WAGONY STANDARDU „Z”

Wagony o typie 306Ab

Konstrukcja wagonu sypialnego 306Ab została opracowana w zakładach PESA Bydgoszcz S.A. w oparciu o założenia spółki PKP Intercity, w związku z planowanym uruchomieniem nowego nocnego połączenia międzynarodowego w rozkładzie 2003/2004 relacji Kraków- Kijów- Kraków. Wagony powstały w 2003 roku w wyniku gruntownej przebudowy czterech wagonów typu 136A. Wagony wyposażono w wózki typu 25AN/S5 z zestawami kołowymi SUW2000 (ZNTK Poznań), co pozwalało wagonom na kursowanie po torach o szerokości 1435 mm oraz 1520 mm (wagony posiadają sprzęg śrubowy oraz samoczynny SA-3). Wagony 306Ab jako pierwsze na sieci PKP otrzymały nowy typ okien wklejanych (wyposażone dodatkowo w rolety). Zastosowano drzwi wejściowe odskokowo- przesuwne z napędem pneumatycznym, które umieszczone są tylko w jednym końcu wagonu. Na ścianach zewnętrznych umieszczono dwie świetlne tablice mozaikowe (podobną umieszczono również w środku wagonu).

Wagon 306Ab posiada 10 przedziałów sypialnych, w tym:

  • 8 przedziałów klasy 1/2,
  • 2 przedziały klasy business, z indywidualnymi toaletami,
    przedział służbowy (kuchenny),
  • 2 przedziały sanitarne ogólnodostępne, w tym jeden z prysznicem.

10 przedziałów sypialnych, z których osiem jest trzyosobowych 1/2 klasy, a dwa środkowe wykonano jako dwuosobowe typu business class. Przedziały 1/2 klasy mogą być przygotowane jako 3-,2- lub 1- miejscowe, natomiast przedziały business class tylko jako 2- lub 1- miejscowe. W ciągu dnia łóżka można odchylić do ściany, dodatkowe pochylenie dolnej leżanki umożliwia wysunięcie i rozłożenie foteli do jazdy dziennej. Para przedziałów 1/2 klasy poprzez otwarcie ścian działowych mogą być połączone w jeden duży przedział rodzinny. Łączna ilość miejsc dla pasażerów wynosi 28.

Dwa przedziały klasy business wyposażone są między innymi w:

  • dwa fotele i stolik między nimi (składane do skrzyni pod dolnym łóżkiem),
  • dwa rozkładane łóżka, z możliwością ustawienia jednego lub dwóch łóżek,
  • siedzenie odchylne,
  • lodówka oraz telewizor ciekłokrystaliczny 15”, z odtwarzaczem DVD i słuchawkami.

Przedziały 1/2 klasy posiadają gniazdka sieciowe oraz umywalki, które ukryte są w meblowej obudowie. Ciekawostką jest pięciokanałowa instalacja radiofoniczna, która podłączona jest do każdego panelu pasażerskiego, dzięki której każdy z pasażerów ma indywidualną możliwość regulacji głośności i wyboru rodzaju urządzenia audio. W skład wyposażenia audio wchodzą dwa radia z odtwarzaczami magnetofonowymi, radio z odtwarzaczem CD i dwa odtwarzacze CD ze zmieniaczami na 5 płyt. Wagon posiada dwie próżniowe toalety, które umieszczono na obu końcach wagonu. Większa została przystosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych, w której zamontowano prysznic oraz odchylaną półkę do przewijania niemowląt. Przedział służbowy wyposażony jest w m.in. szafkę chłodniczą z agregatem, zlewozmywak zasilany ciepłą i zimna wodą, kuchenkę mikrofalową oraz przenośny zespół rozgłoszeniowy. W wagonie zainstalowano system awaryjnego ogrzewania, w skład którego wchodzą dwa olejowe ogrzewacze powietrzne o mocy strumienia cieplnego 8 kW każdy, co umożliwia utrzymanie zadanej temperatury w wagonie przez 24 godziny w przypadku awarii podstawowego źródła ogrzewania wagonu. W celu zwiększenia bezpieczeństwa pasażerów wagon wyposażono w system antywłamaniowy i monitoringu. Składa się on z dwóch kamer, umieszczonych na obu końcach korytarza, połączonych z monitorem zainstalowanym w przedziale kuchennym oraz monitora i urządzenia rejestrującego z zapisem cyfrowym. W każdym z przedziałów, kuchni, na korytarzu i przy drzwiach wejściowych zostały zamontowane czujniki ruchu. Dodatkowo przy drzwiach wejściowych umieszczono centralkę kodującą systemu antywłamaniowego (wejście osoby niepożądanej do wagonu skutkuje włączeniem się syren i rejestrację obrazu z kamer w urządzeniu rejestrującym).

Prezentacja pierwszego wagony miała miejsc w Bydgoszczy w dniu 24.03.2003. Wagony pierwotnie kursowały (2003/2004) trzy razy w tygodniu w pociągu relacji Kijów/Lwów- Kraków Główny- Kijów/Lwów. Obecnie wszystkie cztery, tak gruntownie przebudowane wagony z 2003 roku odstawione są w Krakowie i oczekują decyzji co do ich dalszych losów.

Literatura:
[1] Etmanowicz A., „Nowe wagony sypialne z bydgoskiej PESY”. Świat kolei 2/2004.
[1] Rabsztyn M., „Nowy wagon sypialny z PESA Bydgoszcz”. tts nr 3/2003.

DODATKOWY OPIS, ROZPOZNANIE WAGONU ORAZ CECHY CHARAKTERYSTYCZNE

 

Wagon sypialny typu 306Ab przeznaczony jest do ruchu dalekobieżnego krajowego i międzynarodowego po liniach o rozstawie toru 1435 mm oraz 1520 mm. Pierwotnie wagony malowano w obowiązujący wówczas schemat- błękitny, dach pozostał ryflowany (jak w 136A). Wagony 306Ab (gdyby się uprzeć) można pomylić jedynie z wagonami sypialnymi produkcji FPS- 305Ad (tymi, które obecnie otrzymują obowiązujący schemat malowania). Na pierwszy rzut okna należy porównać ilość okien. Od strony przedziałów zarówno wagon 306Ab jak i 305Ad posiadają układ 5 + 6 okien, jednak od strony korytarza układ montażu jest odmienny. Wagon 306Ab posiada 7 okien (podobnie jak 305Ad), które umieszczono w równych odstępach. Z kolei okna w 305Ad zamontowano w układzie: 2+ 1+ 1+ 1+ 2. Na czole wagonu 306Ab zamontowano 3 sygnały końca pociągu (dwa na górze i jedno na dole). Wagon 305Ad posiada 4 sygnały końca- dwa na górze oraz dwa na dole. Wagon osadzony jest na wózkach 25AN/S5 z przestawną osią SUW2000, które umożliwiają poruszanie się wagonu z prędkością 160 km/h. Istnieje możliwość zabudowy wózków na tor 1435 mm z hamulcem szynowym i trzema tarczami hamulcowymi, co z kolei pozwala wagonowi poruszać się z prędkością 200 km/h.

PARAMETRY WAGONU

Oznaczenie: WLABdimnu, WLABbmnouz, WLAB10bmnouz
Producent: PESA Bydgoszcz S.A.
Lata produkcji: 2003
Długość całkowita: 26,400mm
Szerokość wagonu: 2,824mm
Wysokość wagonu: 4,050mm
Masa służbowa: 53 t
Prędkość maksymalna: 160 km/h
Liczba miejsc siedzących: 28 (wagon sypialny)
Wyprodukowane wagony: 4
Właściciel: PKP Intercity S.A.

Typ wózków: 25AN/S5
Hamulce: tarczowe
Drzwi: odskokowo przesuwne
Drzwi czołowe: napęd pneumatyczny
Ogrzewanie: klimatyzacja dwukanałowa, ogrzewanie elektryczne, olejowe (awaryjne)
Zasilanie wagonu: przetwornica statyczna wielonapięciowa typu PSM50W
Organizacja wnętrza: przedziałowy sypialny

Wagon 306Ab z oznaczeniem serii WLABbmnouz (69 51 70-80 398-2) na stacji Wrocław Główny, 18.06.2009 r. Fot. Bogumił Żurawiński.

Wagon 306Ab z oznaczeniem serii WLABbmnouz (69 51 70-80 398-2) na stacji Wrocław Główny, 18.06.2009 r. Fot. Bogumił Żurawiński.