WAGONY STANDARDU „Y”

Wagony o typie 308A

7 czerwca 2013 roku PKP Intercity S.A. podpisało umowę na dofinansowanie projektu pod nazwą: „Odnowa taboru PKP Intercity dla relacji Przemyśl- Szczecin- Etap II”, w ramach którego przewoźnik zasili flotę wagonową
150 zmodernizowanymi wagonami. Przetarg zakładał m.in. modernizację wagonów sypialnych budowy Görlitz. Modernizację 10 wagonów zlecono bydgoskiej Pesie. Pod koniec 2015 roku pierwszy z wagonów trafił na testy
na tor doświadczalny IK w Żmigrodzie z oznaczeniem 308A.

Do modernizacji skierowano wagony wyprodukowane w roku 1977, 1979
oraz 1981. Przetarg zakładał również konieczność zamontowania nowych wózków. Wagony umieszczono na nowych wózkach o typie 39AN (podobnie jak w wagonach 316B oraz 416B) bez poduszki pneumatycznej z sprężynami typu flexicoil. W wyniku modernizacji zamontowano drzwi wejściowe odskokowo- przesuwne tylko na jednym końcu wagonu. Wagon posiada 9 ogólnodostępnych przedziałów oraz jeden przedział dla konwojenta.
W przedziałach umieszczono trzy składane łózka (umieszczone na poziomach nad sobą). Wagon przystosowany jest do przewozu osób niepełnosprawnych. 308A posiada specjalny, wydzielony przedział dla dwóch osób, obok którego umieszczono toaletę dostosowaną do osób poruszających się na wózku inwalidzkim. Od strony przedziału zamontowano ręczną pochylnie, która umożliwa wjechanie wózkiem na pokład wagonu.

DODATKOWY OPIS, ROZPOZNANIE WAGONU ORAZ CECHY CHARAKTERYSTYCZNE

Dach wagonu jest gładki, nieryflowany, na wysokości drzwi wejściowych pod pokładem umieszczono zbiorniki na fekalia, natomiast na każdych drzwiach bocznych umieszczono elektroniczne wyświetlacze. Aparatura pod wagonem w całości została zabudowana. Na dachu zamontowano anteny wzmacniające sygnał. W wyniku przebudowy wagony straciły piece węglowe, na rzecz ogrzewania wodnego glikolem. Światła czołowe (sygnały końca pociągu w technologii LED) zostały umieszczone niżej, na dole czoła wagonu (bez trzeciej końcówki) w stosunku do fabrycznego Görlitz. Od strony korytarza zamontowano 12 wklejanych okien z czego 9 z nich jest otwieranych metodą uchylną. Wagony po modernizacji otrzymały obowiązujące obecnie barwy przewoźnika dla wagonów sypialnych oraz kuszetek. Wagony pierwotnie przypisano do stacji Kraków, Wrocław oraz Szczecin.

Oznaczenie: WLAB9bmnouz
Producent: Pesa Bydgoszcz S.A.
Lata produkcji: 2015-2016
Długość całkowita: 24,500mm
Szerokość wagonu: 2,910mm
Wysokość wagonu: 4,230mm
Masa służbowa: 55 t
Prędkość maksymalna: 160 km/h
Liczba miejsc leżących: 26
Wyprodukowane wagony: 10
Właściciel: PKP Intercity S.A.

Typ wózków: 39AN
Hamulce: tarczowe
Drzwi: odskokowo- przesuwne
Drzwi czołowe: napęd pneumatyczny, dwuskrzydłowe
Ogrzewanie: glikol
Zasilanie wagonu: przetwornica statyczna
Organizacja wnętrza: przedziałowy

Wagon 308A z oznaczeniem serii WLAB9bmnouz (61 51 70-70 061-6) na stacji Rzeszów, 31.07.2016 r. Photo by Adam Kilian

Wagon Görlitz81 z oznaczeniem serii WLABd (58 51 70-10 010-1) na stacji Bydgoszcz Główna, xx.06.2015 r. Photo by Adam Kilian

Wagon budowy Görlitz podczas przeprowadzanej modernizacji na stacji Bydgoszcz Główna, xx.12.2015 r. Photo by Adam Kilian

Wnętrze wagonu sypialnego 308A (61 51 70-70 061-6) na stacji Rzeszów, 31.07.2016 r. Photo by Adam Kilian

Wnętrze wagonu sypialnego 308A (61 51 70-70 061-6) na stacji Rzeszów, 31.07.2016 r. Photo by Adam Kilian