Wagony o typie 209C

O wagonach bagażowych typu 209C informacji jest niewiele. Konstrukcję opracowano w 1971 roku. W 1974 roku wyprodukowano w ilości 1 sztuki wagon o typie 208C, który był prawdopodobnie prototypem do seryjnej produkcji wagonów 209C. Wagony osadzono na wózkach o typie 7AN. Łącznie wyprodukowano 100 sztuk wagonów rodziny 209C ( 20 sztuk o typie 209C i 80 sztuk 209Ca ).
Ogromna ich ilość wagonów została wycofana około roku 2003, kiedy to ostatecznie zawieszono kursowanie pociągów pocztowo- bagażowych. Wagony, które skreślono kierowano zazwyczaj do Sokołowa Podlaskiego na fizyczną likwidację. Masową likwidację przetrwało dosłownie kilka sztuk wagonów, które stoją odstawione i oczekują dalszych decyzji. Niektóre stojąc do dziś przeznaczone zostały na cele socjalno- techniczne.

Cechą rozpoznawczą tych wagonów jest przedział na bagaż, który doskonale można rozpoznać z zewnątrz po parze rozsuwanych drzwi. Fabrycznie wagony malowane były w kolorze oliwkowo- szarym. W latach 1993- 1996 traciły malowanie na rzecz brązowo- kremowego malowania. Jedyny wagon, który posiada obecnie spółka Intercity S.A. stoi nieopodal stacji Wrocław Główny (50 51 95-18 036-7 Ds) i oczekuje dalszych losów.
PARAMETRY WAGONU
Oznaczenie: Dwxz, Ds, Dsv, Drs, Dosv
Producent: Pafawag
Lata produkcji: 1974-1975
Długość całkowita: 24,500mm
Szerokość wagonu: 2,883mm
Wysokość wagonu: 4,050mm
Masa służbowa: 43 t
Prędkość maksymalna: 120 km/h
Liczba miejsc siedzących: –
Wyprodukowane wagony: 100
Właściciel: PKP Intercity S.A., Przewozy Regionalne
Typ wózków: 7AN
Hamulce: systemu Oerlikona
Drzwi: obrotowo-składane,
Drzwi bagażowe: dwuskrzydłowe rozsuwane
Drzwi czołowe: dwuskrzydłowe rozsuwane
Ogrzewanie: ogrzewanie elektryczno- parowe
Zasilanie wagonu: przetwornica statyczna
Organizacja wnętrza: przedziałowy

Wagon 209Ca z oznaczeniem serii Dosv (50 51 92-08 001-6) na stacji Poznań Główny, 20.03.2013 r. Photo by Piotr Kilanowski.

Wagon 209Ca z oznaczeniem serii Dsv (50 51 95-08 007-0) na stacji Chojnice, 16.07.2010 r. Photo by Piotr Kilanowski.