WAGONY STANDARDU „Y”

Wagony o typie 161A / 162A /163A

Wagony typu 161A, 162A oraz 163A to zmodernizowane wagony typu 111A. Modernizację dokonała PESA Bydgoszcz S.A. Wagon 161A to wagon klasy 2, który jest 162A dostosowany do przewozu osób niepełnosprawnych (zabudowa przystosowanej, większej toalety oraz siedzeń dedykowanych dla osób niepełnosprawnych). Natomiast wagony typu 162A są wykonane jako klasa 2. Typ wagonu 163A to wagon klasy 2, który posiada skromną przestrzeń na klasę 1. Zakres modernizacji wagonów jest całkiem spory. Z starego wagonu 111A zostaje jedynie pudło. Zmienione zostały również wózki (z 4ANc na wersję 4ANcS). Wagon po modernizacji przystosowany został do prędkości 160 km/h, jednak po przeprowadzonych rewizjach pierwszych wagonów, prędkość wagonów obniżono do prędkości 120 km/h. Co ciekawe, niektóre z wagonów, które wróciły z napraw (odbytych w lokomotywowni w Krzyżu Wielkopolskim) utrzymały prędkość maksymalną 160 km/h. Być może jest to podyktowane umową na świadczenie przewozów w wielkopolsce na linii Poznań- Wrocław z taborem (wagonami) z prędkością nie mniejszą niż 160 km/h.

Wagony kursowały u przewoźnika Przewozy Regionalne jako oferta InterRegio (pierwotnie RegioEkspres). Obecnie po likwidacji wszystkich pociągów IR wagony skierowano do obsługi pociągów osobowych na linii Poznań- Wrocław. Pierwotnie malatura wagonu nawiązywała do barwy oferty przewozowej (czerwony- szary). Na początku 2016 roku wagony w ramach naprawy zaczęto przemalowywać na nowe barwy, które trafiły również na zmodernizowane jednostki EN57 (tzw. tygrys). Z kolei w marcu 2016 roku po naprawie przeprowadzonej w Krzyżu na wagonie 162A, w związku z pojawieniem się nowej marki Polregio, na wagon naniesiono nowy schemat malowania.

Pierwszy przetarg obejmował dostawy w roku 2010 sześciu sztuk wagonów: 2x 161A, 2x 162A oraz 2x 163A. W roku 2012 ogłoszono kolejny przetarg na dostawę 10 sztuk wagonów tego typu: 3x 161A, 4x 162A oraz 3x 163A. Natomiast w sierpniu 2012 roku Przewozy Regionalne ogłosiły przetarg na modernizację dwóch wagonów osobowych, która założyła m.in. przebudowę wnętrza na bezprzedziałową część pasażerską i część gastronomiczną oraz przystosowanie ich do prędkości 160 km/h. Termin realizacji przewidziany był na czerwiec roku 2013. Wagony te wyjechały z bydgoskiego zakładu z oznaczeniem 113Aa.

DODATKOWY OPIS, ROZPOZNANIE WAGONU ORAZ CECHY CHARAKTERYSTYCZNE 

Wagony 161A, 162A oraz 163A bardzo łatwo odróżnić od zwykłych „igreków” typu 111A czy 1112A. Przede wszystkim posiadają one jedyne takie malowanie (zarówno to pierwotne czerowno- szare jak i nowe „tygrysie”). Ponadto wagony posiadają drzwi odskokowo- przesuwne w kolorze granatowym (wersja pierwotna) lub w kolorze pomarańczowym (najnowsze malowanie). Na jednych drzwiach po każdej stronie wagonu zamieszczono elektroniczne tablice informacyjne (kierunkowe). Pierwotnie dach wagonu był szary oraz ryflowany. W nowej wersji dach jest pomalowany na kolor granatowy. Na każdym końcu na dachu znajdują się okrągłe atrapy do wywietrzników wagonu. Okna w wagonie są wklejane. Czoła wagonów po modernizacji nie uległy znaczącej zmianie. Nadal zamontowano gumowe wałki w przejściu międzywagonowym, sygnały końca pociągu są okrągłe tak jak ma to miejsce w starych 111A. W momencie kiedy Przewozy Regionalne wycofały swoje pociągi z oferty RegioExpres wagony zaczęły tracić swój charakterystyczny napis na bokach wagonu w bardzo niechlujny sposób. Obecnie na burcie wagonów pojawia się nazwa przewoźnika PR wraz z logiem, z kolei wagony które posiadają malowanie „tygrysie” nie posiadają loga właściciela. Zmiana malowania prawdopodobnie była podyktowana zmianą nazwy przewoźnika (Przewozy Regionalne) oraz loga. Ostatniecznie w ramach powołania nowej marki o nazwie Polregio pojawił się zupełnie nowy schemat malowania wagonów.

PARAMETRY WAGONU

Oznaczenie: B6bnopuvz (161A), B9nopuz (162A), AB8nopuz (163A)
Producent: PESA Bydgoszcz S.A.
Lata produkcji: 2010- 2013
Długość całkowita: 24,500mm
Szerokość wagonu: 2,910mm
Wysokość wagonu: 4,060mm
Masa służbowa: 47 t (161A), 47 t (162A),
48 t (163A)

Prędkość maksymalna: 160 / 120 km/h
Liczba miejsc siedzących: 50 (161A), 78 (162A),
67 (163A)

Wyprodukowane wagony: 16
Właściciel: Przewozy Regionalne

Typ wózków: 4ANcS
Hamulce: Oerlikon
Drzwi: odskokowo przesuwne
Drzwi czołowe: napęd pneumatyczny
Ogrzewanie: klimatyzowany, nawiewowe
Zasilanie wagonu: przetwornica statyczna
Organizacja wnętrza: bezprzedziałowy

Wagon 161A z oznaczeniem serii B6bnopuvz (75 51 84-71 004-3) na stacji Warszawa Praga, 2.12.2012 r. Photo by Piotr Kilanowski

Wagon 162A z oznaczeniem serii B9nopuz (75 51 29-71 005-8) na stacji Warszawa Praga, 2.03.2013 r. Photo by Piotr Kilanowski

Wagon 163A z oznaczeniem serii AB8nopuz (75 51 38-71 004-0) na stacji Warszawa Praga, 2.03.2013 r. Photo by Piotr Kilanowski