Wagony o typie 155A
Po przejęciu większościowego pakietu akcji WARS S.A. w roku 2005 przez spółkę PKP Intercity S.A. podjęto decyzję o przebudowie przedziałowych wagonów typu Görlitz90, których wiele oczekiwało już napraw głównych. Zdecydowano się zmodernizować wagony przedziałowe na wagony klasy drugiej z częścią barową wyposażoną w klimatyzację. W założeniach menu w wagonach miało być ograniczone. Ze względu na duży zakres przebudowy wagonów przypisany został im nowy typ- 155A. Docelowo rozważano możliwość przebudowy wagonów w ilości 50 sztuk (z 70 istniejących Görlitz90), bo tyloma spółka dysponowała w połowie pierwszej dekady XXI wieku. Postanowiono jedno, że zakłady które miały wykonać naprawy główne z modernizacją przygotują najpierw po jednym prototypie. Budowę podjęto w bydgoskiej PESIE, w NEWAGu oraz w ZNTK Mińsk Mazowiecki (z konsorcjum PESA). Rozważano również przeprowadzenie modernizacji w zakładach FPS w Poznaniu, ale ostatecznie wycofano się z tego pomysłu. Należy nadmienić, iż oznaczenie tych trzech prototypów nie jest precyzyjne, ponieważ każdy wagon (prototyp) zdecydowanie się od siebie różni.
W wagonach zastosowano wózki GP200S wyposażając dodatkowo wózek w hamulec szynowy, który pozwalał poruszać się z prędkością maksymalną 160 km/h. Wagony wyposażono w przetwornice statyczne wielonapięciowe oraz urządzenia klimatyzacyjne różnych firm. Mimo zastosowania klimatyzacji oryginalne otwierane do połowy okna zastąpiono nowymi, które dostarczyły zakłady Rawag w Rawiczu, co ciekawe nowe okna również były otwierane do połowy. Od strony obecnego przedziału kuchennego zlikwidowano parę wejściowych drzwi typu odskokowo- przesuwnego. Drzwi przejściowe to ognioodporne drzwi dwuskrzydłowe również produkowane w Rawagu z okrągłymi oknami i elektropneumatycznym układem sterowania. W trzech zmodernizowanych wagonach zamontowano osłony boczne między wózkami, które ochraniają zamontowane na podwoziu urządzenia. Wagony otrzymały elektroniczne tablice kierunkowe na ścianach bocznych, które różniły się od siebie kształtem. 155A mają jedną parę wejściowych drzwi odskokowo- przesuwnych zamiast dwóch względem swojego oryginału, inny układ okien ścian bocznych, osłon między wózkami i innych drzwi przejściowych w ścianach czołowych. Wagony między sobą różnią się również liczbą, wielkością, kształtem i układem okien na ścianach bocznych. Wagony w środku otrzymały nowoczesne, estetyczne i funkcjonalne wnętrze, które wykonano z tworzyw poliestrowo- szklanych w systemie modułowym. Z pierwotnych jedenastu ośmio-, później sześciomiejscowych przedziałów pozostawiono cztery, które wyposażono w sześć wygodnych foteli. Całkowita liczba miejsc siedzących w części pasażerskiej wynosi 24, pozostała przestrzeń wagonu zajmuje część barowa.
Jako pierwszy z trzech prototypów wagonów 155A zaprezentowany został wagon podczas targów Trako 2007 w Gdańsku, przebudowany w bydgoskiej PESIE. Od korytarza i wlotu powietrza, na wysokości wejścia do kuchni otrzymał dodatkowe drzwi załadunkowe, co zewnętrznie z tej strony wyróżnia go od pozostałych dwóch konstrukcji. Oryginalną parę bocznych drzwi wejściowych odskokowo- przesuwnych typu Bautzen od strony części pasażerskiej zastąpiono znacznie nowocześniejszymi firmy Rawag. Wagon oficjalnie przekazano PKP Intercity S.A. 30 listopada 2007 roku. Po upływie siedmiu miesięcy, po oficjalnej prezentacji bydgoskiej wersji wagonu 155A, w połowie maja 2008 roku pojawiła się druga wersja zmodernizowanego wagonu typu Görlitz90 wykonana przez zakłady NEWAG. Jako ostatni z trzech prototypów w sierpniu 2008 roku pojawił się wagon typu 155Aa (z oznaczeniem czołowym „XBbar”). Jako jedyny z trzech prototypów posiada oryginalną parę drzwi wejściowych odskokowo- przesuwnych typu Bautzen oraz dodatkowe ogrzewanie wodne z agregatem Webasto, zapewniające ogrzewanie po wyłączeniu wagonu ze składu pociągu. Wszystkie trzy wagony zostały przypisane do stacji postojowej Warszawa Grochów. Wagony najczęściej kursowały przede wszystkim w pociągu „Jan Kiepura” między Warszawą i Berlinem.
Wagony przede wszystkim charakteryzują się brakiem drzwi wejściowych po obu stronach wagonu oraz pasem nadokiennym, który jest w kolorze czerwono- zielonym ze względu na przeznaczenie wagonu typu 155A. Początkowo kolor pasa nad oknami w wagonie zmodernizowanym w PESIE był na całej długości czerwony- tak jak ma to miejsce dla wagonu restauracyjnego. 17.12.2008 roku, po przeglądzie rocznym wykonanym w PESIE wagon otrzymał nowe znakowanie z oznaczeniem przewoźnika oraz właściwy pas nad oknami- czerwony w części barowej oraz zielony nad czterema przedziałami klasy 2. Podobnie jak prototyp z PESY również i wagon zmodernizowany w NEWAGu posiadał pierwotnie czerwony pas nad oknami. Po testach w CNTK oraz zmianie oznaczenia naniesiono odpowiedni pas nad linią okien. Jedyny wagon, który od początku posiadał właściwy kolor pasa czerwono- zielony nad oknami był wagon zmodernizowany w ZNTK Mińsk Mazowiecki jednak z złym oznaczeniem (nieprawidłowa była mała litera „r” w serii).
Wagony jednak nie wzbudziły zachwytu wśród pracowników Warsu ze względu za mało miejsc do konsumpcji co przełożyło się z kolei na niski utarg. Nie zdecydowano się na seryjną przebudowę tego typu wagonów.
Wagon 155A z oznaczeniem serii BR4mnouz (61 51 85-71 001-4) na stacji Warszawa Wschodnia, 26.10.2024 r. Photo by Ksawery Ostojewski.
PARAMETRY WAGONU
Oznaczenie: BR4mnouz
Producent: PESA, NEWAG, ZNTK Mińsk Mazowiecki
Lata produkcji: 2007-2009
Długość całkowita: 26,400mm
Szerokość wagonu: 2,824mm
Wysokość wagonu: 4,050mm
Masa służbowa: 47 t
Prędkość maksymalna: 160 km/h
Liczba miejsc siedzących: 30 (łącznie)
Wyprodukowane wagony: 3
Właściciel: PKP Intercity S.A.
Typ wózków: GP200S
Hamulce: tarczowy BBW systemu KE-GPR/D + hamulec szynowy
Drzwi: odskokowo przesuwne
Drzwi czołowe: napęd elektropneumatyczny
Ogrzewanie: klimatyzacja jednokanałowa (PESA, NEWAG), dwukanałowa (ZNTK)
Zasilanie wagonu: przetwornica statyczna wielonapięciowa
Organizacja wnętrza: przedziałowy, barowy
Wagon 155A z oznaczeniem serii BR4mnouz (61 51 85-71 000-6) na stacji Warszawa Wschodnia, 28.01.2012 r. Photo by Piotr Kilanowski.
Wagon 155Aa / XBbar z oznaczeniem serii BR4mnouz (61 51 85-71 002-2) na stacji Warszawa Wschodnia, 19.03.2011 r. Photo by Piotr Kilanowski.
Wagon 155A z oznaczeniem serii BR4mnouz (61 51 85-71 001-4) na stacji Warszawa Wschodnia, 9.06.2012 r. Photo by Piotr Kilanowski.
Wagon 155A z oznaczeniem serii BR4mnouz (61 51 85-71 000-6) na stacji Warszawa Wschodnia, 01.09.2024 r. Photo by Ksawery Ostojewski.