WAGONY STANDARDU „Z”

Wagony o typie 157Aa

Wagony o typie 157A (oznaczone jako 157Aa) to przedziałowe wagony klasy 2, które są przeznaczone do ruchu krajowego i międzynarodowego z prędkością do 200 km/h. Pudło wagonu oraz podwozie wykonane jest ze stali węglowej o podwyższonej wytrzymałości i odporności na korozję, spełniającą wszystkie obowiązujące wymagania Karty UIC 566. Wagon został wyposażony w wózki o typie 25ANa z monoblokowymi zestawami kołowymi. Wagony typu 157Aa przystosowane są do przewozu osób o ograniczonej możliwości poruszania się, w tym na wózkach inwalidzkich i co najważniejsze są pierwszymi wagonami tego typu, które zostały wyprodukowane w Polsce z windą elektryczno- hydrauliczną (jedynym wagonem z windą hydrauliczną był 111Ap-N powstały w 1995 roku w ZNTK Nowy Sącz). Umożliwia ona swobodne przemieszczenie się osób niepełnosprawnych z peronu do wagonu. Przestrzeń wewnętrzna wagonu została podzielona centralnym przedsionkiem wejściowym na dwie strefy. Pierwsza z nich dostosowana jest do potrzeb osób poruszających się na wózkach inwalidzkich zaś w części drugiej znajdują się przedziały klasy drugiej. Fotele oraz oparcia wykonane są w kolorze niebieskim. Wagony zaczęły kursować od grudnia 2015 roku na pociągach EIC relacji Warszawa- Szczecin.

DODATKOWY OPIS, ROZPOZNANIE WAGONU ORAZ CECHY CHARAKTERYSTYCZNE

 

Wagon 157Aa posiada zielony pas przy górnej granicy burty na styku z dachem, który ciągnie się od drzwi z jednej strony wagonu po drugie. Przede wszystkim wagon ten posiada ciemny pas na wysokości linii okien ( przedziału pasażerskiego ), który został „przerwany” na wysokości drzwi wejściowych dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się . Dach wagony jest ryflowany, drzwi odskokowo przesuwne, aparatura pod wagonem została zabudowana. Wagon posiada elektroniczne tablice kierunkowe, które zostały zamontowane na burcie ( po jednej sztuce na bok ) na linii okien. Czoło wagonu jest zupełnie inne i odbiega standardem od pozostałych wagonów, które posiada PKP Intercity. Przejścia między wagonowe zostały wykonane z najwyższego standardu firmy HUBNER. Dodatkową charakterystyczną cechą są właśnie środkowe drzwi wejściowe o powiększonej szerokości, w których umieszczono windę.

Wagon 157Aa z oznaczeniem serii B9bmnouz (61 51 29-90 038-2) na stacji Warszawa Grochów, 17.09.2016 r. Photo by Piotr Kilanowski.

Zdjęcie wagonu 157Aa z widokiem na przedział dla osób niepełnosprawnych na terenie zakładu H. Cegielski- Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o.
Photo by Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o. (www.fpspoznan.pl)

Zdjęcie wagonu 157Aa z widokiem na przedział dla osób niepełnosprawnych na terenie zakładu H. Cegielski- Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o.
Na zdjęciu widać składane siedzenie oraz dodatkowo panel służący m.in. do sterowania oświetleniem czy klimatyzacją.
Photo by Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o. (www.fpspoznan.pl)

Zdjęcie wagonu 157Aa z widokiem na windę dla osób niepełnosprawnych na terenie zakładu H. Cegielski- Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o.
Photo by Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o. (www.fpspoznan.pl)

Zdjęcie wagonu 157Aa z widokiem na drzwi wejściowe (z widoczną złożoną windą) dla osób niepełnosprawnych na stacji Warszawa Zachodnia, 02.02.2016 r. Photo by @rysmichala (SSC)

Zdjęcie wagonu 157Aa z widokiem na przedział klasy drugiej na terenie zakładu
H. Cegielski- Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o.
Photo by Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o. (www.fpspoznan.pl)

PARAMETRY WAGONU

Oznaczenie: B9bmnouz
Producent: FPS Poznań
Lata produkcji: 2013
Długość całkowita: 26,400mm
Szerokość wagonu: 2,824mm
Wysokość wagonu: 4,050mm
Masa służbowa: 52 t
Prędkość maksymalna: 200 km/h
Liczba miejsc siedzących: 48+ 2
Wyprodukowane wagony: 2
Właściciel: PKP Intercity S.A.

Typ wózków: 25ANa
Hamulce: tarczowe (3 tarcze, 3 komplety mechanizmów zaciskowych hamulca) i szynowe (magnetyczne)
Drzwi: odskokowo przesuwne
Drzwi czołowe: napęd automatyczny
Ogrzewanie: klimatyzacja jednokanałowa (ogrzewanie, chłodzenie, wentylacja)
Zasilanie wagonu: przetwornica statyczna wielonapięciowa wg UIC 550
Organizacja wnętrza: przedziałowy

Wagon 157Aa jeszcze bez oznaczenia (157Aa/1: 19826) na stacji Poznań Główny, 19.03.2013 r. Photo by Grzegorz G.

Wagon 157Aa z oznaczeniem serii B9bmnouz (61 51 29-90 038-2) na stacji Poznań Główny, 16.07.2016 r. Photo by Adam Kilian.

Zdjęcie wagonu 157Aa z widokiem na przedział dla osób niepełnosprawnych na terenie zakładu H. Cegielski- Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o.
Na zdjęciu widać składane siedzenie oraz dodatkowo panel służący m.in. do sterowania oświetleniem czy klimatyzacją.
Photo by Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o. (www.fpspoznan.pl)

Zdjęcie wagonu 157Aa z widokiem na przedział dla osób niepełnosprawnych na terenie zakładu H. Cegielski- Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o.
Photo by Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o. (www.fpspoznan.pl)

Zdjęcie wagonu 157Aa z widokiem na windę dla osób niepełnosprawnych na terenie zakładu H. Cegielski- Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o.
Photo by Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o. (www.fpspoznan.pl)

Zdjęcie wagonu 157Aa z widokiem na przedział klasy drugiej na terenie zakładu
H. Cegielski- Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o.
Photo by Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o. (www.fpspoznan.pl)