Wagony o typie 154A
Wagon o typie 154A to bezprzedziałowy wagon klasy 2 o standardzie Z1. Jego konstrukcja jest oparta o wagon 152A. Pierwsze wagony 154A ( tak samo jak i 152A ) fabrycznie były malowane w barwy czerwono- biało- błękitne ( tzw. „papuga” lub „tęczówka” ). Obecnie wagony jeżdżą w malowaniu PKP InterCity. Wyjątkiem od tej reguły jest 6 sztuk wagonów typu 154A, które jeżdżą w malowaniu BWE. Pierwsze sztuki wagonów 154A zostały dostarczone w ilości 10 sztuk w 1998 roku. Następna dostawa odbyła się w latach 1999-2001 w ilości 23 sztuk ( o typie 154Aa ) Ostatnią dostawę zorganizowano w 2002 roku w ilości 7 sztuk. Wagony te posiadały inne drzwi, które były produkowane przez Gebr. Boode GmbH & Co. z Kassel ( typ 154Aa „Bode” ). Wagony ze względu na swój wysoki standard i duży komfort podróży, zostały skierowane do obsługi pociągów IC oraz EC.
21 maja 2021 spółka PKP Intercity S.A. ogłosiła przetarg na wykonanie naprawy na 5-tym poziomie utrzymania z zachowaniem zasadniczych parametrów eksploatacyjnych (wymiana w ramach utrzymania) oraz przeglądu na 3-cim poziomie utrzymania 59 wagonów osobowych. Naprawę zlecono PESA Bydgoszcz S.A & PESA Mińsk Mazowiecki S.A.
Konstrukcja pudła wagonu wykonano jako samonośną, całkowicie spawaną ze stali trudnordzewiejących o podwyższonej wytrzymałości i odporności na korozję, zabezpieczoną antykorozyjnie, co gwarantuje wieloletnią eksploatację wagonu. 154A to wagon 2 klasy, którego dach jest ryflowany. Ilość okien wynosi odpowiednio 9 oraz 11 sztuk. Kratka od ogrzewania zamontowana na burcie jest prostokątna. Fabrycznie wagon wyposażony jest w tablice kierunkowe umieszczone za specjalną szybą, które znajdują się na bocznych ścianach wagonu. W czasach produkcji nie stosowano elektronicznych tablic kierunkowych.
W 2001 roku dzięki współpracy PKP Intercity Sp. z o. o. z Kolejami Niemieckimi DB AG wprowadzono wspólną ofertę przewozową pod nazwą BWE. W wyniku współpracy 6 wagonów typu 154A otrzymało specjalnie malowanie do połączenia BWE (wzorowane na malowaniu z pociągów ICE z charakterystycznym granatowym pasem na ścianach bocznych wagonu).
W 2006 roku w wyniku przebudowy wagony dostosowano do przewozu rowerów. W jednym z końców przedziału pasażerskiego zdemontowano półki na bagaż, a w ich miejsce zamontowano stojaki na rowery (po 4 z każdej strony ) oddzielając je szklaną ścianką działową. Łącznie przebudowano 12 wagonów typu 154A nadając im typ 154ARow / 154AaRow.
PARAMETRY WAGONU
Oznaczenie: Bdhmnu, Brdhmnu, Bmnopuz, B9mnopuvz, B10mnopuz
Producent: FPS
Lata produkcji: 1998-2002
Długość całkowita: 26,400mm
Szerokość wagonu: 2,824mm
Wysokość wagonu: 4,050mm
Masa służbowa: 50-52 t
Prędkość maksymalna: 200 km/h
Liczba miejsc siedzących: 80
Wyprodukowane wagony: 40
Właściciel: PKP Intercity S.A.
Typ wózków: SGP 300-R3/3S ( 154A ), 25ANa ( 154Aa )
Hamulce: SAB WABCO ( Oerlikon ) tarczowy oraz szynowy
Drzwi: odskokowo- przesuwne
Drzwi czołowe: suwane, napęd elektropneumatyczny
Ogrzewanie: klimatyzacja jednokanałowa, nagrzewnica powietrza elektryczna
Zasilanie wagonu: przetwornica statyczna wielonapięciowa 47 kVA
Organizacja wnętrza: bezprzedziałowy
Wagon 154Aa z oznaczeniem serii Bmnopuz (61 51 20-90 027-4) na stacji Warszawa Wschodnia, 11.09.2010 r. Photo by Piotr Kilanowski.
Wagon 154A z oznaczeniem serii B9mnopuvz (61 51 29-90 001-0) na stacji Warszawa Główna Towarowa, 1.06.2011 r. Photo by Piotr Kilanowski.