WAGONY STANDARDU „Y”

Wagony o typie 140A (zmodernizowane)

W roku 2012 PKP Intercity ogłosiło przetarg na modernizację 68 wagonów (Etap I), które zostały przeznaczone do obsługi trasy Szczecin- Przemyśl.
W ramach umowy z bydgoską Pesą oraz Mińskiem Mazowieckim zakłady
te podjęły się modernizacji 18 wagonów (na bazie wagonów 140A produkcji HCP). Wszystkie zmodernizowane 140A z Etapu I przypisano pierwotnie do stacji Wrocław otrzymując numery 50 51 19-70 691-7 / 708-9. Wagony w środku wyposażono w nowoczesne siedzenia (typu kołyskowego) po 6 w każdym przedziale (których jest 9), uchylne okno, klimatyzację oraz ogrzewanie nawiewne (regulowane poprzez panel dotykowy wewnątrz przedziału), małe lampki typu led oraz niebieski dywan. Z zewnątrz wagony wyposażono w drzwi odskokowo- przesuwne, po dwa elektroniczne wyświetlacze (po jednym na każdą stronę), uchylny stopień, który opada podczas otwierania się drzwi, na podwoziu zabudowano aparaturę dzięki czemu wagon wygląda naprawdę nowocześnie. Sygnały końca pociągu są ledowe z możliwością wyświetlenia światła czerwonego oraz białego. Prędkość wagonu utrzymano na poziomie 160 km/h.

17 czerwca 2013 roku PKP Intercity S.A. w ramach Etapu II zmodernizowane przez bydgoską Pesę zostanie 30 sztuk wagonów 140A. Co ciekawe do modernizacji nie przeznaczono fabrycznych wagonów 140A tylko wagony wyprodukowane w latach 1985-1989, wagony z rodziny 112A. Wagony skierowano na połączenia na trasie Przemyśl- Szczecin, ale również i na innych pociągach np. IC Mieszko, (dawniej również IC Heweliusz, TLK Sukiennice czy Cegielski). Pierwotnie pierwsze 17 sztuk przypisano do Krakowa, kolejne wagony trafiły do Szczecin. Tym razem na każdych drzwiach wejściowych zamontowano elektroniczne wyświetlacze, a na dachu pojawiły się anteny wzmacniające sygnał. Wagony otrzymały numerację od 50 51 19-78 260-3 wzwyż.

DODATKOWY OPIS, ROZPOZNANIE WAGONU ORAZ CECHY CHARAKTERYSTYCZNE 

Zmodernizowane wagony 140A-z posiadają wklejane okna, drzwi odskokowo- przesuwne, w których zamontowano wyświetlacze (tablice kierunkowe). Wagony 140A z etapu I otrzymały wyświetlacze kierunkowe na drziwach wejściowych po jednej stronie, co odmienia je od wagonów zmodernizowanych w ramach etapu II (te z kolei otrzymały wyświetlacze w każdych drzwiach). Dodatkowo wagony 140A z etapu I nie posiadają na dachu anten wzmacniająych sygnał- anteny otrzymały dopiero wagony zmodernizowane podczas etapu II. Warto dodać, że oznaczenie 140A-z pojawiło się na ścianach szczytowych wagonów podczas przeprowadzonych napraw P4. Oznaczenie ma odróżnić podstawową wersję wagonów 140A od zmodernizowanych.

Wnętrze zmodernizowanego wagonu 140A z oznaczeniem serii A9nouz
(50 51 19-70 704-8), 7.01.2017 r. Fot. Adam Kilian

PARAMETRY WAGONU

Oznaczenie: A9nouz
Producent: Pesa Bydgoszcz S.A.
Lata produkcji: 2013 +
Długość całkowita: 24,500mm
Szerokość wagonu: 2,884mm
Wysokość wagonu: 4,050mm
Masa służbowa: ok. 40 t
Prędkość maksymalna: 160 km/h
Liczba miejsc siedzących: 54
Wyprodukowane wagony:
Etap I: 18
Etap II: 30
Właściciel: PKP Intercity S.A.

Typ wózków: 4ANcS
Hamulce: klockowe
Drzwi: odskokowo- przesuwne
Drzwi czołowe: napęd pneumatyczny, dwuskrzydłowe
Ogrzewanie: elektryczne nawiewne, klimatyzacja dwukanałowa
Zasilanie wagonu: przetwornica statyczna
Organizacja wnętrza: przedziałowy

Wagon 140A z oznaczeniem serii A9nouz (50 51 19-70 699-0) na stacji Zamość, 31.07.2016 r. Fot. Adam Kilian

Wagon 140A z oznaczeniem serii A9nouz na stacji Warszawa Grochów, 26.05.2016 r. Fot. Adam Kilian

Wagon 140A z oznaczeniem serii A9nouz na terenie zakładu PESA Bydgoszcz S.A. Widoczne są dwa wyświetlacze na drzwiach wejściowych oraz anteny umieszczone na dachu (wagon zmodernizowany w ramach etapu II), Bydgoszcz, 19.04.2014 r. Fot. Adam Kilian