WAGONY STANDARDU „Y”

Wagony o typie 174A

W kwietniu 2017 roku, spółka PKP Intercity S.A. ogłosiła przetarg
na modernizację 60 wagonów typu 111A z możliwością rozszerzenia zamówienia o kolejne 30 sztuk. Modernizację zlecono poznańskiemu zakładowi FPS Sp. z o.o. Do modernizacji trafiły tylko wagony 111Aw wyprodukowane w latach 1987- 1988. W październiku 2018 roku PKP IC poinformowało o zastosowaniu prawa opcji, dzięki któremu ilość zmodernizowanych wagonów zwiększyła się do 90 sztuk. 5 sierpnia 2018 pierwszy zmodernizowany wagon 174A (jeszcze z numerem fabrycznym 18718) wyjechał z Poznania do Warszawy celem przeprowadzenia niezbędnych prób oraz testów. Wagon ostatecznie odebrano 9 listopada 2018 roku i przypisano do stacji macierzystej Wrocław. Początkowo wagony trafiały do Wrocławia oraz Szczecina. „Końcówka” serii łącznie z prawem opcji to 30 sztuk wagonów, które przypisano do Warszawy. Zakładowi udało się zmodernizować wszystkie 90 sztuk wagonów na 5 miesięcy przed terminem. Ostatnie dwa wagony trafiły do Warszawy z datą zakończenia modernizacji przypadającą na dzień 31 grudnia 2019.

Wagon 174A (podtyp 111A-10) posiada 10 przedziałów pasażerskich, w którym znajduje się 6 foteli z możliwością regulacji położenia. Wagony wyposażono w nowe wózki produkcji FPS typu 25AN4 (bez hamulca szynowego). W przedziale natomiast zamontowano gniazdka elektryczne, ładowarki USB
oraz panele pozwalające sterować temperaturą i oświetleniem. Ponadto wagon posiada pełną diagnostykę stanu urządzeń wagonu. Dzięki panelowi operatorskiemu, obsługa ma do możliwość zlokalizowania różnych usterek wagonu, podglądu stanu urządzeń w przedziałach, stanu klimatyzacji, przetwornicy, WC, świateł końca pociągu, drzwi bocznych oraz czołowych, stanów alarmowych przegrzanych maźnic itp. Z poziomu panelu wykonać można test sygnalizacji grzania łożysk osiowych. Wagon wyposażono również w system selektywnego otwierania drzwi wejściowych firmy Rawag. Wagon posiada system monitoringu, oczywiście klimatyzację, dwie toalety w systemie zamkniętym. Dopuszczalna prędkość maksymalna wagonu to 160 km/h.

18 grudnia 2019 roku spółka PKP Intercity S.A. ogłosiła przetarg na wykonanie naprawy okresowej na 5- tym poziomie utrzymania wraz z modernizacją i przeglądu na 3- cim poziomie utrzymania 90 wagonów osobowych typu 141A/111A (w oparciu o istniejącą Dokumentację projektu naprawy i modernizacji wagonów 174A [podtyp 111A-10]). Do modernizacji skierowano wagony: 111Aw, 111Ah, 111As, 111Ap oraz 111Ax. Pierwszy zmodernizowany wagon 174A (wersja 174A-10) pojawił się na testach w Żmigordzie w lipcu 2023 roku. Wagony skierowano do Wrocławia, Warszawy oraz Gdyni.

DODATKOWY OPIS, ROZPOZNANIE WAGONU ORAZ CECHY CHARAKTERYSTYCZNE

 

Cechą rozpoznawczą wagonu 174A to niewątpliwe czarny pas okienny oraz nowe wózki z rodziny 25AN. Dodatkowo (podobnie jak w wagonach 144A pod modernizacji w FPS) drzwi czołowe wagonu są koloru niebieskiego. Końcówki sygnału pociągu wykonano w technologii LED z możliwością zapalenia również białych świateł. Z kolei wagony zmodernizowane od roku 2023 (wersja 174A-10) posiadają czołowe drzwi w kolorze pomarańczwym, niebieskie drzwi wejściowe oraz zmieniony schemat malowania wagonu (szary kolor). Wagon wyposażono w inne przetwornice (Medcom) oraz SIP.

Wagon 174A z drugiej puli modernizacji z oznaczeniem serii B10nouz (50 51 20-78 850-8) na stacji Poznań Główny, 19.11.2023 r. Fot. Staszek Zagrobelny

Wnętrze wagonu 174A z widokiem na przedział pasażerski, na terenie zakładu H. Cegielski- Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o.
Fot. Fabryka Pojazdów Szynowych (www.fpspoznan.pl)

Wnętrze wagonu 174A z widokiem na przedział pasażerski, na terenie zakładu H. Cegielski- Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o.
Fot. Fabryka Pojazdów Szynowych (www.fpspoznan.pl)

PARAMETRY WAGONU

Oznaczenie: B10nouz
Producent: FPS Sp. z o.o.
Lata produkcji: 2018 +
Długość całkowita: 24,500mm
Szerokość wagonu: 2,824mm
Wysokość wagonu: 4,050mm
Masa służbowa: 51 t
Prędkość maksymalna: 160 km/h
Liczba miejsc siedzących: 60
Wyprodukowane wagony: 90 +
Właściciel: PKP Intercity S.A.

Typ wózków: 25AN4
Hamulce: tarczowe
Drzwi: odskokowo przesuwne (Rawag)
Drzwi czołowe: napęd pneumatyczny
Ogrzewanie: klimatyzacja dwukanałowa, ogrzewanie elektryczne
Zasilanie wagonu: przetwornica statyczna (APS Energia, Medcom w przypadku 174A-10)
Organizacja wnętrza: przedziałowy

Wagon 174A na terenie zakładu H. Cegielski- Fabryka Pojazdów Szynowych
Sp. z o.o. Fot. Fabryka Pojazdów Szynowych (www.fpspoznan.pl)

Wagon 174A z oznaczeniem serii B10nouz (50 51 20-78 776-5) na stacji Olsztyn Zachodni, 02.03.2019 r. Fot. Bogumił Żurawiński

Wagon 174A z drugiej puli modernizacji z oznaczeniem serii B10nouz (50 51 20-78 845-8) podczas prezentacji na Międzynarodowych Targach Kolejowych TRAKO, 20.09.2023 r. Fot. Bogumił Żurawiński

Wnętrze wagonu 174A z widokiem na przedział pasażerski, na terenie zakładu H. Cegielski- Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o.
Fot. Fabryka Pojazdów Szynowych (www.fpspoznan.pl)

Wnętrze wagonu 174A z drugiej puli modernizacji z widokiem na przedział pasażerski.
Fot. Franciszek Pawlak