Wagony o typie 168A

Pierwszą wersję wagonów 168A należy ściśle wiązać z ogłoszonym w roku 2012 przetargiem na modernizację 68 wagonów osobowych. W części nr 3 przedmiotu zamówienia, której przedmiotem było „wykonanie modernizacji 10 przedziałowych wagonów pasażerskich 2 klasy typu 111A” najkorzystniejszą ofertę złożył nowosądecki Newag. W wyniku modernizacji powstał wagon bezprzedziałowy, który jest przystosowany dla osób niepełnosprawnych (np. rampa wjazdowa). Wagony posiadają dwie toalety z systemem zamkniętym, z których jedna jest w pełni przystosowana dla osób niepełnosprawnych poprzez zastosowanie chociażby większych drzwi przesuwnych z napędem elektrycznym. Ponadto wagon wyposażono w gniazdka 230V przy każdym z foteli czy np. elektroniczny system informacji pasażerskiej. Początkowo wagony 168A można było spotkać na pociągach IC: Kossak, Dolnoślązak, Światowid czy Szunker.
W 2016 roku, spółka PKP Intercity ogłosiła przetarg na wykonanie modernizacji wraz z naprawą okresową na 5- tym poziomie utrzymania 16 wagonów osobowych typu 111A. Modernizacją zajął się nowosądecki Newag, w wyniku której powstały kolejne wagony 168A. Tym razem zakład wykonał modernizację polegającą na przystosowaniu bezprzedziałowych wagonów 2 klasy do przewozu rowerów. Pasażerowie mają do dyspozycji 60 miejsc siedzących + 6 uchylnych miejsc przy stanowisku dla rowerów oraz 12 miejsc na rowery. Pierwotnie pierwszą połowę wagonów przypisano do stacji Gdynia, drugą zaś do Krakowa. Wagony zaczęły trafiać do swoich stacji macierzystych w pierwszej połowie lipca 2017 roku. Swoje pierwsze kursowanie rozpoczęły dość przypadkowo (zazwyczaj po 1-3 sztuki) na pociągach: Pobrzeże, Korsarz, Bachus, Barnim, Mamry, Matejko, Siemiradzki, Piast, Gwarek, Awangarda, Długosz, Sudety czy Kochanowski. Od wrześniowej korekty w 2017 roku wszystkie wagony z Gdyni oraz część wagonów z Krakowa została przypisana do Wrocławia.
Wagon 168A z I etapu odróżnia się od swoich poprzedników (111A, 112A) chociażby nowym designem. W wewnątrz zastosowano ciekawy, nowy design sufitu. Nad siedzeniami zamontowano półki bagażowe oraz wieszaki na kurtki, a przy wejściu do przedziału pasażerskiego półki na większy bagaż. Z zewnątrz zauważyć można drzwi odskokowo przesuwne, elektroniczną tablicę kierunkową zamontowaną na drzwiach wejściowych po jednej sztuce na burtę wagonu oraz LEDowe sygnały końca pociągu. Dach wagonu jest ryflowany, aparatura pod wagonem została zabudowana. Wagon posiada okna wklejane, które są uchylne na zasadzie „lufcików” w układzie 8 po jednej stronie wagonu oraz 6 po drugiej (+2 jako „okna” od WC). W 2016 roku wagony z I etapu modernizacji (68 wagonów) zaczęły przechodzić rewizje na poziomie 4-tym w dwóch zakładach: w Idzikowiach oraz na warszawskim Grochowie w Remtraku.
Druga wersja wagonów 168A oprócz podobnych rzeczy, które zastosowano w pierwszej wersji wagonów 168A (m.in. ciekawy design sufitu w części pasażerskiej), posiada jak wspomniano wcześniej 12 miejsc na rowery, które zabezpieczone są szyfrowanym zamkiem. Ponadto zastosowano nowsze siedzenia (podobne do wersji 159A z puli Warszawa- Szczecin), zabudowano inny uklad okien- jedno mniejsze okno, które oddziela część rowerową od części pasażerskiej, stopnie wejściowe zostały podświetlone, nad drzwiami wejściowymi umieszczono czerwony wskaźnik ostrzegawczy podczas zamykania drzwi. Nowsze 168A są lżejsze od poprzedników (wersja poprzednia ok. 43 ton, obecna 38 ton), wagony posiadają zmodyfikowany typ układu hamulcowego. Wagony wyposażono w rozbudowany system diagnostyki ze spójnym interfejsem, w całym wagonie zastosowano oświetlenie typu LED, zastosowanie monitorów LCD w części bezprzedziałowej i przedsionkach. Wagony otrzymały granatowe drzwi czołowe, oraz elektroniczne tablice kierunkowe, które zamontowano na wszystkich czterech drzwiach odskokowo- przesuwnych co odróżnia je od poprzedniej wersji wagonów 168A. Dodatkowo biały pas z granatowym paskiem naniesiony na boku wagonu zakończono przed linią drzwi.

Wagon 168A z oznaczeniem B7nopuvz (50 51 84-78 075-5) podczas transportu do stacji Gdynia na stacji Warszawa Wschodnia,
13.07.2017 r. Photo by Nicolas Biały

Wnętrze wagonu 168A z oznaczeniem B7nopuvz (50 51 84-78 063-1) na stacji Kraków Główny, 18.07.2017 r. Photo by Szewczyk Dratewka

Wnętrze wagonu 168A,
17.07.2017 r. Photo by Grzegorz Bębenek
PARAMETRY WAGONU
Oznaczenie: B7bnopuz/ B7nopuvz
Producent: Newag S.A.
Lata produkcji: 2013/ 2017
Długość całkowita: 24,500mm
Szerokość wagonu: 2,884mm
Wysokość wagonu: 4,050mm
Masa służbowa: ok. 43 t/ 38 t
Prędkość maksymalna: 160 km/h
Liczba miejsc siedzących: 56/ 66
Wyprodukowane wagony: 26
Właściciel: PKP Intercity S.A.
Typ wózków: 4ANcS
Hamulce: klockowy Fablok FL-R / Knorr
Drzwi: odskokowo przesuwne, elektro pneumatyczne
Drzwi czołowe: suwane, elektro- pneumatyczne
Ogrzewanie: elektryczne nawiewne, klimatyzacja dwukanałowa
Zasilanie wagonu: przetwornica statyczna typu PSM-50W3M
Organizacja wnętrza: bezprzedziałowy

Wagon 168A podczas prezentacji na stacji Poznań Główny, 10.2013 r.
Photo by Aleksander Majewski

Wagon 168A podczas prezentacji na stacji Poznań Główny, 10.2013 r.
Photo by Aleksander Majewski

Wagon 168A podczas transportu do stacji Gdynia na stacji Iława,
13.07.2017 r. Photo by Mateusz Gadziński

Wagon 168A podczas transportu do stacji Gdynia na stacji Iława,
13.07.2017 r. Photo by Mateusz Gadziński

Wnętrze wagonu 168A z oznaczeniem B7nopuvz (50 51 84-78 063-1) na stacji Kraków Główny, 18.07.2017 r. Photo by Szewczyk Dratewka

Wnętrze wagonu 168A z oznaczeniem B7nopuvz (50 51 84-78 063-1) na stacji Kraków Główny, 18.07.2017 r. Photo by Szewczyk Dratewka