Wagony o typie 609A / 611A / 612A
Wagony o typie 609A to wagony osobowe 2 klasy z przedziałem bagażowym (pierwotnie), który został przystosowany do przewozu rowerów. Wagony produkowano w latach 1981- 1982 w sile 100 sztuk. w zakładach Hipolita Cegielskiego w Poznaniu. Fabrycznie był to typ 609A, obecnie wagony znakowane są jako 609Ar. Rozwojowa wersja popularnego wagonu 104A/ 111A opracowana i wdrożona do produkcji w 1985 roku. Produkcja wagonów przewidywała poruszanie się ich wyłącznie w ruchu krajowym dlatego nie posiadają one przetwornic i innych urządzeń umożliwiających ruch transgraniczny. Dopiero odmiana wagonów o typie 611A i 612A dawała taką możliwość. Fabrycznie wagony malowane były w kolorze oliwkowo- szarym. Niestety do dziś nie zachował się żaden wagon z tego typu malowaniem.
Generalnie bardzo mało jest informacji na temat opisywanych typów wagonów. Wagonów o typie 611A już nie zobaczymy, ponieważ wszystkie zostały pocięte na złom. Wagony typu 611A / 612A były fabrycznie przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych (prawdopodobnie jednak 611A były projektowane jako wagon rowerowy). W miejscu czwartego przedziału znajduje się toaleta, który w łatwy sposób umożliwia dostęp osób niepełnosprawnych. Obecnie wszystkie ostatnie 612A zostały zlikwidowane (ostatnie 3 sztuki stacjonowały w wagonowni Warszawa Szczęśliwice). Wagony te miały dopuszczenie RIC oraz pierwszą grupę cyfr „51”.
Pierwotnie wagony 609A posiadały okna kanciaste natomiast po NG część wagonów otrzymała okna z okrągłymi narożami. Wagony 611A oraz 612A otrzymały okna kanciaste fabrycznie i nie miały zmiany na okna o narożach obłych. To cecha, która pozwala rozróżnić typ 609A od 612A. W lipcu 2018 roku na stanie PKP Intercity było 17 wagonów z czego w ruch pozostało 6 sztuk.
PARAMETRY WAGONU
Oznaczenie: BDwxzd, BD4osuv
Producent: HCP
Lata produkcji: 1981- 1982
Długość całkowita: 24,500mm
Szerokość wagonu: 2,883mm
Wysokość wagonu: 4,050mm
Masa służbowa: 43 t
Prędkość maksymalna: 160 km/h
Liczba miejsc siedzących: 32
Wyprodukowane wagony: 100
Właściciel: PKP Intercity S.A.
Typ wózków: 4ANc
Hamulce: systemu Oerlikona
Drzwi: obrotowo-składane,
Drzwi bagażowe: otwierane do środka
Drzwi czołowe: dwuskrzydłowe rozsuwane
Ogrzewanie: ogrzewanie elektryczno- parowe
Zasilanie wagonu: przetwornica statyczna
Organizacja wnętrza: przedziałowy z częścią bagażową
Wagon 609A z oznaczeniem serii BDrds (50 51 82-08 015-8) na stacji Warszawa Grochów, 8.11.2009 r. Photo by Piotr Kilanowski.
Wagon 612A z oznaczeniem serii BD4osuv (51 51 82-70 002-8) na stacji Warszawa Grochów, 3.03.2013 r. Photo by Piotr Kilanowski.