WAGONY STANDARDU „Z”

Wagony o typie 152A

Wagon klasy 1 typu 152A to nowoczesny, pierwszy typ wagonu bezprzedziałowego w standardzie Z1, wyprodukowany w zakładach FPS w Poznaniu od 1997 roku. Pierwsze 15 sztuk wagonów zostało dostarczonych dla IC na przełomie 1997-1998 roku. W wyniku dalszej umowy w latach 2000-2003 na tory wyjechały kolejne sztuki wagonów ( odpowiednio 2 oraz 7 sztuk ), które różniły się od pierwszej dostawy m.in. wózkami ( otrzymały oznaczenie 152Aa ). Wagony 152A są rozwinięciem wagonów przedziałowych standardu Z2 ( 145A oraz 145Ab ) produkowanych w latach 1994 oraz 1996. Fabrycznym malowaniem wagonów typu 152A było typowe malowanie dla wagonów, które były dostosowane do prędkości 200 km/h ( tzw. „papuga” ). W 2004 roku kila wagonów zostało przebudowanych w zakładzie PESA Bydgoszcz S.A. na tzw. „sliperetki”. Otrzymały one nowy typ 152Az. Wagony po modernizacji skierowano do obsługi pociągu EN „Jan Kiepura”.

Wagony należą do spółki PKP Intercity i otrzymały malowanie zgodnie z obecną malaturą spółki. Wagony o typie 152Az otrzymały natomiast malowanie adekwatne do składów EN „Jan Kiepura” (niebiesko- szare).
W związku z degradacją „Kiepury” w wyniku przeprowadzanych napraw, 152Az (od 2015) otrzymują już obowiązujące malowanie dla wagonów klasy 2 oraz posiadają zmienione oznaczenie na typ 152A. Obecnie wszystkie wagony 152Az jeżdżą w nowym schemacie malowania (naprawy przeprowadził Newag oraz Pesa). Wagony stacjonują na warszawskim Grochowie.

21 maja 2021 spółka PKP Intercity S.A. ogłosiła przetarg na wykonanie naprawy na 5-tym poziomie utrzymania z zachowaniem zasadniczych parametrów eksploatacyjnych (wymiana w ramach utrzymania) oraz przeglądu na 3-cim poziomie utrzymania 59 wagonów osobowych. Naprawę zlecono PESA Bydgoszcz S.A & PESA Mińsk Mazowiecki S.A.

DODATKOWY OPIS, ROZPOZNANIE WAGONU ORAZ CECHY CHARAKTERYSTYCZNE

Konstrukcja pudła wagonu wykonano jako samonośną, całkowicie spawaną ze stali trudnordzewiejących o podwyższonej wytrzymałości i odporności na korozję, zabezpieczoną antykorozyjnie, co gwarantuje wieloletnią eksploatację wagonu. 152A to wagon 1 klasy, którego dach jest ryflowany. Ilość okien wynosi odpowiednio 9 oraz 11 sztuk. Kratka od ogrzewania zamontowana na burcie jest prostokątna. Fabrycznie wagon wyposażony jest w tablice kierunkowe umieszczone za specjalną szybą. Przedział wyposażony jest w 54, bardzo wygodne, indywidualne fotele typu lotniczego firmy Growag. W wagonach 152A część dla podróżnych niepalących przedzielono szklaną ścianą z obrotowymi szklanymi drzwiami od osób, którzy palili. W wagonach typu 152Aa takiej modyfikacji nie stosowano. W odróżnieniu od wagonów budowanych później, drzwi czołowe wagonów 152A miały pierwotnie kolor jasny.

PARAMETRY WAGONU

Oznaczenie: Admnu, Adhmnu, A9mnopuz
Producent: FPS
Lata produkcji: 1997-2003
Długość całkowita: 26,400mm
Szerokość wagonu: 2,824mm
Wysokość wagonu: 4,050mm
Masa służbowa: 55 t
Prędkość maksymalna: 200 km/h
Liczba miejsc siedzących: 54
Wyprodukowane wagony: 24
Właściciel: PKP Intercity S.A.

Typ wózków: MD524 ( 152A), 25ANa ( 152Aa )
Hamulce: SAB WABCO tarczowy oraz szynowy
Drzwi: odskokowo przesuwne
Drzwi czołowe: napęd elektropneumatyczny
Ogrzewanie: klimatyzacja jednokanałowa, ogrzewanie elektryczne
Zasilanie wagonu: przetwornica statyczna
Organizacja wnętrza: bezprzedziałowy

Wagon 152Az z oznaczeniem serii Bmnopuvz (61 51 28-90 000-3) na stacji Warszawa Wschodnia, 6.03.2010 r. Photo by Piotr Kilanowski.