejściu naprawy głównej.
Wagony 136A IC1 oraz 136A IC5 jako jedyne posiadały okna w aluminiowych ramach. Wagony podtypu 136A IC4 jako jedyne wagony po modernizacji posiadają inny typ hamulca (oznaczenie na burcie wagonu),
ponadto podtypy wagonów można rozpoznać po kratce wlotu powietrza do urządzeń klimatyzacyjnych- w przypadku urządzeń produkcji hiszpańskiej jest ona ulokowana centralnie pośrodku wagonu.
Autor tekstu: Patryk Guźlewski
PARAMETRY WAGONU
Oznaczenie: Bdmnu-x, Bdmnu, B11nouz, B11mnouz
Producent: HCP Poznań
Lata produkcji: 1991-1994
Długość całkowita: 26,400mm
Szerokość wagonu: 2,824mm
Wysokość wagonu: 4,050mm
Masa służbowa: 38 t
Prędkość maksymalna: 160 km/h
Liczba miejsc siedzących: 66
Wyprodukowane wagony: 44 (4 sztuki następnie przebudowane na 306Ab)
Właściciel: PKP Intercity S.A.
Typ wózków: MD523
Hamulce: Oerlikon O-PR-D, tarczowe
Drzwi: odskokowo przesuwne
Drzwi czołowe: fabrycznie dwuskrzydłowe, suwane, po modernizacji elektropneumatyczne
Ogrzewanie: dwukanałowe, nawiewne elektryczne wielonapięciowe
Zasilanie wagonu: przetwornica statyczna wielonapięciowa
Organizacja wnętrza: przedziałowy
Wagon 136A (bez NG) z oznaczeniem serii Bdmnu (51 51 21-70 143-4) na stacji Warszawa Grochów, 13.04.2013 r. Photo by Piotr Kilanowski.
Wagon 136A z oznaczeniem serii B9nopuz (61 51 21-70 147-3) na stacji Warszawa Wschodnia, 9.01.2011 r. Photo by Piotr Kilanowski.