WAGONY STANDARDU „Y”

Wagony o typie 173A

7 czerwca 2013 roku PKP Intercity S.A. podpisało umowę na dofinansowanie projektu pod nazwą: „Odnowa taboru PKP Intercity dla relacji Przemyśl- Szczecin- Etap II”, w ramach którego przewoźnik zasili flotę wagonową 150 zmodernizowanymi wagonami. Przetarg zakładał m.in. modernizację wagonów osobowych, które po przebudowie stać się miały kuszetkami. Modernizację 10 wagonów zlecono bydgoskiej Pesie.

Do modernizacji skierowano wagony wyprodukowane w roku 1989 o typie 111Ax. W wyniku modernizacji wagony oznaczono początkowo jako nowy typ- 173A. Ostatecznie wagony oznaczono jako typ 140A (podtyp 173A), co może mieć związek z ewentualnym brakiem konieczności otrzymania nowego świadectwo typu wagonu (sama modernizacja 150 wagonów była już opóźniona).
W przeciwieństwie do wagonów sypialnych 308A, tu nie wymagano zmiany wózków, zatem 173A umieszczone są na znanych wózkach 4ANc. Zmodernizowane wagony otrzymały drzwi wejściowe odskokowo- przesuwne tylko na jednym końcu wagonu. Wagon posiada 8 ogólnodostępnych przedziałów (30 miejsc) oraz jeden przedział dla konwojenta. W przedziałach umieszczono cztery składane łózka (po dwa umieszczone nad sobą). Wagon przystosowany jest do przewozu osób niepełnosprawnych. 173A posiada specjalny, wydzielony przedział dla dwóch osób, obok którego umieszczono toaletę dostosowaną do osób poruszających się na wózku inwalidzkim. Od strony przedziału zamontowano ręczną pochylnie, która umożliwa wjechanie wózkiem na pokład wagonu.

DODATKOWY OPIS, ROZPOZNANIE WAGONU ORAZ CECHY CHARAKTERYSTYCZNE 

Dach wagonu jest ryflowany, na wysokości drzwi wejściowych pod pokładem umieszczono zbiorniki na fekalia, natomiast na każdych drzwiach bocznych umieszczono elektroniczne wyświetlacze. Aparatura pod wagonem w całości została zabudowana. Na dachu zamontowano anteny wzmacniające sygnał. Na końcach wagonów zamontowano światła czołowe (sygnały końca pociągu) w technologii LED. Od strony korytarza zamontowano 11 wklejanych okien z czego 7 z nich jest otwieranych metodą uchylną. Wagony otrzymały obowiązujące obecnie barwy przewoźnika dla wagonów sypialnych oraz kuszetek. Wagony przypisano do stacji Kraków, Wrocław oraz Szczecin.
Co ciekawe, krótko po modernizacji Pesa oznaczyła jeden wagon jako WLAB10ou, a następnie B9cnouz. Dopiero trzecia zmiana była prawidłowa i taka też została naniesiona
na 10 zmodernizowanych kuszetek.

PARAMETRY WAGONU

Oznaczenie: Bc9bnouz
Producent: Pesa Bydgoszcz S.A.
Lata produkcji: 2015
Długość całkowita: 24,500mm
Szerokość wagonu: 2,910mm
Wysokość wagonu: 4,230mm
Masa służbowa: 
Prędkość maksymalna: 160 km/h
Liczba miejsc leżących: 30
Wyprodukowane wagony: 10
Właściciel: PKP Intercity S.A.

Typ wózków: 4ANcS
Hamulce: klockowe
Drzwi: odskokowo- przesuwne
Drzwi czołowe: napęd pneumatyczny, dwuskrzydłowe
Ogrzewanie: elektryczne nawiewne, klimatyzacja dwukanałowa
Zasilanie wagonu: przetwornica statyczna
Organizacja wnętrza: przedziałowy

Wagon 173A z jeszcze bez numeru oraz oznaczenia na stacji Bydgoszcz Główna, 03.08.2015 r. Photo by Adam Kilian

Wagon 173A z błędnym wówczas oznaczeniem serii B9cnouz
(50 51 59-78 013-7) na stacji Bydgoszcz Główna, 21.08.2015 r.
Photo by Adam Kilian